Broj 1, januar 2004.   Naslovna l BOŠ l CePIT l Forum l O časopisu l Pišite redakciji
 
 
   
 

_______impresum_______

Gl. i odg. urednik
Natalija Lekić

Zamenik gl. i odg. urednika Mirjana Glintić

Uredništvo
Ivana Radić
Nada Milovac
Milan Petrović

Novinari
Ana Ljubomirović
Strahinja Pavešković
Tamara Jakšić
Jelena Dević
Jana Tordaji
Iva Milojević
Miloš Resimić
Hristina Kocić
Pavle Mladenović
Marijana Bradić

Dokumentaristi
Staša Stojićević
Jelena Cekić
Marija Ristić

Urednik fotografije
Jelena Bešlin

Lektori
Marija Drezgić
Dejana Pakledinac
Andriana Janićijević

     
NOVA ŠKOLA
 

___ Uvodnik
___ Obreli se u nezrelom grožđu
___
Anketa - reforma školstva
___ Seksualno obrazovanje
___ Vraćanje duhovnosti kroz škole
___ Intervju: Prof. Marić o reformama
___ Komentar - površne reforme

 
 
     
 
         
UVODNIK___________________________________________________________  

Sve više se govori o reformama u školi, od strane učenika, profesora, roditelja. U našem obrazovnom sistemu reforme su zaista potrebne, međutim, izgleda da je kod nas samo ideja dobra, a kad je reč o sprovođenju i konkretnom delanju, sve ide malo teže.

Osnovni cilj reforme školstva je da smanji obim gradiva i programa, da prilagodi novim svetskim standardima i našu skolu, da bude lakše i lepše i učenicima i predavačima. Međutim, postavlja se pitanje da li se reforme odvijaju na pravi način.

Po "novoj školi" trebalo bi da osnovno obrazovanje traje devet godina, a srednje samo tri, predmet koji smo svi mi izučavali kao srpski jezik i književnost, novi đaci učiće pod nazivom jezik i komunikacija, prvaci ne treba da imaju ocene, vec opisnu predstavu rada u školi, učenici mogu da biraju predmete koje će učiti, udžbenici su drugačiji, trebalo bi da budu zanimljiviji i lakši za razumevanje...

Nailazi se i na pozitivne i na negativne promene. Velikoj većini je u vezi sa reformama zasmetalo to što nije ispoštovan faktor vremena. Naime, za ovakav jedan proces, koji se bavi jednim od najfundamentalnijih delovanja u društvu, dakle obrazovanjem, potrebno je dosta vremena da bi bio sproveden na pravi način. Kod nas je slučaj da su predavači imali neke kratke kurseve ili obuke o novom načinu predavanja, a sa ciljem da se nauče sasvim drugačijem obliku rada od onog na koji su navikli. I kako sad da očekujemo da neko ko godinama upražnjava svoj način rada (koji varira, ali se ipak ne razlikuje mnogo od osobe do osobe) da sada "preko noći" počne sa apsolutno drugačijim metodama. I tim ljudima treba dati vremena da se priviknu ako mogu, a ako ne, da ustupe mesto mladima i fleksibilnijima.

"Nova škola" je vec počela sa radom. Sa manje ili vise uspeha na početku, videćemo. Mora se sačekati da se svi, najviše učitelji i profesori prilagode, da se zaista sprovede rad na olakšanju školovanja za decu i ako se svi budu trudili da daju svoj doprinos, uspeće se do dobijanja jedne zaista vredne škole.

Ivana Radić

         
Osnovna škola - učitelji o reformi  

OBRELI SE U NEZRELOM GROŽĐU______________________________________

 
 

Ako od Vas zahtevam da papirom dočarate povetarac, to nije ni igra, ni šala; reč je o radu sa učiteljima osnovnih škola na seminarima, gde se obučavaju da počnu sa novom metodom rada.

Reforma koja uveliko traje i kojom su obuhvaćeni sadašnji prvaci započela je nizom seminara, na kojima su polaznicima psiholozi i pedagozi, kako

 
 

kažu, manje pokazivali metodiku rada, a više zahtevali da budu kreativni i da sami organizuju časove.

Sa idejom da rasterete učenike, tvorci reforme zaboravili su na redukciju gradiva, već, kako saznajemo, nekim predmetima promenili nazive, smanjili fond časova srpskog jezika i matematike i na račun toga uveden je strani jezik. Ovo znači da će sa manje časova, a kroz igru i zabavu, morati da se obradi isto gradivo.

''Udžbenik matematike nije sastavljen za jednog prvaka. Pred ovim štapićima i stariji moraju da se zamisle, a ne učenik prvog razreda'', kaže uciteljica Milena Curguz, pokazujući lekcije sa sabiranjem i oduzimanjem brojeva.

''Kad bismo mi sa njima radili načinom na koji nam je plasirano, ne bi naučili da čitaju još osam godina'', mišljenje je učiteljice Svetlane Stojadinović.

Novo je da nema ocenjivanja. Bar ne brojčano. Pristalice ove novine ukazuju na rad sa manje napetosti, jednu opušteniju atmosferu. Mišljenje protivnika je da autoritet učitelja samim tim opada, a i da su rasterećeni jedino roditelji, od kojih većina sa decom vežba samo pred kontrolne radi dobijanja boljih ocena.

Veliki problem predstavlja i nova administracija. Kako saznajemo u Osnovnoj školi ''Knez Lazar'' u Lazarevcu novi dnevnici stigli su tek pre nekoliko dana. Tako su koncipirani da se stiče utisak da učitelji postaju administrativni radnici.

''Između ostalog treba i da ''štopujemo'' vreme i procentualno napišemo koliko trošimo na uvod u cas, koliko na obradu nove teme... i da opišemo svaki cas'', saznajemo od učiteljice Vesne Palibrk, koja još dodaje: "Pa, nama treba neko da nam vodi beleške sa casa!"

"Uvedena je i nova terminologija. Zato se valjda i predmet zove komunikacija. Ali, kako ja da učeniku tražim asocijaciju na nešto, pa on i ne zna šta ta reč znači! Uostalom, za mnoge uvedene izraze imamo lepe srpske reči. Je l' se mi to stidimo svog jezika?'' (Gordana Miljanić, uciteljica)

"Opšti je utisak da smo u reformu ušli nepripremljeni i da nam je data pre nego što je sve osmišljeno." (Angelina Milić, učiteljica)

"Kada bi se promenili uslovi, gradivo redukovalo, škole opremile, učitelji motivisali, reforma bi se drugačije odvijala'', mišljenje je najvećeg broja ispitanika. Kako će se reforma dalje odvijati, preostaje da sačekamo i vidimo, a rezultati ostvareni tokom ove školske godine biće najbolji pokazatelji prednosti i nedostataka novog obrazovnog sistema koji uvodimo.

Natalija Lekić

 
         
Anketa
 
REFORMA ŠKOLSTVA: ZA (I)LI PROTIV__________________________________


Od izborne pobede DOS-a krajem 2000. godine, vrše se u našoj državi pokušaji reforme skoro svih sfera društvenog života. Promene u sistemu obrazovanja imaju dalekosežne posledice na razvoj društva, pa stoga ne čudi velika politička i medijska pažnja koja se posvećuje aktuelnoj reformi školstva.

Reakcije javnosti i stručnih krugova na Vladin projekat reforme školstva različite su. Od posebne važnosti za uspešno sprovođenje reforme su stavovi nastavnog kadra i učenika svih institucija u sistemu obrazovanja Republike Srbije.

Sa željom da učenicima i profesorima omogućimo da svoje mišljenje javno iznesu, sproveli smo anketu u srednjim školama u nekoliko gradova Srbije. Pitali smo ih šta misle o reformi koja je u toku, kao i da li će ono što nosi unaprediti naše školstvo.


Marija Ristić, učenica II kragujevačke gimnazije:
"Smatram da naše tradicionalno školstvo nije toliko loše. Pitanje je da li će nas okretanje Zapadu učiniti više ili manje obrazovanim. Korisnim smatram izbacivanje paskala iz nastave informatike za drugu godinu. Profesori se trude da im časovi liče na neku vrstu radionica, što nije loše."

Miloš Gligorijević, učenik Gimnazije "Bora Stanković", Niš:
"Mislim da reforma neće unaprediti obrazovni sistem Republike. Ne mogu da ponudim neko obrazloženje ali me skepticizam stručnjaka i javnosti navodi na ovakvo razmišljanje. Za kvalitet nastave smatram korisnim novi odnos profesora i učenika, ukupno poboljšanje odnosa na tom planu, veće razumevanje profesora prema đacima.''

Milan Petrović, učenik Gimnazije "Bora Stanković", Niš:
"Mislim da reforma školstva ništa ne valja i da školstvo treba menjati korenitije. Obimi programa nisu znatno smanjeni, što bi svakako trebalo. Treba uvesti veći broj fakultativnih predmeta, a neke trenutno redovne predmete prebaciti u fakultativne kako bi se na taj način smanjio obim nastave. Nastava kakva trenutno postoji je skorašnjim promenama tek neznatno rasterećena i još uvek ne ostavlja dovoljno prostora za vanškolske aktivnosti."

Miloš Stojaković, učenik Gimnazije Lazarevac:
"Mislim da je reforma školstva amaterski urađena. Ima dosta propusta, ali i dobrih stvari, kao što je učenje engleskog jezika od prvog razreda osnovne škole."

V.J., učenik Gimnazije Ivanjica:
"Ove reforme nikako neće pomoći, jer će deca da postanu glupa. Korisno je što su izbacili određeni deo gradiva koji je suvišan i nije potreban. Da li je istina da je u čitanci za prvi razred gimnazije Isus nacrtan razapet na drvetu, a ne na krstu? Jer ako je to istina, onda oni propagiraju Jehovine svedoke, a ne pravoslavnu crkvu. Ako Sveti Sava u čitanci namiguje, šta je on - neki mangup ili svetac? Ako su ubacili odlomak iz "Harija Potera" u deo školskog programa srpskog jezika, onda oni hoće da od dece naprave čarobnjake, magove, vešce, a ne razumnu decu koja znaju da vešci ne postoje. Hoće od dece da naprave samouverene neznalice. Da bi poštovali "prava deteta" profesori ne smeju da kažu detetu da je pogrešilo, da ne bi uvredili njegovu ličnost, vec treba da ih podržavaju čak i u neznanju.''

Milka Veljković, profesor srpskog jezika i književnosti, Gimnazija "Bora Stanković", Niš:
"Po deci vidim da dosadašnji sistem školstva, koji je postojao do 2000. godine i koji, u velikoj meri, još uvek postoji, ne valja. Ja verujem u reformu, ali ne verujem u ovakvu reformu koja nam se sada nudi. Prosto imam utisak da se nešto radi tek onako... Govorilo se o rasterećenju programa. Ovo što je do sada urađeno samo je drugačija preraspodela gradiva. Program za sve četiri godine gimnazije i dalje nije aktuelan i preopterećen je. Seminari za obuku profesora, kao i metode rada sa učenicima koje se tamo uče nemaju dovoljnu ozbiljnost i, po meni, predstavljaju zaglupljivanje."

Andrea Koruniak, učenica gimanzije "Jan Kolar", Bački Petrovac:
"Reformom mi se nije ništa promenilo. Samo više učim i osećam samo da sam više opterećena. Veronauci i građanskom jeste mesto u školi, ali trebalo je neki predmet da se izbaci ili da se to reši na nekakav drugačiji način, jer mi imamo jedan predmet više koji ne ulazi u opšti uspeh, a jedan čas više boravimo u školi. Što se tiče reformi osnovne škole, smatram da je trebalo da se promeni nešto, ali da se ovom reformom suviše dopušta malim učenicima, da neće imati naviku učenja kada ti đaci dođu na fakultet."

Juraj Belani, učenik Gimnazije "Jan Kolar", Bački Petrovac:
"Reforma je super. Treba da imamo po četiri ocene, veća je mogućnost da popraviš. A smatram da veronauci i građanskom jeste mesto u školi. Za osnovnu isto tako. Konačno se približavamo EU; i prvaci treba da kroz igru uče, posebno u tim godinama, a ne da se opterećuju ocenjivanjem."

Nenad Boškovic, učenik Gimnazije "Velika Plana", Velika Plana:
"Promene u školama su definitivno neophodne, međutim, nisam primetio da su sprovedene uspešno."

Ana Ljubomirović, učenica Gimnazije "Velika Plana", Velika Plana:
"Reforme školstva su se mnogo više odrazile na osnovne nego na srednje škole i u srednjim školama to je samo započet proces. Mislim da sada ima više radionica, seminara i sličnih vidova edukacije učenika i profesora, što je unapređenje u odnosu na raniji period u školama."

Jelena Radojević, učenica Gimnazije "Velika Plana":
"Bilo bi lepo da nam časovi traju od 9.00 do 15.00, da više učimo u školi, i manje obaveza da imamo za kod kuće, što bi bilo nalik školama u svetu."

Zorica Taškov, profesor hemije u Gimnaziji "Bora Stanković", Niš:
"Smatram da treba da se izvrši reforma školstva. Ima puno stvari koje treba menjati i u programu, i u načinu rada. Skeptična sam, međutim, kada je u pitanju koncepcija škole koja nam se nudi. Mislim da programi treba da dožive korenite reforme, ali ne u sužavanju, kako je to do sada bio slučaj, već nastavni plan mora da sadrži najbitnije i za razumevanje gradiva neophodne činjenice. Ne slažem se sa planiranim skraćenjem gimnazije na tri godine. Smatram da je uloga gimnazije u obrazovanju veoma važna i da nju trogodišnja škola ne može da ostvari."

Nikoleta Momčilović, profesor nemačkog jezika u Gimnaziji "Bora Stanković", Niš:
"Reforma će unaprediti naše školstvo. Prvo u odnosu na same nastavne sadržaje, koji će biti revidirani i svedeni na neki potreban minimum da bi ostavili dovoljno prostora za individualni rad i profesora i učenika. U drugom smislu, što se tiče nastave i novih metoda rada, koje će doneti olakšanje učenicima i omogućiti im istraživački rad, samostalno izražavanje i izlaganje rezultata svog rada. Nove metode rada će, po mom mišljenju, olakšati posao i profesorima. Pošto sam ja profesor u gimnaziji, ne pratim detaljno promene u srednjim stručnim školama. Zalažem se za usklađivanje potreba privrede i smerova (struka) u srednjim stručnim školama, što je, koliko sam informisana, vec započelo. Na primer, Mašinska škola, ovde u Nišu, dobila je više saobraćajnih smerova. Kadrovi ovih struka nedostaju niškoj privredi.U gimnazijama je reforma tek počela, pa o nekim značajnijim promenama još uvek ne može da se govori."

Ratko Vukelić, profesor istorije, Gimnazija Lazarevac:
"Reforma je nešto što nam je neophodno. Mislim da je reforma koju sprovodi Ministarstvo privremena i da idemo ka tome da obavezno obrazovanje traje 12 godina, kao u velikom broju evropskih zemalja. Ne dopada mi se ideja da gimnazija traje tri godine, potrebno je da se vrati na četiri."

Drago Majkić, profesor matematike i direktor Gimnazije Lazarevac:
"Kao učesnik gimnazijskog obrazovanja, pomno pratim proces koji se planira u reformi gimnazije. Lično mislim da će gimnazijsko, dakle opšte obrazovanje, u ovoj reformi proći dosta loše. Ne bih ulazio u detalje, ali činjenica da je predviđeno trogodišnje trajanje gimnazijskog obrazovanja unosi dosta skepse. No, potreba mladih ljudi i njihovi interesi su prioritetni, pa ćemo se mi truditi da ispunimo njihova očekivanja."

Jelena Zlatkov, profesor srpskog jezika i književnosti u Gimnaziji ''Velika Plana'':
"Mislim da je reforma školstva neophodna, ali da je na brzinu sprovedena, tako da ima velikih propusta. Ja sam lično upućena u neke novine vezane sa moj predmet i smatram da su više štetne nego što su korisne; konkretno se radi o predmetu srpski jezik i književnost, koji će se po novom zvati jezik i komunikacija."

Lazar Mirčić, profesor geografije u Gimnaziji "Velika Plana":
"Refoma škole je dobra i pozitivna stvar u školstvu, ali moralo bi se voditi računa da svaka reforma bude dostojno ispraćena. Nije svejedno ako se uvede reforma škole koja samo stoji na papiru, već su potrebni i odgovarajući prateći sadržaji, nastavna sredstva, učila, metode, opremljeni kabineti, kako bi učenici bili u mogućnosti da bolje prouče radnu materiju. Takođe bi trebalo smanjiti broj predmeta, da bi učenici više vremena mogli posvetiti oblastima koje vole i kojima će se kasnije u životu baviti."

Maria Boldocka, profesor biologije, Gimnazija "Jan Kolar", Bački Petrovac:
"Pozdravljam reforme; nadam se da će doneti nešto novo i sviđa mi se novi način rada. Dopada mi se reforma u osnovnim školama, jer mala deca su dosad bila jako opterećena odmah na početku. Dopada mi se što će kroz igranje da uče kako treba učiti. I ocenjivanje je dobro što je ukinuto, tako će još bolje nauciti. A što se tiče srednjih škola i njihove reforme, smatram da ili treba da se izbače neki predmeti ili da se građansko i veronauka predaju na časovima razrednog starešine, jer na tim časovima se ništa ni ne radi (uglavnom)."

Ivan Petraš, student Učiteljskog fakulteta u Bačkom Petrovcu:
"Ne sviđa mi se reforma osnovnih škola uopšte. Ne sviđa mi se što je uvedeno opisno ocenjivanje, smatram da je to glupo, jer će onda biti jako relativno. Znači, ja ću svoje učenike ocenjivati nešto kao - evo tebi aviončić, a tebi zvezdica. To je jako relativno, ne sviđa mi se što će mi se deca obraćati sa "vi", smatram da nastavnik i prof. više neće biti autoritet tom detetu i time neće biti ni discipline, da će deca moći da se igraju u ćošku."

Slavica Radić, Velika Plana, roditelj:
"Smatram da reforma škole nije uspešno sprovedena, čak da je dovela do degradacije škole. Mi smo imali jedan od najboljih školskih sistema, a sada se ide ka tome da će deca uskoro izlaziti iz škola sa mnogo manjim znanjem."

Pavle Mladenović
Jana Tordaji
Ivana Radić
Natalija Lekić

 
         
SEKSUALNO OBRAZOVANJE_________________________________________
 
 

Reforme školstva koje su pokrenute i otpočele prošle godine uglavnom su se koncentrisale na niže razrede. Za njihovu realizaciju u srednjim školama biće potreban još niz godina. Svakako, ne gubimo nadu jer nam je poznato da je za jedan ovakav proces, pre svega, potrebno vreme.

Uvođenje seksualnog obrazovanja u srednje škole je jedna od tema kojima bi Ministarstvo prosvete trebalo

 

da posveti određeno vreme. Poznati beogradski neuropsihijatar dr Jovan Marić ukazuje na činjenicu da interesovanje za seksualni život današnja deca počinju da pokazuju mnogo ranije i da pubertet počinje već u desetoj godini, dok je frekvencija polnih odnosa najveća od petnaeste godine. Jako mali procenat dece (srednjoškolaca prvenstveno) može slobodno da razgovara o seksu sa svojim roditeljima, što, te umesto razgovora to sami "s vremenom saznaju".

Zato se postavlja pitanje kako i koliko treba pričati o ovoj "osetljivoj temi" u školama u sklopu predmeta, bio on obavezan ili fakultativan. Današnja škola, okvirno gledano, sadrži delove seksualnog obrazovanja kroz nekolicinu časova iz biologije, o čemu se opet više priča u osnovnim nego u srednjim školama.

Ova tematika razmatrana je i u drugim zemljama, gde je seksualno obrazovanje, uglavnom, prihvaćeno.

U SAD ne postoji jedan i poseban recept seksualne edukacije, s obzirom na to da se programi donose na nivou saveznih država, a znatan izbor nastavnih sadržaja ostavljen je samim školama. Sprovodi se u 95% škola.

U Engleskoj je bila malo drugačija situacija. Od 1986. godine odluka o sprovođenju seksualnog obrazovanja bila je u rukama direktora škole, a svakako uz savetovanja sa roditeljima. Već od 1991. uveden je program edukacije o sidi, kao obavezan za ušenike od 11 do 14 godina. Kao školski predmet uvodi se 1993. godine.

Što se tiče školovanja u Švedskoj, seksualno obrazovanje je kao predmet uvedeno još 1956, a u sadržaju je naglašena polna fiziologija, proces reprodukcije, kontracepcija, a nije izostavljena ni tema o homoseksualizmu, abortusu i seksualnom zlostavljanju.

U Holandiji je, takođe, obavezno i to na svim nivoima školovanja.

U Rusiji je sredinom prošle decenije propao pokušaj uvođenja seksualnog obrazovanja, koji je inace bio eksperimentalan. Oni su se ugledali na holandski program, ali kako su komunističke partije zajedno sa crkvenim velikodostojnicima izvršile jak pritisak na javnost, ta je ideja potom brzo "ugušena" i označena kao "zapadnjačka ideološka zavera" protiv dece u Rusiji.

Što se tiče država bivše SFRJ, seksualno obrazovanje još uvek nije u nastavnim planovima. U Hrvatskoj je u poslednje vreme aktuelna priča o uvođenju ovog predmeta, a u Sloveniji je postojao zaseban predmet do 1980, kasnije uključen i raspoređen u predmet zdravstvenog obrazovanja i biologije.

Uvođenje seksualnog obrazovanja u srednje škole bi dosta pomoglo i uticalo na informisanost srednjoškolaca i podstaklo na razmišljanje bar neke od njih, što i jeste cilj. Upravo zbog loše informisanosti o polno prenosivim bolestima i korišćenju kontracepcije, veliki je broj abortusa kod mladih, a povećava se i broj obolelih od side.

Zainteresovanost i želja mladih da budu upućeniji svakako će imati veći odziv u srednjim školama. Seksualno obrazovanje bi trebalo uvesti kao izborni predmet, ili u vidu blok nastave, možda čak i radionica, gde učenici neće biti ocenjivani. Predmet treba osmisliti na jedan kreativan nacin, kako učenicima ne bi bilo neprijatno i kako se ne bi ustručavali da podele svoje mišljenje sa predavačima i ostatkom grupe.

Suština ove nastave bi bila i šire, ozbiljnije gledanje na ovu temu, a cilj svakako podsticaj na razmišljanje bar dela njih (srednjoškolaca) pre odluke o stupanju u seksualne odnose.

Ana Ljubomirović

 
         
Vraćanje duhovnosti kroz škole
 
VERONAUKA_________________________________________________________

Prošla su vremena kada se o Bogu moglo slušati samo u crkvi. Sa ciljem da se približimo evropskim standardima, Ministarstvo prosvete i sporta sprovelo je izvesne reforme. Jedna od reformi je uvođenje izbornog predmeta veronauke, što daje mogućnost da naša deca već u školi razvijaju duhovnost.

Pored žustrih polemika trebaju li nam duhovni i

prosvetljeni ljudi, ili pametni ljudi racionalnog razmišljanja, još neka pitanja su ostala otvorena.

Koliko je to stvarno razvijanje i buđenje njihove duhovnosti i približavanje evropskim standardima? Da li ćemo se približiti evropskim standardima tako što ćemo samo uvoditi nove predmete, bez obzira na to što "radno vreme" ostaje isto? Ili na taj način što ćemo odmah na početku našu decu podeliti po veri, iako se u Evropi već odavno izbegavaju pitanja: "Koje si vere ili nacionalnosti?"

A šta smo mi uradili? Uveli smo veronauku kao izborni predmet gde učenici slušaju samo o svojoj veri nametnutoj od strane roditelja, rođenjem. Zašto onda postoje crkve? Izgleda da nekome nije jasno šta je uloga crkve, a šta uloga škole. Ako je škola kulturna ustanova gde deca treba da se nauče nečem opštem, a u crkvu idu vernici koji su sami izabrali da će toj veri pripasti, zašto reforma nije omogućila učenicima da slušaju o svim verama, a kasnije kada sazru, da imaju mogućnost izbora? Jer je osnovni cilj uvodenja veronauke u škole da učenici nauče nešto o religiji koja je deo njihovog života.
Pitanja su postavljena, odgovora za sada nema. Da li će Ministarstvo uraditi još neke reforme povodom ovakvih pitanja ili će ostaviti da, pre svega, u mešovitim sredinama dođu do izražaja razlike u verskoj pripradnosti - videćemo.

Uzmimo za primer Bački Petrovac, koji je multinacionalno mesto i gde je uvođenjem verske nastave poremećen odnos među učenicima.

Gimnaziju "Jan Kolar" pohađaju učenici različitih vera: pravoslavne, evangelističke, katoličke... Pripadnici katoličke vere slušaju o svojoj veri, pravoslavci o pravoslavnoj, a evangelisti o evangelističkoj. Po svedočenju ucenika, svi se osećaju neprijatno kada treba da idu na predavanje. Moraju da se podele i tada osećaju neku otuđenost od svojih drugova jer ne pripadaju istoj veri. Time se gubi prisutna bliskost između njih.

Kako izgledaju njihovi časovi i šta misle o gradivu pitali smo veroučitelje iz spomenute škole. Pravoslavni veroučitelj kaže da je gradivo neprimereno učenicima i da uopšte ne može da se koristi udžbenikom, jer je neadekvatan, nerazumljiv i pretenciozan, dok se evangelistička katehetkinja koristi udžbenicima iz Slovačke. I Slovačka je, međutim, uzela model druge države, Nemačke, pa je gradivo za prvi razred jako teško. Predavačima ništa drugo ne preostaje nego da se snalaze kako umeju. Učenici nose sveske, a u evangelističkim odeljenjima prvi razred nosi i Sveto pismo. U pravoslavnim odeljenjima nema domaćih zadataka, a ocenjivanje je opisno, pa učenici odlaze na čas bez straha da će biti prozvani.

Bez obzira na sprovedenu reformu, učenici i dalje smatraju da su preopterećeni, jer imaju nove predmete, a stari nisu redukovani. Od njih se još očekuje i da pohađaju i vanškolske aktivnosti. Mogu li oni onda imati slobodno vreme tokom dana i nedelje uopšte?

Jana Tordaji

 

 

 

INTERVJU: PROFESOR MARIĆ O REFORMAMA___________________________
 

Profesor filozofije i logike gospodin Milutin Marić, koji već 26 godina radi u ivanjičkoj gimnaziji, ljubazno je prihvatio razgovor o stanju u našem školstvu, izbornim predmetima i celovitoj reformi školstva koja se sprovodi.

Novinar: Šta mislite, kakva reforma je potrebna našem školstvu i da li postojeća reforma predstavlja korak napred?

Prof. Marić: Činjenica je da je celovita reforma neophodna. Ni država, ni predavači, ni učenici nisu zadovoljni. Neophodno je da društvo reformiše odnos prema školi. Škole su pretvorene u pamtionice, a ne u mislionice. Negovalo se, a i sada je to slučaj, pamćenje, memorisanje činjenica, a ne razvoj mišljenja. Zbog obimnosti programa nije ostavljeno prostora za aktivne metode rada i individualizaciju nastave, tako da kreativnost učenika ne može da dođe do izražaja. Postojeća škola je previše okrenuta prosečnim i ispod prosečnim učenicima, a talenti su potpuno zapostavljeni. Smisao reforme bi morao biti u smanjenju obima gradiva i uvođenju novih načina i metoda učenja i podučavanja. Treba koristiti iskustva razvijenih zemalja, uglednih predavača i smanjiti broj učenika u odeljenjima.

Novinar: Gospodine Mariću, koji su glavni preduslovi za uspešnu reformu?

Prof. Marić: Predavaci moraju biti uključeni u izradu reforme. Da bi reforma uspela, moraju da se uvaže iskustva predavača, razvijenih zemalja i da nosioci reforme budu profesori, a ne pedagozi i psiholozi, kao što je to sada slučaj. Udruženja tipa Udruženje filozofa trebalo bi da daju ideje za stvaranje novog školskog sistema.

Novinar: Da li vi imate neke ideje koje bi pomogle u unapređenju našeg školstva?

Prof. Marić: Pre svega umesto pasivnih treba uvesti aktivne metode rada i na taj način omogućiti aktivan odnos učenika prema nastavnim sadržajima. Predavač treba da bude subjekt koji motiviše, koordinira i stimuliše razvoj ličnosti učenika. Treba smanjiti obim gradiva, broj časova i vremena provedenog u školi. Živimo u informatičkom dobu. Brže se živi i škola nije jedini izvor znanja. Sasvim dovoljno je da učenici provode tri do tri i po časa u školi, dobijaju instrukcije i sami nalaze izvore znanja. Školski čas treba da traje najviše 35 minuta. Na predmetima poput sociologije, logike, filozofije izuzetno je pogodan kružni način sedenja. Naravno, ovaj vid rada ne može se primeniti u svim predmetima.

Novinar: Kakvo je Vaše mišljenje o radioničarskim radovima? Da li oni predstavljaju vid rasterećenja za učenike?

Prof. Marić: Prednost radioničarskog rada je u tome što učenike postavlja u središte procesa rada i od njih pravi aktivne činioce, ali se ovaj tip rada ne može koristiti pri obradi svih sadržaja. Izvršena je izvesna ideologizacija. Vrlo nekritički je ovaj vid rada preuzet sa zapada. Uvodi se tzv. radioničarska demokratizacija. U Velikoj Britaniji postoje škole u kojima učenici nose kecelje što, svakako, nije pohvalno, ali ni mi nikako ne smemo da od radionica napravimo jedini oblik rada.

Novinar: Gospodine Mariću, s obzirom na to da se u našem gradu često održavaju tribine, koji su glavni razlozi njihove slabe posećenosti?

Prof. Marić: Prvi razlog je zaostalost sredine, neprosvećenost ljudi i nezainteresovanost za razvoj kritičkog mišljenja. Ali, sa druge strane, većina tribina je ideološki obojena, što odbija ljude.

Novinar: Mnogo se govori o izbornim predmetima. Mislite li da treba uvoditi veronauku kao obavezan predmet?

Prof. Marić: Veronauku ne treba uvoditi, jer bi to bila nova vrsta jednoumlja koja podseća na uvođenje marksizma u škole. Vera ne sme da se zabranjuje, ali se prinudom stvaraju kontraefekti. Ako ima prisile, pojačava se otpor učenika i roditelja. Uvođenje veronauke je nametanje zatvorenog pogleda na svet i sistem vrednosti. A pogled na svet se bira. I sada, kada je veronauka izborni predmet, odziv đaka je slab zbog njihove preopterećenosti, jer se uvode novi predmeti, a drugi se ne izbacuju. Zatim, crkva nije spremna za kvalitetno obavljanje predavanja, jer nema dovoljno veroučitelja. Iskustva drugih zemalja su, najblaže rečeno, obeshrabrujuća. U Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, gde je veronauka postala obavezan predmet povećan je broj ateista i među učenicima i među roditeljima.

Novinar: Ali, postoje li načini da učenici razviju osnovnu versku kulturu?

Prof. Marić: Naravno da postoje. Učenici mogu da nauče osnovno o veri iz predmeta srodnih veronauci, kao sto su filozofija i istorija. Na taj način nema preopterećenja, a ono što čini osnovnu versku kulturu postaje dostupno učenicima.

Novinar: Da li građansko pravo pozitivno utiče na svest učenika i treba li uvoditi ovaj predmet?

Prof. Marić: Prednost ovog predmeta je u tome što učenik postaje aktivan subjekt. Međutim, građansko pravo podseća na dresuru, čini učenika krotkim, poslušnim, a ne slobodnim. Program predviđen od Ministarstva prosvete nema emancipatorsku ulogu. Ima mnogo beskorisnih tema. Kao što sam ranije rekao, neophodno je predavače uključiti u izradu programa.

Novinar: Vrlo aktuelno je i seksualno obrazovanje. Maločas ste pomenuli da veronauka treba da bude u sastavu srodnih predmeta. Može li se nešto slično primeniti i na seksualno obrazovanje?

Prof. Marić: Najbolje rešenje bi bilo uključiti seksualno obrazovanje u sastav biologije i fizičkog vaspitanja. Ovi predmeti bi se učinili zanimljivijim i učenici ne bi bili preopterećeni.

Novinar: Kada biste napravili paralelu između škole u Vaše vreme, dakle pre oko 30 godina i danas, koje bi bile najvažnije razlike?

Prof. Marić: Bitnijih razlika nema. Međutim, danas je mnogo povoljniji položaj učenika. U moje vreme je dominirao klasični odnos ex katedra. Predavači su izazivali strahopoštovanje. Sada su odnosi komforniji i humaniji.

Novinar: Postoji li opasnost da takav odnos ugrozi autoritet predavača?

Prof. Marić: Ne, ako je predavač ugledan i ako ume da predoči posledice suvišnog približavanja učenika.

Novinar: Gospodine Mariću, sve češće se javlja nezadovoljstvo među učenicima što moraju da uče činjenice. Šta se po tom pitanju može uraditi?

Prof. Marić: Sve dok se ne reformiše univerzitet, učenici će morati da uče mnogo činjenica. Škole mogu da se pretvore u mislionice i radionice, ali na prijemnim ispitima za fakultete učenike će čekati samo činjenice. Sa druge strane, da bi se postalo stručnjak u određenoj oblasti, moraju se poznavati činjenice, a nije dovoljno imati samo sposobnost kritičkog mišljenja. Tu postoji izvesno pomodarstvo. Učenici ispoljavaju protivljenje "bubanju", ali bez činjenica se ne može postati stručnjak

Novinar: Da li je uvođenje testova opšte kulture na većini prijemnih ispita za fakultete dobar potez?

Prof. Marić: To je odlična ideja, jer osobine ličnosti u razvijenim zemljama Evrope postaju važnije od stručnih osobina, a da bi učenici u srednjim školama dobijali takve informacije, mora se ostaviti više prostora za obradu takvih tema, jer ovi programi ne spremaju učenike za život.

Novinar: Mislite li da je dobra ideja uvođenje slobodnih časova iz svih predmeta?

Prof. Marić: Svi predmeti se mogu povezati sa životom, ali za dobro vođenje slobodnih časova predavači moraju biti pripremljeni i motivisani.Teže je spremiti se za slobodan čas nego za redovan i rad je mnogo odgovorniji.

Novinar: Imate li nešto da dodate?

Prof. Marić: Ne, to bi bilo sve

Novinar: Hvala Vam na razgovoru.


Miloš Resimić

 

 

 

Komentar
POVRŠNE REFORME __________________________________________________
 
Pokušavajući da uskladimo naš obrazovni sistem sa obrazovnim sistemom drugih evropskih zemalja, sproveli smo reforme koje se, po mišljenju kako našeg obrazovnog kadra tako i učenika, nisu pokazale preterano uspešnim. Glavni razlog tome je što su reformatori težili kopiranju zapadnjačkog obrazovnog sistema, zanemarujući korenite promene koje je trebalo izvršiti, a koje su preduslov za reformu.

Sprovođenje reformi trajalo je kratko i urađene su prilično površno, a s obzirom na to da nije mnogo prošlo od njihovog uvođenja, ne možemo govoriti o konačnim, pravim rezultatima. Razgovorajući sa nekoliko profesora koji su upoznati sa tokom reformi, naišle smo na približno iste odgovore, a to je da nisu zadovoljni postojećim stanjem.

Kao prvo, niko nije zadovoljan činjenicom da učenici moraju imati po četiri ocene tokom polugodišta. U gimnaziji u Ivanjici je sprovedena i peticija o ukidanju većeg broja ocena, kojoj se, što je jako zanimljivo, odazvao i veliki broj profesora, ali kako odluka nije na njima, i taj pokušaj se pokazao neuspešnim... Razlog iz kog takav sistem ocenjivanja ne odgovara profesorima proističe iz činjenice da je obim gradiva ostao isti, tako da nemaju dovoljno vremena da ispredaju lekcije i ispitaju sve učenike.

Po mišljenju jednog od profesora napravljen je "veštacki kriterijum" po kom se ne vodi računa o tome da se napravi konstruktivna redukcija programa, tj. nije sinhronizovan program predmeta tako da učenici ne mogu da prave paralelu između njih. Naročito je važno da učenici postanu aktivniji, da sami dolaze do nekih zaključaka, a za to je potrebno da ih vode koordinatori, na pravi način edukovani profesori, ali takvo savršenstvo, nažalost, nećemo naći. Trebalo bi da se nastava osavremeni i da deca uče ne samo kroz teorijski već i kroz praktičan rad, koji će im koristiti i na fakultetu. Reforma treba da bude sprovedena od strane profesora koji čine obrazovni kadar i rezultat tog rada treba da se oseti na budućem radu dece.

Ova reforma je jedna vrsta eksperimenta. A znamo da bi eksperiment trebalo vršiti na samo nekoliko ispitanika (škola) da se utvrdi njegova uspešnost, pa tek onda da se proširi na škole u celoj zemlji. Mnogo više pažnje trebalo bi posvetiti stranim jezicima, naročito engleskom jeziku i informatici, jer oni su nosioci budućnosti, koja bi trebalo da predstavlja prioritet onima čija će deca u njoj živeti. Činjenica je da mnogi učenici, čak i posle osam godina učenja jezika, nisu u stanju da ga tečno govore. Ponekad se mnogo bolje snalaze oni koji pohađaju kurseve koji traju po dva meseca.

Opšta panika vlada među učenicima čak i pri samoj pomisli na testove koje će imati na kraju godine, a koji će obuhvatiti celokupno gradivo iz svakog predmeta. Ponekad nam se čak može učiniti da je fakultet mnogo lakši iako je cilj reforme u stvari olakšavanje srednjoškolskog obrazovanja.

Postoje i učenici koji smatraju da je korisno dobiti više ocena u toku polugodišta, jer se na taj način oslobađaju kampanjskog učenja, koje im je do sada predstavljalo problem.

Ako pogledamo u globalu celokupan rad na reformi, možemo primetiti da se pokušaj njenog sprovođenja "preko noći" pokazao neuspešnim.

Marijana Bradić
Mirjana Glintić

 
 

Centar za proučavanje informacionih tehnologija Beogradske otvorene škole, e-mail: cepit@bos.rs