|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
_______impresum_______
Gl.
i odg. urednik
Natalija Lekić
Zamenik
gl. i odg. urednika Mirjana Glintić
Uredništvo
Ivana Radić
Nada Milovac
Milan Petrović
Novinari
Ana Ljubomirović
Strahinja Pavešković
Tamara Jakšić
Jelena Dević
Jana Tordaji
Iva Milojević
Miloš Resimić
Hristina Kocić
Pavle Mladenović
Marijana Bradić
Dokumentaristi
Staša Stojičević
Jelena Cekić
Marija Ristić
Urednik
fotografije
Jelena Bešlin
Lektori
Marija Drezgić
Dejana Pakledinac
Andriana Janićijević
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
UVODNIK____________________________________________________________ |
|
|
Iza imena Beogradske otvorene škole krije se 10 godina
dug niz postojanja i još duža lista ljudi koji su
se iz godine u godinu zalagali za savremeno obrazovanje
najtalentovanijih studenata iz Beograda, ali i šire.
I dan-danas ova škola uspešno opstaje u svojoj davno
formiranoj misiji, misiji širenja znanja i unapređivanja
istraživanja u društvenim i humanistickim naukama.
Punih
deset godina osnivači ove škole zajedno sa domaćim
saradnicima, ali i saradnicima širom Evrope, razvijaju
širok spektar obrazovnih i istraživackih centara,
programa i projekata. Svi oni okupljaju mlade ljude
i tako ujedinjeni formiraju mrežu budućih lidera u
različitim sektorima društva. Nije ni čudo što iz
ove škole svakodnevno izlaze na stotine samostalnih
i samouverenih mladića i devojaka, cenjenih građana,
koji su sposobni da se aktivno suoče sa složenostima
procesa tranzicije ka demokratiji.
U
jednom od svojih eseja profesor Đuro Šušnjic dao je
definiciju BOŠ-a: "BOŠ nije obična škola, iako
se u njoj marljivo uči. U njoj se ne školuju uski
stručnjaci koji se ustručavaju da bilo šta misle ili
čine van svoje struke, već su razvijene ličnosti otvorene
za sutrašnji dan sveta. Nije reč o tome da se studentima
predaje puko znanje, nego da se kod njih razvije volja
za saznanjem. Ne radi se o tome da se ponude gotove
istine, nego da se razvije ljubav prema istini i životu,
istini i smislu. Isključivi cilj Škole nije da polaznici
mnogo toga znaju, nego da nauče kako se stiče znanje."
U
okviru BOŠ-a od 2001. godine postoji i specijalizovan
centar za proučavanje informacionih tehnologija (CePIT),
koji se u potpunosti posvetio osnivanju programa elektronskog
učenja (e-learning), ciji je prevashodni cilj da se
dopre do grupa koje ne mogu pohađati već postojeće
obrazovne programe BOŠ-a. Tokom 2002. godine CEPIT
je organizovao više šestonedeljnih kurseva učenja
na daljinu kao što su "Temelji demokratije",
"Srbija u tranziciji", "Šta je to demokratska
država". Ovi kursevi su bili usmereni na dve
ciljne grupe: gimnazijalce i aktiviste nevladinih
organizacija iz unutrašnjosti Srbije. Svi kursevi
obuhvatali su teme iz građanskog obrazovanja i promovisale
razvoj tehnika Interneta u obrazovnom procesu.
Upravo
je završen kurs Mala škola novinarstva, u kome su
učestvovali gimnazijalci iz devet gradova Srbije:
Velike Plane, Bačkog Petrovca, Ivanjice, Kragujevca,
Kruševca, Niša, Sremskih Karlovaca, Lazarevca i Kikinde.
Kurs
su tokom šest nedelja vodili predavači Aleksandar
Mitić, novinar Agencije Frans pres (AFP), diplomirani
novinar i magistar međunarodnih odnosa, u saradnji
sa Borisom Drenčom, novinarom koji je veći deo svoje
karijere proveo u elektronskim medijima.
Sve
ja započelo 5. oktobra kada su se predavači, učesnici
i organizatori okupili u prostorijama BOŠ-a, gde je
održan i uvodni čas pod nazivom "Novinarstvo
između gnjacanja u blatu i sjaja glamura". Malim
novinarima na početnom susretu jedan čas održao je
i Slobodan Reljić, glavni i odgovorni urednik NIN-a.
Iza
toga sledile su iz nedelje u nedelju nove teme i zadaci.
Tokom kursa svi učesnici bili su u kontaktu preko
otvorenog foruma, gde su se i slali urađeni zadaci,
a komunicirali su i putem e-maila. Svake nedelje,
dva meseca unazad, sreda i četvrak bili su predviđeni
za iščitavanje materijala u elektronskom formatu,
a petak, subota i nedelja za završavanje nedeljnih
zadataka, posetu preporučenih sajtova i slanje komentara
na forum.
Pored
ovoga, obavezne su bile i chat sesije, koje su održavane
svakog ponedeljka i utorka u trajanju od po sat vremena
za svaku grupu. Chat sesije bile su predviđene za
direktne diskusije o napravljenim greškama u zadacima,
a na njima su organizovane i simulacije pres-konferencija
i kriznih situacija. Svi učesnici dobijali su svoja
zaduženja i maštom i dovitljivošću često prevazilazili
već istaknute novinare, postavljajući klopka pitanja
sa krajnjim ciljem da zbune i same predavače. Iz dana
u dan, razmatrali su se problemi u novinarstvu: tehnike
pisanja, opstajanje novinara u kriznim situacijama...
Posle
kursa, mišljenja pojedinaca o novinarstvu dosta su
se razlikovala. Svi su se složili da im je kurs veoma
brzo i neosetno prošao i priuštio nova, i te kako
značajna iskustva i poznanstva, a nekima je bliže
odredio dalji životni put.
Andriana
Janićijević
|
|
|
KRITIKA
KURSA ____________________________________________________ |
|
|
|
|
|
|
|
Da
li ste nekad osećali da vam je poverena ogromna
odgovornost zato što neko veruje u vas?
Upravo
ovo je najupečatljiviji utisak polaznika nedavno
završenog virtuelnog kursa "Mala škola
novinarstva" u organizaciji Beogradske
otvorene škole. Utisci polaznika su takvi da
se slobodno može reći da je kurs pun pogodak.
Nije on nimalo nalik onim na kojima se izlažu
dosadni sadržaji, već mnogo više od toga.
|
|
|
Sve, počev od predavača, preko zadataka, pa
do polaznika bilo je savršeno. Toliko smo se
približili jedni drugima, kao da smo se viđali
svakodnevno, a ne samo komunicirali preko chata.
U
pocetku nam je online kurs delovao
strano, ali kako je vreme odmicalo, uvideli
smo njegove prave vrednosti. Naučili smo da
poštujemo dogovor, odgovorno obavljamo zadatke
i da bez ustručavanja kažemo svoje mišljenje.
Naučili smo, zatim, da radimo kao tim, da poštujemo
jedni druge i da jedni drugima verujemo. Teme
koje smo obrađivali perfektno su pripremljene.
Imali smo kompletan uvid u svaku temu u obliku
video materijala, primera, slika. Učili smo
od pravih stručnjaka, novinara Frans presa,
CNN-a, BBC-ja. Slušali smo predavanja koja su
bila zanimljiva od prvog do poslednjeg minuta.
Ovaj kurs predstavlja pravi primer odgovornog
obavljanja posla.
Međutim, koliko god ovaj kurs bio dobar, bilo
je izvesnih nedostataka. Iako je plan bio da
zadaci koje obrađuju polaznici budu na forumu
kursa najkasnije do ponedeljka, tj. prvog dana
u sedmici, on nije bio ispoštovan. Predavači
su slali zadatke sa velikim zakašnjenjima, čime
su dodatno otežali posao učenika. Zatim, chat
sesije nisu se pojavljivale u arhivi tri dana
posle chata, kako je bilo planirano. Ovo je
svakako bio veliki propust, jer je jedna chat
sesija bila neophodna za pisanje vesti (simulacija
pres konferencije).
Ali danas, kada mnogi novinari ne poseduju ni
najosnovniju kulturu, ovakvi kursevi su neophodni.
Ako se izuzmu neki nedostaci, ritam rada je
izuzetno dobro osmišljen. Imali smo šest nedelja
učenja, posle čega smo dobili zadatak da napravimo
časopis. Onda smo osetili da smo važni, da neko
veruje u nas i da ne smemo da izneverimo poverenje.
Ovo nam je bila i najvažnija lekcija, koja je
osnov za svaki uspeh. Počeli smo užurbano da
radimo. Pravili smo intervjue, ankete, pisali
analize, vesti i polako sticali upornost i postajali
komunikativniji. Počeli smo sasvim prirodno
da primenjujemo naučeno. A onda smo shvatili
da je šest nedelja rada toliko pozitivno uticalo
na nas i usadilo nam upornost, odgovornost i
pre svega, dalo nadu da možemo da postanemo
uspešni novinari. Zato je ovaj kurs izuzetno
dragocen I predstavlja korak napred u obrazovanju.
Miloš
Resimić
|
|
|
|
|
|
|
Reporter:
Zamolio bih vas da nam date neke odgovore u vezi sa
upravo završenom školom novinarstva, čiji su polaznici,
između ostalih, i učenici škole u Velikoj Plani u
kojoj vi predajete psihologiju?
Prof.
Sinđelić: Upravo tako. Radi se o četvoro
učenika, dve maturantkinje i još dvoje učenika treće
godine. Sve četvoro imaju velike predispozicije za
odlične rezultate u ovom poslu. Bez imalo preterivanja,
tvrdim da je ovo najbolja grupa sa kojom sam radila.
Zaista sam oduševljena njihovim radom.
|
|
|
|
|
Prof.
Sinđelić: Ono što je jako zanimljivo jeste da su
tokom celog kursa radili kao pravi tim. Pomagali su jedno
drugom, dopunjavali se, tako da propusta, praktično, nije
ni bilo. Jedino je, možda, Ana malo odskakala svojim radom
jer odavno želi da se bavi ovim poslom, ali još jednom napominjem
da sam prezadovoljna radom celog tima.
Reporter: Vaš komentar na organizaciju kursa?
Prof.
Sinđelić: Mislim da je BOŠ uradio pravu
stvar organizacijom ovog kursa. Znatno ce poboljšali rad
i učenje ovih mladih i perspektivnih ljudi, kojima se smeši
lepa budućnost. Mislim da je jedan od glavnih organizatora,
Nataša, bila sjajan domaćin i da je za posao koji je uradila
zaslužila najveću ocenu!
Reporter:
Kakvi su Vaši utisci o kursu, uopšte?
Prof.Sinđelić:
Ja u potpunosti podržavam ovakav način rada sa decom. Mislim
da je virtuelna učionica sjajan vid učenja i bilo bi lepo
da taj vid učenja bude više zastupljen. Za sada, to je samo
san! Smatram veoma važnim za obrazovanje dece da čuju mišljenja
i ostalih učenika iz drugih gradova, da debatuju, dopisuju
se, razmenjuju iskustva. Što se tiče samog kursa, mislim
da je odlično osmišljen, da sadrži dovoljno informacija
i da je vrlo podsticajan.
Reporter:
Koje su prednosti ovog kursa?
Prof.
Sinđelić: Rekla sam da je veoma važno da
dođe do sukoba mišljenja. Važno je da se deca otvore, da
iskažu svoje mišljenje, što im, složićete se, ovaj kurs
u potpunosti omogućava. Takođe je veoma važno da deca imaju
priliku da razgovaraju sa nekim iskusnim u ovom poslu. Mislim
da su Saša i Boris u potpunosti odgovarali apetitima dece!
Posledice ovakvog načina rada mogu biti samo pozitivne.
Deca su znatno obogatila svoje iskustvo, počeli su da stvari
sagledavaju drugačijim, optimističkim, očima.
Reporter:
Vaše mišljenje o predavacima?
Prof.
Sinđelić: Kao i polaznici, i ja sam oduševljena
ljudima koji su bili zaduženi za podučavanje. Malo je tako
mladih a uspešnih ljudi. Stvarno mi se sviđa njihovo strpljenje
i želja da im u što većoj meri prenesu svoje znanje i iskustva.
Tokom čitavog kursa oni su temeljno slušali i još temeljnije
odgovarali na postavljena pitanja učenika. Njihovo podučavanje
će u znatnoj meri olakšati, odnosno odrediti dalji tok napredovanja
učenika u ovoj oblasti. Da je više ovakvih ljudi, naše novinarstvo
bi bilo jedno od vodećih u svetu.
Reporter:
Imate li nešto da dodate za kraj?
Prof.
Sinđelić: Porucila bih svima koji imaju
priliku da prisustvuju ovom kursu da ga nipošto ne propuste.
Svakog koga interesuje ova oblast može dobiti dovoljan broj
informacija na ovom kursu. Želela bih još jednom da se zahvalim
svima u ime naše škole i izrazila bih želju za nastavkom
saradnje sa BOŠ-ovom školom.
Strahinja
Pavešković
|
|
|
|
|
Završena
je naša "Mala škola novinarstva". Puni utisaka,
sa dozom tuge, ali ohrabreni stečenim znanjem, završavamo
ovo sedmonedeljno druženje sa preporukom svim mlađim
generacijama da nipošto ne propuste priliku za pohađanje
ovog kursa. Pre svega, svi koji budu imali sreće da
upoznaju predavače Aleksandra i Borisa uveriće se da
i u našoj zemlji postoje pametni, vredni, odgovorni,
korisni i, što je najvažnije, dobri ljudi. Istina malo
ih je, ali... |
|
|
|
Još
od početka kursa, odnosno od upoznavanja u prostorijama
BOŠ-ove škole, imali smo priliku da vidimo da reč gostoprimstvo
nije tako strano, kao što zvuči. Koordinator kursa Nataša
bila je i više nego korektna i svoj zadatak obavila
je za čistu desetku. Na prvom izlaganju naših predavača,
mogli smo da zaključimo da će biti pravo uživanje raditi
s njima, a vrhunac su bile chat-sesije.
Tokom
čitavog kursa, predavači su svako pitanje temeljno saslušali
i još temeljnije odgovarali, pokušavajući da nam u što
većoj meri prenesu svoje znanje i iskustva, kao i da
nas nauče novim stvarima.
Između
ostalog, predavaši su nam predočili velike prednosti
ovakvog učenja. Virtuelna učionica bi trebalo da profunkcioniše
i u školama širom Srbije. Ovakav kurs znatno obogaćuje
rečnik mladih osoba, tera na razmišljanje, omogućava
da naučite da argumentovano branite svoje stavove, kao
i da tolerantno prihvatate stavove drugih. Često smo
imali priliku da vidimo intelektualno-verbalni sukob,
kao i razilaženje u mišljenjima. Bilo je, naravno, i
sitnijih čarki, peckanja, ali sve je to podizalo atmosferu.
Naravno da je za mene otežavajuću okolnost predstavljao
veliki broj zadataka koji su bili predviđeni za rad
kod kuće. Oni koji me poznaju znaju da ja domaće zadatke
retko radim, što je, naravno, bio i ovde slučaj. Dešavalo
se da uradim zadatak, čak i dva i pritom oduševim i
svoje roditelje, ali misim da nisam dovoljno svog vremena
utrošio na ovaj projekat.
Često
smo tokom chat-sesija skretali sa teme, a sve to u cilju
dubljeg upoznavanja sa sagovornicima. Mislim da smo
kao grupa, koja je predstavljala našu školu, ostavili
pozitivan utisak. Naravno da smo mogli da ostvarimo
i bolje rezultate, ali i sama činjenica da je prof.
Smilja Sinđelić rekla da smo najbolja grupa s kojom
je radila govori u naš prilog. Većih problema nismo
imali, istina, bilo je malo problema sa Internetom,
ali smo sve to uspečno prebrodili.
Kurs
nam je pomogao da svet novinarstva posmatramo iz različitih
uglova. Naučili smo da pravi novinar mora u svakom trenutku
da bude spreman, dovoljno brz, nepristrasan. Takođe,
mora biti objektivan, jedinstven i mora poštovati etičke
kodekse.
Ono
što je ostalo nerazjašnjeno je da li novinar uvek treba
da radi po savesti ili da bespogovorno sluša naređenja
svog pretpostavljenog, koja se često razlikuju od novinarovog
razmišljanja?! Da li je u mogućnosti da uvek poštuje
etička načela?!
Još
jednom bih želeo da pohvalim organizaciju i realizaciju
ovog kursa. Mislim da su ljudi iz BOŠ-a uradili pravu
stvar izabravši Aleksandra i Borisa za predavače, Natašu
za organizatora i nas za polaznike. Mislim da smo kao
grupa odradili veliki posao. Želeo bih svima od sveg
srca da preporučim pohađanje ovog kursa.
Strahinja Pavešković |
|
|
LIČNI
STAV__________________________________________________________ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kada
smo se 5. oktobra prvi put sastali u prostorijama Beogradske
otvorene škole svi smo imali sličnu motivaciju: da se
bolje upoznamo sa novinarstvom, jer niko od nas dvadesetak
nije dovoljno poznavao najvažniji fenomen današnjice.
Očekivanja
nisu izneverena, za šta možemo da zahvalimo i organizatorima
i predavačima, a i sami sebi, jer smo se zaista trudili... |
|
|
Jedino nas je izneverila tehnologija, česta kočnica komunikacije.
Svesni smo da tehnologija (naročito Internet) nije nešto
čime se ljudi sa ovog geografskog područja mogu dičiti.
To nije sprečilo da ideju o virtuelnom kursu proširimo na
naše područje i usvojimo je kao nov i važan metod rada.
Izašli smo na kraj i sa tim sitnim problemima. Zadovoljni
smo!
Naravno,
bilo je zanimljivo učiti preko Interneta, jer je za mnoge
to bilo novo. I inače, svaki metod učenja koji smo koristili
tokom ovih šest nedelja, koliko je trajao kurs, bio je veoma
zanimljiv. Naučili smo da radimo kao tim i budemo odgovorni.
Nije bilo previše zahtevno, a dovoljno smo naučili, sklopili
nova poznanstva...
Moje
mišljenje dele i ostali mali novinari - polaznici kursa.
Svi oni za prednost nalaze još i druženje koje je pozitivna
strana svakog posla i svake obaveze. Naš kurs je to pokazao.
Jelena
Dević
|
|
|
|
|
|
|
|