Broj 1, januar 2004.   Naslovna l BOŠ l CePIT l Forum l O časopisu l Pišite redakciji
   

_______impresum_______

Gl. i odg. urednik
Natalija Lekić

Zamenik gl. i odg. urednika Mirjana Glintić

Uredništvo
Ivana Radić
Nada Milovac
Milan Petrović

Novinari
Ana Ljubomirović
Strahinja Pavešković
Tamara Jakšić
Jelena Dević
Jana Tordaji
Iva Milojević
Miloš Resimić
Hristina Kocić
Pavle Mladenović
Marijana Bradić

Dokumentaristi
Staša Stojičević
Jelena Cekić
Marija Ristić

Urednik fotografije
Jelena Bešlin

Lektori
Marija Drezgić
Dejana Pakledinac
Andriana Janićijević

     
 
ALTERNATIVNO OBRAZOVANJE
 
   

___ Uvodnik
___ IS Petnica
___
Ženske studije
___ Online kursevi u svetu
___ Motivacija i distance learning
___ Parlament dece u Nišu
___ Komentar - nastava za promene

       
           
UVODNIK____________________________________________________________

Neke od nevladinih, neprofitnih organizacija čije aktivnosti teže usavršavanju znanja u oblasti slobodnog interesovanja, već godinama postoje i deluju.

Kao primer, ističu se Beogradska otvorena škola (BOŠ, www.bos.rs), IS Petnica i Centar za ženske studije. Sa njihovim radom upoznaje se sve veći broj ljudi, ali zbog izvesnih okolnosti u našoj zemlji, brzine pristupa u takve centre su manje. Da li je to zato što se nivo tolerancije i vrednovanja znanja koje se stekne prilikom npr. kurseva koje organizuju ovakvi centri ne ceni dovoljno ili zbog nečeg drugog, može se samo pretpostavljati, ali jedno je sigurno: znanja i iskustva stečena prilikom ovakvih obrazovanja su uvek korisna i primenjiva.

Nada Milovac

           

IS PETNICA - IZAZOV ZA SREDNJOŠKOLCE______________________________

 

Svake godine se u Istraživackoj stanici Petnica održavaju na desetine seminara iz oblasti prirodnih i društvenih nauka. Polaznici su učenici osnovnih i srednjih škola, studenti i profesori. Ipak, najviše seminara je posvećeno srednjoškolcima.

Učenici koji se prijave na neki od seminara mogu biti sigurni da će steći veliku količinu znanja i pronaći

odgovore na većinu pitanja koja su ih mučila iz određene oblasti.

Seminari se održavaju u trajanju 3-10 dana i za to vreme učenici naporno rade. Predavanja počinju ujutru i traju sve do kasnih večernjih časova. Polaznicima su obezbeđena sredstva kako bi što više obogatili svoje znanje i iskustvo, fizičari i hemičari imaju dobro opremljene laboratorije, inormatičari računarske učionice, a arheolozima su dostupna arheološka nalazišta u blizini Stanice, kao sto je Petnička pećina.

U Stanicu dolaze najtalentovaniji i najviše zainteresovani učenici, oni koji su spremni da naporno rade da bi došli do novih saznanja. Program Petnice je sastavljen tako da kod učenika razvije sposobnost da samostalno istražuju i napreduju.

Marija Ristić

       
ŽENSKE STUDIJE_____________________________________________________

Centar za ženske studije, kao i niz sličnih organizacija, bavi se različitim oblastima rada: nastavom, podžavanjem istraživačkih projekata, kao i radom biblioteke.

U našoj zemlji Centar za ženske studije postoji od 1992. godine, sa sedištem u Beogradu. Prioritet istraživanja jesu problemi nacije, pola, rase, kao i stvaranje tolerancije i pružanje otpora svakom vidu diskriminacije.

Ovaj centar organizator je brojnih kurseva, radionica, konferencija...

 

Uključivanja u program ove organizacije nisu ogranicena. Pol, starosna granica, etnička i verska pripadnost nisu činioci koji utiču na to da budete student Centra.

Centar nudi osnovni kurs, neophodan za dobijanje sertifikata, a bavi se temama iz umetnosti, društvenih i prirodnih nauka. Postoji i izborni kurs, koji za cilj ima da pokrije najrazličitija interesovanja polaznika. Čine ga kratka predavanja sa temema kao što su: nasilje nad ženama, mirovne studije, ekofeminizam.

Podržavaju se i promovišu timska i samostalna istraživanja koja se objavljuju u okviru izdavačke delatnosti Centra; ona je pre svega okrenuta izdavanju knjiga predavača Centra i objavljivanju tekstova iz oblasti feminističke teorije, filozofije i književnosti, studije kulture i roda.

U okviru Centra je biblioteka, dostupna svim polaznicima, kao i arhiv i dokumentacioni centar, gde se čuva dokumentacija o istraživačkim projektima, kao i materijali kojima se raspolaže tokom predavanja. Centar poseduje i video i audio materijale, koji se koriste u obrazovnoj aktivnosti.

Kada znamo da su žene dobile pravo glasa pre oko sto godina, a ljudski rod postoji tako dugo, shvatamo važnost jedne ovakve institucije. Jedinstven po mnogo čemu, Centar svake godine upisuje određen broj studenata koje primarno obrazovanje žele da prošire u oblasti feminističke teorije i filozofije, feminističke književne teorije, psiholingvistike, teorije nasilja i ženskih ljudskih prava, antropologije pola i roda, arheologije iz perspektive roda, studija filma i vizuelnih medija, istorije, psihologije, psihoanalize i psihoterapije, teologije, ekofeminizma.

Sertifikat koji se po završenim studijama dobija ima nezvanično priznanje nekoliko univerziteta u svetu.

Iva Milojević

       
ONLINE KURSEVI U SVETU_____________________________________________
 

"Zvezde nove tehnologije sijaju iznad neba našeg saznanja i obrazovanja obecavajuci neizrecivu dobrobit", reči su Džili Solomon, koja je postavila temelje online sistema ucenja i stidiranja. Osnivac je prve "Open University Business School" u Velikoj Britaniji. O njenom dugogodišnjem iskustvu svedoce knjige koje je izdala.

U razvoju ovih sistema, prihvaćenim širom sveta, vodeću ulogu imaju: Amerika, Australija i Engleska.

The online degree.com je sajt koji daje pregled prezentacija najpoznatijih online univerziteta ili kategorije interesovanja (informacona tehnologija, menadžment edukacije, dizajna, psihologije, matematike...).

Najpoznatiji univerziteti za menadžment i tehnologiju su: Univerziteti u Feniksu, Kapela univerzitet, Elis koledž, AIU online...

Primenjena umetnost: AIU online

Psihologija: Volden univerizitet

Medicinske škole: Univerzitet u Feniksu, Univerzitet Alijans

Kriminalistika: Koplan koledž

Posebnu prijatnost predstavlja BBClearning.com. Na sajtu se može naći širok spektar obrazovnih modela. Većina njih je propraćena audio i video obrazovnim modelima, koji imaju za cilj da se kroz efektnu prezentaciju (bez naknade) steknu odgovarajuća znanja iz različitih oblasti (jezici, biologija, fizika, istorija, prava, meterologija).

I kao što u prirodi planete, po Keplerovom zakonu, dobijaju veću brzinu što su bliže Suncu, tako izgleda da i ljudsko saznanje postaje sve brže što je bliže izvoru.

Hristina Kocić

   
Intervju sa prof. Jarmilom Vrbovskom
MOTIVACIJA I "DISTANCE LEARNING"__________________________________

Stara indijska poslovica kaže: "Korak ispred prošlosti ne znači i korak bliže budućnosti." Na datu misao moguće je nadovezati se na više načina i od dijapazona pristupa napraviti mnoštvo debata.

Najuticajnija tumačenja su se odnosila na, moderno receno, "stajanje u mestu" - što znači da kada zemlja u kojoj potencijal za napredak postoji reaguje kritički prema njemu, teško je i da će ga otkriti.

I, najzad, da li je moguće stajati u mestu dok vreme neumitno grabi napred - nekima donosi više, nekima manje...

Mišljenje profesora informatike i računarstva, inače diplomiranog ekonomiste sa smerom programiranja, svakako je interesantno saznati.

Profesor Jarmila Vrbovski je u protekle dve godine bila koordinator tri virtuelna kursa: "Temelji demokratije", "Šta je to demokratska država" i "Mala škola novinarstva", organizovane od strane Beogradske otvorene škole (BOŠ), i svoje lične utiske je svela na nekoliko zaključaka.

Neki od njih su da bi distance learning, kao novi metod učenja, trebalo da po svojoj funkciji bude predviđen za učenike srednjih škola i studente, jer zahteva izvesnu dozu ozbiljnosti i zrelosti.

Kao bitan faktor ističe se i motivacija učenika, koja je umnogome drugačija pri slobodnom izboru, nego pri obavezi. Profesor Jarmila Vrbovska smatra da bi "još u osnovnim školama, posle završenog prvog razreda, trebalo uvesti podelu u tri grupe, napravljene na osnovu intelektualnih mogućnosti učenika." Iz ličnog iskustva smatra da je "primarni razlog tome teškoća pri radu u grupi gde ima dece različitih intelektualnih sposobnosti".

"Globalno, kada je reč o motivaciji kao presudnom faktoru, činjenica da je mnogo nezainteresovanih učenika za znanje, a zainteresovanih samo za diplome i svedočanstva istinita je," tvrdi profesorka Vrbovska.

Ona se prisetila okolnosti za vreme svojih studija i kaže: "Tada je država bila "zatvorena demokratija", što znači da je sve što je dolazilo sa zapada, po tadašnjem socijalističkom režimu, bilo loše tumačeno. Sve to je navodilo na ekonomsku izolovanost i uporno negiranje ispravnosti nečega što se pokazalo da pozitivno funkcioniše. A, sigurno, čim država nije ekonomski izolovana, konkurentna je i rukovodi se svetskim principima."

Na pitanje sadašnjeg stanja vezanog za online kurseve i druge vidove alternativnog učenja, profesorka Vrbovska se nadovezala na prethodnu tvrdnju i situaciju koja sada vlada kod nas, a podrazumeva nedovoljno vrednovanje znanja stečenih takvim metodama učenja, pripisala kao posledicu "apsolutno tragičnog rukovođenja političkim principima".

"Izbori opredeljenja treba da se koncentrišu na sistem koji sada funkcioniše na zapadu; sistem parcijalnih ponuda, sto znači: ne moraju svi da slušaju sva predavanja. To bi definitivno dovelo do reformi dosadašnjeg rada u školama."

Razgovor smo završili zaključkom o neophodnom uvođenju novih pravila i reformi koje ne podležu političkim i verskim principima, već teže samo jednom cilju - sticanju znanja.

Kao primedbu dodala je još jednu grešku školskog sistema koja obavezuje profesore informatike i računarstva za sve poslove u tim oblastima, što ih ostavlja bez slobodnog vremena, a ponekad i bez vremena neophodnog za rad sa učenicima na način na koji bi to želeli...

"Neophodno je pre svega voleti i razumeti decu i njihov uzrast, zatim ostvariti uspešnu komunikaciju, i najzad, voleti rad", profesorka Vrbovska je uputila poruku svima koji žele da se opredele za posao kojim se ona bavi.

Nada Milovac

   
ŠKOLA DEMOKRATJIE - PARLAMENT DECE U NIŠU_______________________
Kao zemlja u tranziciji, koja iz sve snage hrli u zagrljaj tekovinama demokratije i evropskim i svetskim integracijama, i Srbiji je potrebna sva raspoloživa pomoć u približavanju novoj eri u koju je svet već uronio.
Svaka država, bez obzira na to koji sistem u njoj vlada, pokazuje tendenciju da okupi mlade koji će jednom i sami biti deo sistema upravljanja u zemlji i da ih edukuje izgrađujući u njima sopstvenu ideologiju.


2003. godina u Nišu proglašena je godinom dece i mladih. Gradonačelnik Goran Ćirić u jednoj od dnevnih emisija lokalne televizije javno se obavezao da će brinuti da "budu ostvarena sva prava dece u Nišu i da će brinuti da se deca pitaju za sve stvari koje ih se direktno tiču".

Tako je maja 2003. godine održana prva, konstitutivna, sednica i usvojena je statutarna povelja Parlamenta dece i mladih Niša, čime je u Srbiji počeo da radi još jedan, demokratski, dečji parlament. Za prvo "dete" u parlamentu postavljen je sam gradonačelnik - Goran Ćirić. Parlament je dvodomnog tipa: donji, koji čine predstavnici osnovnih škola i vrtića, dok je gornji sačinjen od predstavnika srednjih škola u Nišu.

Gradska uprava na ovaj način pokušala je da oformi samostalan organ za pomoć deci, koji će rešavati sve vrste problema koji pogađaju decu i mlade, ali, takođe, pomoći realizovanje ideja koje predstavnici dece mogu predlagati u vidu projekata.

U te svrhe sam grad i donatori izdvojili su 5 000 000 dinara, kojima Parlament dece i mladih raspolaže. Ova sredstva namenjena su finansiranju projekata Parlamenta i obezbeđivanju nesmetanog rada dece.

Do sada, Parlament dece realizovao je nekoliko manjih ali ne i beznačajnih projekata. U Nišu je već podeljeno 25 košarkaških tabli, donacija Košarkaškog saveza SCG; obdaništa su snabdevena novim igračkama, a park svetog Save dobio je mali drveni dvorac za igru.

Parlament se pobrinuo i da edukuje svoje članove. Osim kratkih kurseva, kao što su: "Demokratija od A do Š", "Od parlamentarca do biznismena" i "Kurs tolerancije i liderstva", parlament je za svoje članove organizovao edukativni program u okviru letovanja u Polineziji od 28. juna do 13. jula 2003. godine i učestvovanje u kongresu dece - parlamentaraca sveta u Portu.

"Deca se ne smeju sputavati u svom razvoju i imaju pravo da učestvuju u odlučivanju o pitanjima koja se njih tiču," kažu u dečjem parlamentu Niša. Ipak, na tom putu ka demokratiji i potpunoj samostalnosti ovog parlamenta stoji tim moderatora, sačinjen što od stručnih moderatora (odraslih naravno), što od psihologa i pedagoga škola, koji se trude da ne utiču na odlučivanje i rad dece, ali da ih ipak pomognu i pouče nekim osnovnim principima i osnovima onoga što se zove sloboda demokratije.

No, i uz svu pomoć i dobru volju svih nadležnih, demokratija, u pravom smislu reči nije baš procvetala. Jedna od osnovnih ideja ovog parlameta bila je da uključi učenike i u sam proces odlučivanja u školi. Iako je predsedniku parlamenta određeno mesto u nastavničkom vecu, ono se vrlo često ne koristi na pravi način, za predstavljanje učenickih interesa. Još su češći pokušaji nekih profesora i nastavnika da se to mesto ospori.

Odaje se i utisak da učenici nisu dovoljno ozbiljno shvatili svoju ulogu u stvaranju i negovanju univerzalne demokratske sfere. Česta je neozbiljnost učenika na samim sednicama gradskog parlamenta. Možda mladi nisu sasvim dorasli da na svojim leđima nose teret tako velike odgovornosti, ali ni da se bore protiv ne tako malobrojnih protivnika ove ideje.

Za sada još nije bilo značajnih javnih protivljenja starijih o ovoj maloj školi za političare. Očigledno je da demokratija i tolerancija u gradu žele da procvetaju, ali nije sigurno da baš znaju kako. Može se tek sanjati lepa budućnost za ovaj grad i celu zemlju, koja pokazuje takvu i toliku brigu za svoje mlade i perspektivne ljude. Dobar dokaz da se svi jazovi premošćuju na putu za najbolje.

Milan Petrović

           
Komentar
NASTAVA ZA PROMENE_______________________________________________
 

Interaktivna nastava nastala je kao jedna od pozitivnih naraštaja modernog doba. Kao jedan od najnovijih načina komunikacije i učenja, ona je u daleko većoj prednosti u odnosu na staromodan i manje produktivan sistem obrazovanja.

Sa novim načinom edukacije pomerena su ograničenja koja je posedovao stari sistem i uvedena su nova pravila igre. Časovima može

prisustvovati daleko veći broj učenika nego što je to bio slučaj sa prethodnom nastavom.

To je jedna od velikih prednosti ovog obrazovanja, jer na neogranicen broj učenika dođe jedan ili dva predavača. To bi smanjilo potrebu za trenutno ogromnim brojem nastavničkog osoblja, čija bi većina, ako bi se ovaj način nastave uveo kao novi školski sistem, najverovatnije izgubila posao.
To, naravno, nije slučaj kod razvijenijih zemalja.

Ova vrsta nastave je danas jedini efikasan način obrazovanja u mestima koja su retko naseljena, kao što je slučaj sa Australijom. Zbog velike udaljenosti kuća jedne od drugih, javlja se problem okupljanja učenika na jednom mestu. Zato se danas širom Australije koristi interaktivna nastava koja zanemaruje geografske granice.

U našoj zemlji, interaktivna nastava još uvek postoji samo u obliku vanškolskih aktivnosti. Organizacije poput BOŠ-a trenutno su jedine u zemlji koje koriste ovaj način edukacije. Njihovi programi pokušavaju da pruže svojim polaznicima znanje koje se ne može dobiti u školi. Kursevi kao što su: "Šta je demokratija" i "Evropske integracije" daju polaznicima znanje o političkom životu koje im nije dostupno u trenutnom sistemu obrazovanja. Jedina mana ovih kurseva je što može dotaći samo mali broj učenika, koji svoje znanje neće dalje širiti, iako će ga često primenjivati. Mnoštvo drugih kurseva interaktivne nastave širom nače zemlje omogućuje razvitak svesti kod učenika o potrebi za tolerancijom i o postojanju diskriminacije, predrasudama kao i rasizmu svuda u njihovoj okolini.

Takva vrsta nastave će omogućiti nastanak većeg broja ljudi koji će znati šta je potrebno da se promeni u današnjem društvu. Interaktivna nastava je nov način obrazovanja koji će do određene granice omogućiti društvu da napreduje i razvije se ka svetlijoj budućnosti.

Staša Stojićević

 

Centar za proučavanje informacionih tehnologija Beogradske otvorene škole, e-mail: cepit@bos.rs