|
|
|
|
|
|
UVODNIK___________________________________________________________ |
|
|
Sve
više se govori o reformama u školi, od strane
učenika, profesora, roditelja. U našem obrazovnom
sistemu reforme su zaista potrebne, međutim,
izgleda da je kod nas samo ideja dobra, a kad
je reč o sprovođenju i konkretnom delanju, sve
ide malo teže.
Osnovni
cilj reforme školstva je da smanji obim gradiva
i programa, da prilagodi novim svetskim standardima
i našu skolu, da bude lakše i lepše i učenicima
i predavačima. Međutim, postavlja se pitanje
da li se reforme odvijaju na pravi način.
Po
"novoj školi" trebalo bi da osnovno
obrazovanje traje devet godina, a srednje samo
tri, predmet koji smo svi mi izučavali kao srpski
jezik i književnost, novi đaci učiće pod nazivom
jezik i komunikacija, prvaci ne treba da imaju
ocene, vec opisnu predstavu rada u školi, učenici
mogu da biraju predmete koje će učiti, udžbenici
su drugačiji, trebalo bi da budu zanimljiviji
i lakši za razumevanje...
Nailazi
se i na pozitivne i na negativne promene. Velikoj
većini je u vezi sa reformama zasmetalo to što
nije ispoštovan faktor vremena. Naime, za ovakav
jedan proces, koji se bavi jednim od najfundamentalnijih
delovanja u društvu, dakle obrazovanjem, potrebno
je dosta vremena da bi bio sproveden na pravi
način. Kod nas je slučaj da su predavači imali
neke kratke kurseve ili obuke o novom načinu
predavanja, a sa ciljem da se nauče sasvim drugačijem
obliku rada od onog na koji su navikli. I kako
sad da očekujemo da neko ko godinama upražnjava
svoj način rada (koji varira, ali se ipak ne
razlikuje mnogo od osobe do osobe) da sada "preko
noći" počne sa apsolutno drugačijim metodama.
I tim ljudima treba dati vremena da se priviknu
ako mogu, a ako ne, da ustupe mesto mladima
i fleksibilnijima.
"Nova
škola" je vec počela sa radom. Sa manje
ili vise uspeha na početku, videćemo. Mora se
sačekati da se svi, najviše učitelji i profesori
prilagode, da se zaista sprovede rad na olakšanju
školovanja za decu i ako se svi budu trudili
da daju svoj doprinos, uspeće se do dobijanja
jedne zaista vredne škole.
Ivana
Radić
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ako
od Vas zahtevam da papirom
dočarate povetarac, to nije
ni igra, ni šala; reč je o
radu sa učiteljima osnovnih
škola na seminarima, gde se
obučavaju da počnu sa novom
metodom rada.
Reforma
koja uveliko traje i kojom
su obuhvaćeni sadašnji prvaci
započela je nizom seminara,
na kojima su polaznicima psiholozi
i pedagozi, kako
|
|
|
|
|
|
kažu,
manje pokazivali metodiku rada, a više
zahtevali da budu kreativni i da sami
organizuju časove.
Sa
idejom da rasterete učenike, tvorci reforme
zaboravili su na redukciju gradiva, već,
kako saznajemo, nekim predmetima promenili
nazive, smanjili fond časova srpskog jezika
i matematike i na račun toga uveden je
strani jezik. Ovo znači da će sa manje
časova, a kroz igru i zabavu, morati da
se obradi isto gradivo.
''Udžbenik
matematike nije sastavljen za jednog prvaka.
Pred ovim štapićima i stariji moraju da
se zamisle, a ne učenik prvog razreda'',
kaže uciteljica Milena Curguz, pokazujući
lekcije sa sabiranjem i oduzimanjem brojeva.
''Kad
bismo mi sa njima radili načinom na koji
nam je plasirano, ne bi naučili da čitaju
još osam godina'', mišljenje je učiteljice
Svetlane Stojadinović.
Novo
je da nema ocenjivanja. Bar ne brojčano.
Pristalice ove novine ukazuju na rad sa
manje napetosti, jednu opušteniju atmosferu.
Mišljenje protivnika je da autoritet učitelja
samim tim opada, a i da su rasterećeni
jedino roditelji, od kojih većina sa decom
vežba samo pred kontrolne radi dobijanja
boljih ocena.
Veliki
problem predstavlja i nova administracija.
Kako saznajemo u Osnovnoj školi ''Knez
Lazar'' u Lazarevcu novi dnevnici stigli
su tek pre nekoliko dana. Tako su koncipirani
da se stiče utisak da učitelji postaju
administrativni radnici.
''Između
ostalog treba i da ''štopujemo'' vreme
i procentualno napišemo koliko trošimo
na uvod u cas, koliko na obradu nove teme...
i da opišemo svaki cas'', saznajemo od
učiteljice Vesne Palibrk, koja još dodaje:
"Pa, nama treba neko da nam vodi
beleške sa casa!"
"Uvedena
je i nova terminologija. Zato se valjda
i predmet zove komunikacija. Ali, kako
ja da učeniku tražim asocijaciju na nešto,
pa on i ne zna šta ta reč znači! Uostalom,
za mnoge uvedene izraze imamo lepe srpske
reči. Je l' se mi to stidimo svog jezika?''
(Gordana Miljanić, uciteljica)
"Opšti
je utisak da smo u reformu ušli nepripremljeni
i da nam je data pre nego što je sve osmišljeno."
(Angelina Milić, učiteljica)
"Kada
bi se promenili uslovi, gradivo redukovalo,
škole opremile, učitelji motivisali, reforma
bi se drugačije odvijala'', mišljenje
je najvećeg broja ispitanika. Kako će
se reforma dalje odvijati, preostaje da
sačekamo i vidimo, a rezultati ostvareni
tokom ove školske godine biće najbolji
pokazatelji prednosti i nedostataka novog
obrazovnog sistema koji uvodimo.
Natalija
Lekić
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
REFORMA
ŠKOLSTVA: ZA (I)LI PROTIV__________________________________ |
Od izborne pobede DOS-a krajem 2000. godine,
vrše se u našoj državi pokušaji reforme skoro
svih sfera društvenog života. Promene u sistemu
obrazovanja imaju dalekosežne posledice na razvoj
društva, pa stoga ne čudi velika politička i
medijska pažnja koja se posvećuje aktuelnoj
reformi školstva.
Reakcije javnosti i stručnih krugova na Vladin
projekat reforme školstva različite su. Od posebne
važnosti za uspešno sprovođenje reforme su stavovi
nastavnog kadra i učenika svih institucija u
sistemu obrazovanja Republike Srbije.
Sa željom da učenicima i profesorima omogućimo
da svoje mišljenje javno iznesu, sproveli smo
anketu u srednjim školama u nekoliko gradova
Srbije. Pitali smo ih šta misle o reformi koja
je u toku, kao i da li će ono što nosi unaprediti
naše školstvo.
Marija Ristić, učenica II kragujevačke
gimnazije:
"Smatram da naše tradicionalno školstvo nije
toliko loše. Pitanje je da li će nas okretanje
Zapadu učiniti više ili manje obrazovanim. Korisnim
smatram izbacivanje paskala iz nastave informatike
za drugu godinu. Profesori se trude da im časovi
liče na neku vrstu radionica, što nije loše."
Miloš
Gligorijević, učenik Gimnazije "Bora
Stanković", Niš:
"Mislim da reforma neće unaprediti obrazovni
sistem Republike. Ne mogu da ponudim neko obrazloženje
ali me skepticizam stručnjaka i javnosti navodi
na ovakvo razmišljanje. Za kvalitet nastave smatram
korisnim novi odnos profesora i učenika, ukupno
poboljšanje odnosa na tom planu, veće razumevanje
profesora prema đacima.''
Milan
Petrović, učenik Gimnazije "Bora
Stanković", Niš:
"Mislim da reforma školstva ništa ne valja
i da školstvo treba menjati korenitije. Obimi
programa nisu znatno smanjeni, što bi svakako
trebalo. Treba uvesti veći broj fakultativnih
predmeta, a neke trenutno redovne predmete prebaciti
u fakultativne kako bi se na taj način smanjio
obim nastave. Nastava kakva trenutno postoji je
skorašnjim promenama tek neznatno rasterećena
i još uvek ne ostavlja dovoljno prostora za vanškolske
aktivnosti."
Miloš
Stojaković, učenik Gimnazije Lazarevac:
"Mislim da je reforma školstva amaterski
urađena. Ima dosta propusta, ali i dobrih stvari,
kao što je učenje engleskog jezika od prvog razreda
osnovne škole."
V.J.,
učenik Gimnazije Ivanjica:
"Ove reforme nikako neće pomoći, jer će deca
da postanu glupa. Korisno je što su izbacili određeni
deo gradiva koji je suvišan i nije potreban. Da
li je istina da je u čitanci za prvi razred gimnazije
Isus nacrtan razapet na drvetu, a ne na krstu?
Jer ako je to istina, onda oni propagiraju Jehovine
svedoke, a ne pravoslavnu crkvu. Ako Sveti Sava
u čitanci namiguje, šta je on - neki mangup ili
svetac? Ako su ubacili odlomak iz "Harija
Potera" u deo školskog programa srpskog jezika,
onda oni hoće da od dece naprave čarobnjake, magove,
vešce, a ne razumnu decu koja znaju da vešci ne
postoje. Hoće od dece da naprave samouverene neznalice.
Da bi poštovali "prava deteta" profesori
ne smeju da kažu detetu da je pogrešilo, da ne
bi uvredili njegovu ličnost, vec treba da ih podržavaju
čak i u neznanju.''
Milka
Veljković, profesor srpskog jezika i
književnosti, Gimnazija "Bora Stanković",
Niš:
"Po deci vidim da dosadašnji sistem školstva,
koji je postojao do 2000. godine i koji, u velikoj
meri, još uvek postoji, ne valja. Ja verujem u
reformu, ali ne verujem u ovakvu reformu koja
nam se sada nudi. Prosto imam utisak da se nešto
radi tek onako... Govorilo se o rasterećenju programa.
Ovo što je do sada urađeno samo je drugačija preraspodela
gradiva. Program za sve četiri godine gimnazije
i dalje nije aktuelan i preopterećen je. Seminari
za obuku profesora, kao i metode rada sa učenicima
koje se tamo uče nemaju dovoljnu ozbiljnost i,
po meni, predstavljaju zaglupljivanje."
Andrea
Koruniak, učenica gimanzije "Jan
Kolar", Bački Petrovac:
"Reformom mi se nije ništa promenilo. Samo
više učim i osećam samo da sam više opterećena.
Veronauci i građanskom jeste mesto u školi, ali
trebalo je neki predmet da se izbaci ili da se
to reši na nekakav drugačiji način, jer mi imamo
jedan predmet više koji ne ulazi u opšti uspeh,
a jedan čas više boravimo u školi. Što se tiče
reformi osnovne škole, smatram da je trebalo da
se promeni nešto, ali da se ovom reformom suviše
dopušta malim učenicima, da neće imati naviku
učenja kada ti đaci dođu na fakultet."
Juraj
Belani, učenik Gimnazije "Jan Kolar",
Bački Petrovac:
"Reforma je super. Treba da imamo po četiri
ocene, veća je mogućnost da popraviš. A smatram
da veronauci i građanskom jeste mesto u školi.
Za osnovnu isto tako. Konačno se približavamo
EU; i prvaci treba da kroz igru uče, posebno u
tim godinama, a ne da se opterećuju ocenjivanjem."
Nenad
Boškovic, učenik Gimnazije "Velika
Plana", Velika Plana:
"Promene u školama su definitivno neophodne,
međutim, nisam primetio da su sprovedene uspešno."
Ana
Ljubomirović, učenica Gimnazije "Velika
Plana", Velika Plana:
"Reforme školstva su se mnogo više odrazile
na osnovne nego na srednje škole i u srednjim
školama to je samo započet proces. Mislim da sada
ima više radionica, seminara i sličnih vidova
edukacije učenika i profesora, što je unapređenje
u odnosu na raniji period u školama."
Jelena
Radojević, učenica Gimnazije "Velika
Plana":
"Bilo bi lepo da nam časovi traju od 9.00
do 15.00, da više učimo u školi, i manje obaveza
da imamo za kod kuće, što bi bilo nalik školama
u svetu."
Zorica
Taškov, profesor hemije u Gimnaziji "Bora
Stanković", Niš:
"Smatram da treba da se izvrši reforma školstva.
Ima puno stvari koje treba menjati i u programu,
i u načinu rada. Skeptična sam, međutim, kada
je u pitanju koncepcija škole koja nam se nudi.
Mislim da programi treba da dožive korenite reforme,
ali ne u sužavanju, kako je to do sada bio slučaj,
već nastavni plan mora da sadrži najbitnije i
za razumevanje gradiva neophodne činjenice. Ne
slažem se sa planiranim skraćenjem gimnazije na
tri godine. Smatram da je uloga gimnazije u obrazovanju
veoma važna i da nju trogodišnja škola ne može
da ostvari."
Nikoleta
Momčilović, profesor nemačkog jezika
u Gimnaziji "Bora Stanković", Niš:
"Reforma će unaprediti naše školstvo. Prvo
u odnosu na same nastavne sadržaje, koji će biti
revidirani i svedeni na neki potreban minimum
da bi ostavili dovoljno prostora za individualni
rad i profesora i učenika. U drugom smislu, što
se tiče nastave i novih metoda rada, koje će doneti
olakšanje učenicima i omogućiti im istraživački
rad, samostalno izražavanje i izlaganje rezultata
svog rada. Nove metode rada će, po mom mišljenju,
olakšati posao i profesorima. Pošto sam ja profesor
u gimnaziji, ne pratim detaljno promene u srednjim
stručnim školama. Zalažem se za usklađivanje potreba
privrede i smerova (struka) u srednjim stručnim
školama, što je, koliko sam informisana, vec započelo.
Na primer, Mašinska škola, ovde u Nišu, dobila
je više saobraćajnih smerova. Kadrovi ovih struka
nedostaju niškoj privredi.U gimnazijama je reforma
tek počela, pa o nekim značajnijim promenama još
uvek ne može da se govori."
Ratko
Vukelić, profesor istorije, Gimnazija
Lazarevac:
"Reforma je nešto što nam je neophodno. Mislim
da je reforma koju sprovodi Ministarstvo privremena
i da idemo ka tome da obavezno obrazovanje traje
12 godina, kao u velikom broju evropskih zemalja.
Ne dopada mi se ideja da gimnazija traje tri godine,
potrebno je da se vrati na četiri."
Drago
Majkić, profesor matematike i direktor
Gimnazije Lazarevac:
"Kao učesnik gimnazijskog obrazovanja, pomno
pratim proces koji se planira u reformi gimnazije.
Lično mislim da će gimnazijsko, dakle opšte obrazovanje,
u ovoj reformi proći dosta loše. Ne bih ulazio
u detalje, ali činjenica da je predviđeno trogodišnje
trajanje gimnazijskog obrazovanja unosi dosta
skepse. No, potreba mladih ljudi i njihovi interesi
su prioritetni, pa ćemo se mi truditi da ispunimo
njihova očekivanja."
Jelena
Zlatkov, profesor srpskog jezika i književnosti
u Gimnaziji ''Velika Plana'':
"Mislim da je reforma školstva neophodna,
ali da je na brzinu sprovedena, tako da ima velikih
propusta. Ja sam lično upućena u neke novine vezane
sa moj predmet i smatram da su više štetne nego
što su korisne; konkretno se radi o predmetu srpski
jezik i književnost, koji će se po novom zvati
jezik i komunikacija."
Lazar
Mirčić, profesor geografije u Gimnaziji
"Velika Plana":
"Refoma škole je dobra i pozitivna stvar
u školstvu, ali moralo bi se voditi računa da
svaka reforma bude dostojno ispraćena. Nije svejedno
ako se uvede reforma škole koja samo stoji na
papiru, već su potrebni i odgovarajući prateći
sadržaji, nastavna sredstva, učila, metode, opremljeni
kabineti, kako bi učenici bili u mogućnosti da
bolje prouče radnu materiju. Takođe bi trebalo
smanjiti broj predmeta, da bi učenici više vremena
mogli posvetiti oblastima koje vole i kojima će
se kasnije u životu baviti."
Maria Boldocka, profesor biologije,
Gimnazija "Jan Kolar", Bački Petrovac:
"Pozdravljam reforme; nadam se da će doneti
nešto novo i sviđa mi se novi način rada. Dopada
mi se reforma u osnovnim školama, jer mala deca
su dosad bila jako opterećena odmah na početku.
Dopada mi se što će kroz igranje da uče kako treba
učiti. I ocenjivanje je dobro što je ukinuto,
tako će još bolje nauciti. A što se tiče srednjih
škola i njihove reforme, smatram da ili treba
da se izbače neki predmeti ili da se građansko
i veronauka predaju na časovima razrednog starešine,
jer na tim časovima se ništa ni ne radi (uglavnom)."
Ivan
Petraš, student Učiteljskog fakulteta
u Bačkom Petrovcu:
"Ne sviđa mi se reforma osnovnih škola uopšte.
Ne sviđa mi se što je uvedeno opisno ocenjivanje,
smatram da je to glupo, jer će onda biti jako
relativno. Znači, ja ću svoje učenike ocenjivati
nešto kao - evo tebi aviončić, a tebi zvezdica.
To je jako relativno, ne sviđa mi se što će mi
se deca obraćati sa "vi", smatram da
nastavnik i prof. više neće biti autoritet tom
detetu i time neće biti ni discipline, da će deca
moći da se igraju u ćošku."
Slavica
Radić, Velika Plana, roditelj:
"Smatram da reforma škole nije uspešno sprovedena,
čak da je dovela do degradacije škole. Mi smo
imali jedan od najboljih školskih sistema, a sada
se ide ka tome da će deca uskoro izlaziti iz škola
sa mnogo manjim znanjem."
Pavle
Mladenović
Jana Tordaji
Ivana Radić
Natalija Lekić
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reforme
školstva koje su pokrenute i otpočele prošle
godine uglavnom su se koncentrisale na niže
razrede. Za njihovu realizaciju u srednjim
školama biće potreban još niz godina. Svakako,
ne gubimo nadu jer nam je poznato da je
za jedan ovakav proces, pre svega, potrebno
vreme.
Uvođenje
seksualnog obrazovanja u srednje škole je
jedna od tema kojima bi Ministarstvo prosvete
trebalo |
|
|
|
da
posveti određeno vreme. Poznati beogradski neuropsihijatar
dr Jovan Marić ukazuje na činjenicu da interesovanje
za seksualni život današnja deca počinju da
pokazuju mnogo ranije i da pubertet počinje
već u desetoj godini, dok je frekvencija polnih
odnosa najveća od petnaeste godine. Jako mali
procenat dece (srednjoškolaca prvenstveno) može
slobodno da razgovara o seksu sa svojim roditeljima,
što, te umesto razgovora to sami "s vremenom
saznaju".
Zato
se postavlja pitanje kako i koliko treba pričati
o ovoj "osetljivoj temi" u školama
u sklopu predmeta, bio on obavezan ili fakultativan.
Današnja škola, okvirno gledano, sadrži delove
seksualnog obrazovanja kroz nekolicinu časova
iz biologije, o čemu se opet više priča u osnovnim
nego u srednjim školama.
Ova
tematika razmatrana je i u drugim zemljama,
gde je seksualno obrazovanje, uglavnom, prihvaćeno.
U
SAD ne postoji jedan i poseban recept seksualne
edukacije, s obzirom na to da se programi donose
na nivou saveznih država, a znatan izbor nastavnih
sadržaja ostavljen je samim školama. Sprovodi
se u 95% škola.
U
Engleskoj je bila malo drugačija situacija.
Od 1986. godine odluka o sprovođenju seksualnog
obrazovanja bila je u rukama direktora škole,
a svakako uz savetovanja sa roditeljima. Već
od 1991. uveden je program edukacije o sidi,
kao obavezan za ušenike od 11 do 14 godina.
Kao školski predmet uvodi se 1993. godine.
Što
se tiče školovanja u Švedskoj, seksualno obrazovanje
je kao predmet uvedeno još 1956, a u sadržaju
je naglašena polna fiziologija, proces reprodukcije,
kontracepcija, a nije izostavljena ni tema o
homoseksualizmu, abortusu i seksualnom zlostavljanju.
U
Holandiji je, takođe, obavezno i to na svim
nivoima školovanja.
U
Rusiji je sredinom prošle decenije propao pokušaj
uvođenja seksualnog obrazovanja, koji je inace
bio eksperimentalan. Oni su se ugledali na holandski
program, ali kako su komunističke partije zajedno
sa crkvenim velikodostojnicima izvršile jak
pritisak na javnost, ta je ideja potom brzo
"ugušena" i označena kao "zapadnjačka
ideološka zavera" protiv dece u Rusiji.
Što
se tiče država bivše SFRJ, seksualno obrazovanje
još uvek nije u nastavnim planovima. U Hrvatskoj
je u poslednje vreme aktuelna priča o uvođenju
ovog predmeta, a u Sloveniji je postojao zaseban
predmet do 1980, kasnije uključen i raspoređen
u predmet zdravstvenog obrazovanja i biologije.
Uvođenje
seksualnog obrazovanja u srednje škole bi dosta
pomoglo i uticalo na informisanost srednjoškolaca
i podstaklo na razmišljanje bar neke od njih,
što i jeste cilj. Upravo zbog loše informisanosti
o polno prenosivim bolestima i korišćenju kontracepcije,
veliki je broj abortusa kod mladih, a povećava
se i broj obolelih od side.
Zainteresovanost
i želja mladih da budu upućeniji svakako će
imati veći odziv u srednjim školama. Seksualno
obrazovanje bi trebalo uvesti kao izborni predmet,
ili u vidu blok nastave, možda čak i radionica,
gde učenici neće biti ocenjivani. Predmet treba
osmisliti na jedan kreativan nacin, kako učenicima
ne bi bilo neprijatno i kako se ne bi ustručavali
da podele svoje mišljenje sa predavačima i ostatkom
grupe.
Suština
ove nastave bi bila i šire, ozbiljnije gledanje
na ovu temu, a cilj svakako podsticaj na razmišljanje
bar dela njih (srednjoškolaca) pre odluke o
stupanju u seksualne odnose.
Ana
Ljubomirović
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VERONAUKA_________________________________________________________ |
|
|
|
Prošla
su vremena kada se o Bogu moglo slušati samo u
crkvi. Sa ciljem da se približimo evropskim standardima,
Ministarstvo prosvete i sporta sprovelo je izvesne
reforme. Jedna od reformi je uvođenje izbornog
predmeta veronauke, što daje mogućnost da naša
deca već u školi razvijaju duhovnost.
Pored
žustrih polemika trebaju li nam duhovni i |
|
|
|
|
|
|
|
prosvetljeni
ljudi, ili pametni ljudi racionalnog razmišljanja,
još neka pitanja su ostala otvorena.
Koliko
je to stvarno razvijanje i buđenje njihove duhovnosti
i približavanje evropskim standardima? Da li
ćemo se približiti evropskim standardima tako
što ćemo samo uvoditi nove predmete, bez obzira
na to što "radno vreme" ostaje isto?
Ili na taj način što ćemo odmah na početku našu
decu podeliti po veri, iako se u Evropi već
odavno izbegavaju pitanja: "Koje si vere
ili nacionalnosti?"
A šta smo mi uradili? Uveli smo veronauku kao
izborni predmet gde učenici slušaju samo o svojoj
veri nametnutoj od strane roditelja, rođenjem.
Zašto onda postoje crkve? Izgleda da nekome
nije jasno šta je uloga crkve, a šta uloga škole.
Ako je škola kulturna ustanova gde deca treba
da se nauče nečem opštem, a u crkvu idu vernici
koji su sami izabrali da će toj veri pripasti,
zašto reforma nije omogućila učenicima da slušaju
o svim verama, a kasnije kada sazru, da imaju
mogućnost izbora? Jer je osnovni cilj uvodenja
veronauke u škole da učenici nauče nešto o religiji
koja je deo njihovog života.
Pitanja su postavljena, odgovora za sada nema.
Da li će Ministarstvo uraditi još neke reforme
povodom ovakvih pitanja ili će ostaviti da,
pre svega, u mešovitim sredinama dođu do izražaja
razlike u verskoj pripradnosti - videćemo.
Uzmimo
za primer Bački Petrovac, koji je multinacionalno
mesto i gde je uvođenjem verske nastave poremećen
odnos među učenicima.
Gimnaziju
"Jan Kolar" pohađaju učenici različitih
vera: pravoslavne, evangelističke, katoličke...
Pripadnici katoličke vere slušaju o svojoj veri,
pravoslavci o pravoslavnoj, a evangelisti o
evangelističkoj. Po svedočenju ucenika, svi
se osećaju neprijatno kada treba da idu na predavanje.
Moraju da se podele i tada osećaju neku otuđenost
od svojih drugova jer ne pripadaju istoj veri.
Time se gubi prisutna bliskost između njih.
Kako
izgledaju njihovi časovi i šta misle o gradivu
pitali smo veroučitelje iz spomenute škole.
Pravoslavni veroučitelj kaže da je gradivo neprimereno
učenicima i da uopšte ne može da se koristi
udžbenikom, jer je neadekvatan, nerazumljiv
i pretenciozan, dok se evangelistička katehetkinja
koristi udžbenicima iz Slovačke. I Slovačka
je, međutim, uzela model druge države, Nemačke,
pa je gradivo za prvi razred jako teško. Predavačima
ništa drugo ne preostaje nego da se snalaze
kako umeju. Učenici nose sveske, a u evangelističkim
odeljenjima prvi razred nosi i Sveto pismo.
U pravoslavnim odeljenjima nema domaćih zadataka,
a ocenjivanje je opisno, pa učenici odlaze na
čas bez straha da će biti prozvani.
Bez
obzira na sprovedenu reformu, učenici i dalje
smatraju da su preopterećeni, jer imaju nove
predmete, a stari nisu redukovani. Od njih se
još očekuje i da pohađaju i vanškolske aktivnosti.
Mogu li oni onda imati slobodno vreme tokom
dana i nedelje uopšte?
Jana
Tordaji
|
|
|
INTERVJU:
PROFESOR MARIĆ O REFORMAMA___________________________ |
|
Profesor
filozofije i logike gospodin Milutin Marić, koji već
26 godina radi u ivanjičkoj gimnaziji, ljubazno je prihvatio
razgovor o stanju u našem školstvu, izbornim predmetima
i celovitoj reformi školstva koja se sprovodi.
Novinar:
Šta mislite, kakva reforma je potrebna našem
školstvu i da li postojeća reforma predstavlja korak
napred?
Prof.
Marić:
Činjenica je da je celovita reforma neophodna. Ni država,
ni predavači, ni učenici nisu zadovoljni. Neophodno
je da društvo reformiše odnos prema školi. Škole su
pretvorene u pamtionice, a ne u mislionice. Negovalo
se, a i sada je to slučaj, pamćenje, memorisanje činjenica,
a ne razvoj mišljenja. Zbog obimnosti programa nije
ostavljeno prostora za aktivne metode rada i individualizaciju
nastave, tako da kreativnost učenika ne može da dođe
do izražaja. Postojeća škola je previše okrenuta prosečnim
i ispod prosečnim učenicima, a talenti su potpuno zapostavljeni.
Smisao reforme bi morao biti u smanjenju obima gradiva
i uvođenju novih načina i metoda učenja i podučavanja.
Treba koristiti iskustva razvijenih zemalja, uglednih
predavača i smanjiti broj učenika u odeljenjima.
Novinar: Gospodine
Mariću, koji su glavni preduslovi za uspešnu reformu?
Prof.
Marić:
Predavaci
moraju biti uključeni u izradu reforme. Da bi reforma
uspela, moraju da se uvaže iskustva predavača, razvijenih
zemalja i da nosioci reforme budu profesori, a ne pedagozi
i psiholozi, kao što je to sada slučaj. Udruženja tipa
Udruženje filozofa trebalo bi da daju ideje za stvaranje
novog školskog sistema.
Novinar: Da
li vi imate neke ideje koje bi pomogle u unapređenju
našeg školstva?
Prof.
Marić:
Pre
svega umesto pasivnih treba uvesti aktivne metode rada
i na taj način omogućiti aktivan odnos učenika prema
nastavnim sadržajima. Predavač treba da bude subjekt
koji motiviše, koordinira i stimuliše razvoj ličnosti
učenika. Treba smanjiti obim gradiva, broj časova i
vremena provedenog u školi. Živimo u informatičkom dobu.
Brže se živi i škola nije jedini izvor znanja. Sasvim
dovoljno je da učenici provode tri do tri i po časa
u školi, dobijaju instrukcije i sami nalaze izvore znanja.
Školski čas treba da traje najviše 35 minuta. Na predmetima
poput sociologije, logike, filozofije izuzetno je pogodan
kružni način sedenja. Naravno, ovaj vid rada ne može
se primeniti u svim predmetima.
Novinar: Kakvo
je Vaše mišljenje o radioničarskim radovima? Da li oni
predstavljaju vid rasterećenja za učenike?
Prof.
Marić:
Prednost
radioničarskog rada je u tome što učenike postavlja
u središte procesa rada i od njih pravi aktivne činioce,
ali se ovaj tip rada ne može koristiti pri obradi svih
sadržaja. Izvršena je izvesna ideologizacija. Vrlo nekritički
je ovaj vid rada preuzet sa zapada. Uvodi se tzv. radioničarska
demokratizacija. U Velikoj Britaniji postoje škole u
kojima učenici nose kecelje što, svakako, nije pohvalno,
ali ni mi nikako ne smemo da od radionica napravimo
jedini oblik rada.
Novinar: Gospodine
Mariću, s obzirom na to da se u našem gradu često održavaju
tribine, koji su glavni razlozi njihove slabe posećenosti?
Prof.
Marić:
Prvi
razlog je zaostalost sredine, neprosvećenost ljudi i
nezainteresovanost za razvoj kritičkog mišljenja. Ali,
sa druge strane, većina tribina je ideološki obojena,
što odbija ljude.
Novinar: Mnogo
se govori o izbornim predmetima. Mislite li da treba
uvoditi veronauku kao obavezan predmet?
Prof.
Marić:
Veronauku
ne treba uvoditi, jer bi to bila nova vrsta jednoumlja
koja podseća na uvođenje marksizma u škole. Vera ne
sme da se zabranjuje, ali se prinudom stvaraju kontraefekti.
Ako ima prisile, pojačava se otpor učenika i roditelja.
Uvođenje veronauke je nametanje zatvorenog pogleda na
svet i sistem vrednosti. A pogled na svet se bira. I
sada, kada je veronauka izborni predmet, odziv đaka
je slab zbog njihove preopterećenosti, jer se uvode
novi predmeti, a drugi se ne izbacuju. Zatim, crkva
nije spremna za kvalitetno obavljanje predavanja, jer
nema dovoljno veroučitelja. Iskustva drugih zemalja
su, najblaže rečeno, obeshrabrujuća. U Hrvatskoj i Bosni
i Hercegovini, gde je veronauka postala obavezan predmet
povećan je broj ateista i među učenicima i među roditeljima.
Novinar: Ali,
postoje li načini da učenici razviju osnovnu versku
kulturu?
Prof.
Marić:
Naravno
da postoje. Učenici mogu da nauče osnovno o veri iz
predmeta srodnih veronauci, kao sto su filozofija i
istorija. Na taj način nema preopterećenja, a ono što
čini osnovnu versku kulturu postaje dostupno učenicima.
Novinar: Da
li građansko pravo pozitivno utiče na svest učenika
i treba li uvoditi ovaj predmet?
Prof.
Marić:
Prednost
ovog predmeta je u tome što učenik postaje aktivan subjekt.
Međutim, građansko pravo podseća na dresuru, čini učenika
krotkim, poslušnim, a ne slobodnim. Program predviđen
od Ministarstva prosvete nema emancipatorsku ulogu.
Ima mnogo beskorisnih tema. Kao što sam ranije rekao,
neophodno je predavače uključiti u izradu programa.
Novinar: Vrlo
aktuelno je i seksualno obrazovanje. Maločas ste pomenuli
da veronauka treba da bude u sastavu srodnih predmeta.
Može li se nešto slično primeniti i na seksualno obrazovanje?
Prof.
Marić:
Najbolje
rešenje bi bilo uključiti seksualno obrazovanje u sastav
biologije i fizičkog vaspitanja. Ovi predmeti bi se
učinili zanimljivijim i učenici ne bi bili preopterećeni.
Novinar: Kada
biste napravili paralelu između škole u Vaše vreme,
dakle pre oko 30 godina i danas, koje bi bile najvažnije
razlike?
Prof.
Marić:
Bitnijih
razlika nema. Međutim, danas je mnogo povoljniji položaj
učenika. U moje vreme je dominirao klasični odnos ex
katedra. Predavači su izazivali strahopoštovanje. Sada
su odnosi komforniji i humaniji.
Novinar: Postoji
li opasnost da takav odnos ugrozi autoritet predavača?
Prof.
Marić:
Ne,
ako je predavač ugledan i ako ume da predoči posledice
suvišnog približavanja učenika.
Novinar: Gospodine
Mariću, sve češće se javlja nezadovoljstvo među učenicima
što moraju da uče činjenice. Šta se po tom pitanju može
uraditi?
Prof.
Marić:
Sve
dok se ne reformiše univerzitet, učenici će morati da
uče mnogo činjenica. Škole mogu da se pretvore u mislionice
i radionice, ali na prijemnim ispitima za fakultete
učenike će čekati samo činjenice. Sa druge strane, da
bi se postalo stručnjak u određenoj oblasti, moraju
se poznavati činjenice, a nije dovoljno imati samo sposobnost
kritičkog mišljenja. Tu postoji izvesno pomodarstvo.
Učenici ispoljavaju protivljenje "bubanju",
ali bez činjenica se ne može postati stručnjak
Novinar: Da
li je uvođenje testova opšte kulture na većini prijemnih
ispita za fakultete dobar potez?
Prof.
Marić:
To
je odlična ideja, jer osobine ličnosti u razvijenim
zemljama Evrope postaju važnije od stručnih osobina,
a da bi učenici u srednjim školama dobijali takve informacije,
mora se ostaviti više prostora za obradu takvih tema,
jer ovi programi ne spremaju učenike za život.
Novinar: Mislite
li da je dobra ideja uvođenje slobodnih časova iz svih
predmeta?
Prof.
Marić:
Svi
predmeti se mogu povezati sa životom, ali za dobro vođenje
slobodnih časova predavači moraju biti pripremljeni
i motivisani.Teže je spremiti se za slobodan čas nego
za redovan i rad je mnogo odgovorniji.
Novinar: Imate
li nešto da dodate?
Prof.
Marić:
Ne,
to bi bilo sve
Novinar: Hvala Vam na razgovoru.
Miloš
Resimić
|
|
|
|
POVRŠNE
REFORME __________________________________________________ |
|
|
|
|
Pokušavajući
da uskladimo naš obrazovni sistem sa obrazovnim
sistemom drugih evropskih zemalja, sproveli smo
reforme koje se, po mišljenju kako našeg obrazovnog
kadra tako i učenika, nisu pokazale preterano
uspešnim. Glavni razlog tome je što su reformatori
težili kopiranju zapadnjačkog obrazovnog sistema,
zanemarujući korenite promene koje je trebalo
izvršiti, a koje su preduslov za reformu. |
|
|
Sprovođenje
reformi trajalo je kratko i urađene su prilično
površno, a s obzirom na to da nije mnogo prošlo
od njihovog uvođenja, ne možemo govoriti o konačnim,
pravim rezultatima. Razgovorajući sa nekoliko
profesora koji su upoznati sa tokom reformi,
naišle smo na približno iste odgovore, a to
je da nisu zadovoljni postojećim stanjem.
Kao prvo, niko nije zadovoljan činjenicom da
učenici moraju imati po četiri ocene tokom polugodišta.
U gimnaziji u Ivanjici je sprovedena i peticija
o ukidanju većeg broja ocena, kojoj se, što
je jako zanimljivo, odazvao i veliki broj profesora,
ali kako odluka nije na njima, i taj pokušaj
se pokazao neuspešnim... Razlog iz kog takav
sistem ocenjivanja ne odgovara profesorima proističe
iz činjenice da je obim gradiva ostao isti,
tako da nemaju dovoljno vremena da ispredaju
lekcije i ispitaju sve učenike.
Po mišljenju jednog od profesora napravljen
je "veštacki kriterijum" po kom se
ne vodi računa o tome da se napravi konstruktivna
redukcija programa, tj. nije sinhronizovan program
predmeta tako da učenici ne mogu da prave paralelu
između njih. Naročito je važno da učenici postanu
aktivniji, da sami dolaze do nekih zaključaka,
a za to je potrebno da ih vode koordinatori,
na pravi način edukovani profesori, ali takvo
savršenstvo, nažalost, nećemo naći. Trebalo
bi da se nastava osavremeni i da deca uče ne
samo kroz teorijski već i kroz praktičan rad,
koji će im koristiti i na fakultetu. Reforma
treba da bude sprovedena od strane profesora
koji čine obrazovni kadar i rezultat tog rada
treba da se oseti na budućem radu dece.
Ova
reforma je jedna vrsta eksperimenta. A znamo
da bi eksperiment trebalo vršiti na samo nekoliko
ispitanika (škola) da se utvrdi njegova uspešnost,
pa tek onda da se proširi na škole u celoj zemlji.
Mnogo više pažnje trebalo bi posvetiti stranim
jezicima, naročito engleskom jeziku i informatici,
jer oni su nosioci budućnosti, koja bi trebalo
da predstavlja prioritet onima čija će deca
u njoj živeti. Činjenica je da mnogi učenici,
čak i posle osam godina učenja jezika, nisu
u stanju da ga tečno govore. Ponekad se mnogo
bolje snalaze oni koji pohađaju kurseve koji
traju po dva meseca.
Opšta
panika vlada među učenicima čak i pri samoj
pomisli na testove koje će imati na kraju godine,
a koji će obuhvatiti celokupno gradivo iz svakog
predmeta. Ponekad nam se čak može učiniti da
je fakultet mnogo lakši iako je cilj reforme
u stvari olakšavanje srednjoškolskog obrazovanja.
Postoje
i učenici koji smatraju da je korisno dobiti
više ocena u toku polugodišta, jer se na taj
način oslobađaju kampanjskog učenja, koje im
je do sada predstavljalo problem.
Ako
pogledamo u globalu celokupan rad na reformi,
možemo primetiti da se pokušaj njenog sprovođenja
"preko noći" pokazao neuspešnim.
Marijana
Bradić
Mirjana Glintić
|
|
|
|
|