Broj 1, januar 2004.   Naslovna l BOŠ l CePIT l Forum l O časopisu l Pišite redakciji
 
   
 

_______impresum_______

Gl. i odg. urednik
Natalija Lekić

Zamenik gl. i odg. urednika Mirjana Glintić

Uredništvo
Ivana Radić
Nada Milovac
Milan Petrović

Novinari
Ana Ljubomirović
Strahinja Pavešković
Tamara Jakšić
Jelena Dević
Jana Tordaji
Iva Milojević
Miloš Resimić
Hristina Kocić
Pavle Mladenović
Marijana Bradić

Dokumentaristi
Staša Stojičević
Jelena Cekić
Marija Ristić

Urednik fotografije
Jelena Bešlin

Lektori
Marija Drezgić
Dejana Pakledinac
Andriana Janićijević

     
 
MALA ŠKOLA NOVINARSTVA
 
     

___ Uvodnik
___ Kritika kursa
___
Intervju sa Smiljom Sinđelić
___
Moje mišljenje
___ Lični stav

       
         
       
UVODNIK____________________________________________________________

Iza imena Beogradske otvorene škole krije se 10 godina dug niz postojanja i još duža lista ljudi koji su se iz godine u godinu zalagali za savremeno obrazovanje najtalentovanijih studenata iz Beograda, ali i šire. I dan-danas ova škola uspešno opstaje u svojoj davno formiranoj misiji, misiji širenja znanja i unapređivanja istraživanja u društvenim i humanistickim naukama.

Punih deset godina osnivači ove škole zajedno sa domaćim saradnicima, ali i saradnicima širom Evrope, razvijaju širok spektar obrazovnih i istraživackih centara, programa i projekata. Svi oni okupljaju mlade ljude i tako ujedinjeni formiraju mrežu budućih lidera u različitim sektorima društva. Nije ni čudo što iz ove škole svakodnevno izlaze na stotine samostalnih i samouverenih mladića i devojaka, cenjenih građana, koji su sposobni da se aktivno suoče sa složenostima procesa tranzicije ka demokratiji.

U jednom od svojih eseja profesor Đuro Šušnjic dao je definiciju BOŠ-a: "BOŠ nije obična škola, iako se u njoj marljivo uči. U njoj se ne školuju uski stručnjaci koji se ustručavaju da bilo šta misle ili čine van svoje struke, već su razvijene ličnosti otvorene za sutrašnji dan sveta. Nije reč o tome da se studentima predaje puko znanje, nego da se kod njih razvije volja za saznanjem. Ne radi se o tome da se ponude gotove istine, nego da se razvije ljubav prema istini i životu, istini i smislu. Isključivi cilj Škole nije da polaznici mnogo toga znaju, nego da nauče kako se stiče znanje."

U okviru BOŠ-a od 2001. godine postoji i specijalizovan centar za proučavanje informacionih tehnologija (CePIT), koji se u potpunosti posvetio osnivanju programa elektronskog učenja (e-learning), ciji je prevashodni cilj da se dopre do grupa koje ne mogu pohađati već postojeće obrazovne programe BOŠ-a. Tokom 2002. godine CEPIT je organizovao više šestonedeljnih kurseva učenja na daljinu kao što su "Temelji demokratije", "Srbija u tranziciji", "Šta je to demokratska država". Ovi kursevi su bili usmereni na dve ciljne grupe: gimnazijalce i aktiviste nevladinih organizacija iz unutrašnjosti Srbije. Svi kursevi obuhvatali su teme iz građanskog obrazovanja i promovisale razvoj tehnika Interneta u obrazovnom procesu.

Upravo je završen kurs “Mala škola novinarstva“, u kome su učestvovali gimnazijalci iz devet gradova Srbije: Velike Plane, Bačkog Petrovca, Ivanjice, Kragujevca, Kruševca, Niša, Sremskih Karlovaca, Lazarevca i Kikinde.

Kurs su tokom šest nedelja vodili predavači Aleksandar Mitić, novinar Agencije Frans pres (AFP), diplomirani novinar i magistar međunarodnih odnosa, u saradnji sa Borisom Drenčom, novinarom koji je veći deo svoje karijere proveo u elektronskim medijima.

Sve ja započelo 5. oktobra kada su se predavači, učesnici i organizatori okupili u prostorijama BOŠ-a, gde je održan i uvodni čas pod nazivom "Novinarstvo između gnjacanja u blatu i sjaja glamura". Malim novinarima na početnom susretu jedan čas održao je i Slobodan Reljić, glavni i odgovorni urednik NIN-a.

Iza toga sledile su iz nedelje u nedelju nove teme i zadaci. Tokom kursa svi učesnici bili su u kontaktu preko otvorenog foruma, gde su se i slali urađeni zadaci, a komunicirali su i putem e-maila. Svake nedelje, dva meseca unazad, sreda i četvrak bili su predviđeni za iščitavanje materijala u elektronskom formatu, a petak, subota i nedelja za završavanje nedeljnih zadataka, posetu preporučenih sajtova i slanje komentara na forum.

Pored ovoga, obavezne su bile i chat sesije, koje su održavane svakog ponedeljka i utorka u trajanju od po sat vremena za svaku grupu. Chat sesije bile su predviđene za direktne diskusije o napravljenim greškama u zadacima, a na njima su organizovane i simulacije pres-konferencija i kriznih situacija. Svi učesnici dobijali su svoja zaduženja i maštom i dovitljivošću često prevazilazili već istaknute novinare, postavljajući “klopka” pitanja sa krajnjim ciljem da zbune i same predavače. Iz dana u dan, razmatrali su se problemi u novinarstvu: tehnike pisanja, opstajanje novinara u kriznim situacijama...

Posle kursa, mišljenja pojedinaca o novinarstvu dosta su se razlikovala. Svi su se složili da im je kurs veoma brzo i neosetno prošao i priuštio nova, i te kako značajna iskustva i poznanstva, a nekima je bliže odredio dalji životni put.

Andriana Janićijević

 

KRITIKA KURSA ____________________________________________________

Da li ste nekad osećali da vam je poverena ogromna odgovornost zato što neko veruje u vas?

Upravo ovo je najupečatljiviji utisak polaznika nedavno završenog virtuelnog kursa "Mala škola novinarstva" u organizaciji Beogradske otvorene škole. Utisci polaznika su takvi da se slobodno može reći da je kurs pun pogodak. Nije on nimalo nalik onim na kojima se izlažu dosadni sadržaji, već mnogo više od toga.


Sve, počev od predavača, preko zadataka, pa do polaznika bilo je savršeno. Toliko smo se približili jedni drugima, kao da smo se viđali svakodnevno, a ne samo komunicirali preko chata.

U pocetku nam je online kurs delovao strano, ali kako je vreme odmicalo, uvideli smo njegove prave vrednosti. Naučili smo da poštujemo dogovor, odgovorno obavljamo zadatke i da bez ustručavanja kažemo svoje mišljenje. Naučili smo, zatim, da radimo kao tim, da poštujemo jedni druge i da jedni drugima verujemo. Teme koje smo obrađivali perfektno su pripremljene. Imali smo kompletan uvid u svaku temu u obliku video materijala, primera, slika. Učili smo od pravih stručnjaka, novinara Frans presa, CNN-a, BBC-ja. Slušali smo predavanja koja su bila zanimljiva od prvog do poslednjeg minuta. Ovaj kurs predstavlja pravi primer odgovornog obavljanja posla.

Međutim, koliko god ovaj kurs bio dobar, bilo je izvesnih nedostataka. Iako je plan bio da zadaci koje obrađuju polaznici budu na forumu kursa najkasnije do ponedeljka, tj. prvog dana u sedmici, on nije bio ispoštovan. Predavači su slali zadatke sa velikim zakašnjenjima, čime su dodatno otežali posao učenika. Zatim, chat sesije nisu se pojavljivale u arhivi tri dana posle chata, kako je bilo planirano. Ovo je svakako bio veliki propust, jer je jedna chat sesija bila neophodna za pisanje vesti (simulacija pres konferencije).

Ali danas, kada mnogi novinari ne poseduju ni najosnovniju kulturu, ovakvi kursevi su neophodni. Ako se izuzmu neki nedostaci, ritam rada je izuzetno dobro osmišljen. Imali smo šest nedelja učenja, posle čega smo dobili zadatak da napravimo časopis. Onda smo osetili da smo važni, da neko veruje u nas i da ne smemo da izneverimo poverenje. Ovo nam je bila i najvažnija lekcija, koja je osnov za svaki uspeh. Počeli smo užurbano da radimo. Pravili smo intervjue, ankete, pisali analize, vesti i polako sticali upornost i postajali komunikativniji. Počeli smo sasvim prirodno da primenjujemo naučeno. A onda smo shvatili da je šest nedelja rada toliko pozitivno uticalo na nas i usadilo nam upornost, odgovornost i pre svega, dalo nadu da možemo da postanemo uspešni novinari. Zato je ovaj kurs izuzetno dragocen I predstavlja korak napred u obrazovanju.

Miloš Resimić

 

INTERVJU SA SMILJOM SINĐELIĆ
profesorkom psihologije Gimnazije u Velikoj Plani_______________________

Reporter: Zamolio bih vas da nam date neke odgovore u vezi sa upravo završenom školom novinarstva, čiji su polaznici, između ostalih, i učenici škole u Velikoj Plani u kojoj vi predajete psihologiju?

Prof. Sinđelić: Upravo tako. Radi se o četvoro učenika, dve maturantkinje i još dvoje učenika treće godine. Sve četvoro imaju velike predispozicije za odlične rezultate u ovom poslu. Bez imalo preterivanja, tvrdim da je ovo najbolja grupa sa kojom sam radila. Zaista sam oduševljena njihovim radom.


Prof. Sinđelić: Ono što je jako zanimljivo jeste da su tokom celog kursa radili kao pravi tim. Pomagali su jedno drugom, dopunjavali se, tako da propusta, praktično, nije ni bilo. Jedino je, možda, Ana malo odskakala svojim radom jer odavno želi da se bavi ovim poslom, ali još jednom napominjem da sam prezadovoljna radom celog tima.

Reporter
: Vaš komentar na organizaciju kursa?

Prof. Sinđelić: Mislim da je BOŠ uradio pravu stvar organizacijom ovog kursa. Znatno ce poboljšali rad i učenje ovih mladih i perspektivnih ljudi, kojima se smeši lepa budućnost. Mislim da je jedan od glavnih organizatora, Nataša, bila sjajan domaćin i da je za posao koji je uradila zaslužila najveću ocenu!

Reporter: Kakvi su Vaši utisci o kursu, uopšte?

Prof.Sinđelić: Ja u potpunosti podržavam ovakav način rada sa decom. Mislim da je virtuelna učionica sjajan vid učenja i bilo bi lepo da taj vid učenja bude više zastupljen. Za sada, to je samo san! Smatram veoma važnim za obrazovanje dece da čuju mišljenja i ostalih učenika iz drugih gradova, da debatuju, dopisuju se, razmenjuju iskustva. Što se tiče samog kursa, mislim da je odlično osmišljen, da sadrži dovoljno informacija i da je vrlo podsticajan.

Reporter: Koje su prednosti ovog kursa?

Prof. Sinđelić: Rekla sam da je veoma važno da dođe do sukoba mišljenja. Važno je da se deca otvore, da iskažu svoje mišljenje, što im, složićete se, ovaj kurs u potpunosti omogućava. Takođe je veoma važno da deca imaju priliku da razgovaraju sa nekim iskusnim u ovom poslu. Mislim da su Saša i Boris u potpunosti odgovarali apetitima dece! Posledice ovakvog načina rada mogu biti samo pozitivne. Deca su znatno obogatila svoje iskustvo, počeli su da stvari sagledavaju drugačijim, optimističkim, očima.

Reporter: Vaše mišljenje o predavacima?

Prof. Sinđelić: Kao i polaznici, i ja sam oduševljena ljudima koji su bili zaduženi za podučavanje. Malo je tako mladih a uspešnih ljudi. Stvarno mi se sviđa njihovo strpljenje i želja da im u što većoj meri prenesu svoje znanje i iskustva. Tokom čitavog kursa oni su temeljno slušali i još temeljnije odgovarali na postavljena pitanja učenika. Njihovo podučavanje će u znatnoj meri olakšati, odnosno odrediti dalji tok napredovanja učenika u ovoj oblasti. Da je više ovakvih ljudi, naše novinarstvo bi bilo jedno od vodećih u svetu.

Reporter: Imate li nešto da dodate za kraj?

Prof. Sinđelić: Porucila bih svima koji imaju priliku da prisustvuju ovom kursu da ga nipošto ne propuste. Svakog koga interesuje ova oblast može dobiti dovoljan broj informacija na ovom kursu. Želela bih još jednom da se zahvalim svima u ime naše škole i izrazila bih želju za nastavkom saradnje sa BOŠ-ovom školom.

Strahinja Pavešković

 


MOJE MIŠLJENJE ____________________________________________________
Završena je naša "Mala škola novinarstva". Puni utisaka, sa dozom tuge, ali ohrabreni stečenim znanjem, završavamo ovo sedmonedeljno druženje sa preporukom svim mlađim generacijama da nipošto ne propuste priliku za pohađanje ovog kursa. Pre svega, svi koji budu imali sreće da upoznaju predavače Aleksandra i Borisa uveriće se da i u našoj zemlji postoje pametni, vredni, odgovorni, korisni i, što je najvažnije, dobri ljudi. Istina malo ih je, ali...

Još od početka kursa, odnosno od upoznavanja u prostorijama BOŠ-ove škole, imali smo priliku da vidimo da reč gostoprimstvo nije tako strano, kao što zvuči. Koordinator kursa Nataša bila je i više nego korektna i svoj zadatak obavila je za čistu desetku. Na prvom izlaganju naših predavača, mogli smo da zaključimo da će biti pravo uživanje raditi s njima, a vrhunac su bile chat-sesije.

Tokom čitavog kursa, predavači su svako pitanje temeljno saslušali i još temeljnije odgovarali, pokušavajući da nam u što većoj meri prenesu svoje znanje i iskustva, kao i da nas nauče novim stvarima.

Između ostalog, predavaši su nam predočili velike prednosti ovakvog učenja. Virtuelna učionica bi trebalo da profunkcioniše i u školama širom Srbije. Ovakav kurs znatno obogaćuje rečnik mladih osoba, tera na razmišljanje, omogućava da naučite da argumentovano branite svoje stavove, kao i da tolerantno prihvatate stavove drugih. Često smo imali priliku da vidimo intelektualno-verbalni sukob, kao i razilaženje u mišljenjima. Bilo je, naravno, i sitnijih čarki, peckanja, ali sve je to podizalo atmosferu. Naravno da je za mene otežavajuću okolnost predstavljao veliki broj zadataka koji su bili predviđeni za rad kod kuće. Oni koji me poznaju znaju da ja domaće zadatke retko radim, što je, naravno, bio i ovde slučaj. Dešavalo se da uradim zadatak, čak i dva i pritom oduševim i svoje roditelje, ali misim da nisam dovoljno svog vremena utrošio na ovaj projekat.

Često smo tokom chat-sesija skretali sa teme, a sve to u cilju dubljeg upoznavanja sa sagovornicima. Mislim da smo kao grupa, koja je predstavljala našu školu, ostavili pozitivan utisak. Naravno da smo mogli da ostvarimo i bolje rezultate, ali i sama činjenica da je prof. Smilja Sinđelić rekla da smo najbolja grupa s kojom je radila govori u naš prilog. Većih problema nismo imali, istina, bilo je malo problema sa Internetom, ali smo sve to uspečno prebrodili.

Kurs nam je pomogao da svet novinarstva posmatramo iz različitih uglova. Naučili smo da pravi novinar mora u svakom trenutku da bude spreman, dovoljno brz, nepristrasan. Takođe, mora biti objektivan, jedinstven i mora poštovati etičke kodekse.

Ono što je ostalo nerazjašnjeno je da li novinar uvek treba da radi po savesti ili da bespogovorno sluša naređenja svog pretpostavljenog, koja se često razlikuju od novinarovog razmišljanja?! Da li je u mogućnosti da uvek poštuje etička načela?!

Još jednom bih želeo da pohvalim organizaciju i realizaciju ovog kursa. Mislim da su ljudi iz BOŠ-a uradili pravu stvar izabravši Aleksandra i Borisa za predavače, Natašu za organizatora i nas za polaznike. Mislim da smo kao grupa odradili veliki posao. Želeo bih svima od sveg srca da preporučim pohađanje ovog kursa.

Strahinja Pavešković

LIČNI STAV__________________________________________________________

Kada smo se 5. oktobra prvi put sastali u prostorijama Beogradske otvorene škole svi smo imali sličnu motivaciju: da se bolje upoznamo sa novinarstvom, jer niko od nas dvadesetak nije dovoljno poznavao najvažniji fenomen današnjice.

Očekivanja nisu izneverena, za šta možemo da zahvalimo i organizatorima i predavačima, a i sami sebi, jer smo se zaista trudili...


Jedino nas je izneverila tehnologija, česta kočnica komunikacije. Svesni smo da tehnologija (naročito Internet) nije nešto čime se ljudi sa ovog geografskog područja mogu dičiti. To nije sprečilo da ideju o virtuelnom kursu proširimo na naše područje i usvojimo je kao nov i važan metod rada. Izašli smo na kraj i sa tim sitnim problemima. Zadovoljni smo!

Naravno, bilo je zanimljivo učiti preko Interneta, jer je za mnoge to bilo novo. I inače, svaki metod učenja koji smo koristili tokom ovih šest nedelja, koliko je trajao kurs, bio je veoma zanimljiv. Naučili smo da radimo kao tim i budemo odgovorni. Nije bilo previše zahtevno, a dovoljno smo naučili, sklopili nova poznanstva...

Moje mišljenje dele i ostali mali novinari - polaznici kursa. Svi oni za prednost nalaze još i druženje koje je pozitivna strana svakog posla i svake obaveze. Naš kurs je to pokazao.

Jelena Dević

 

Centar za proučavanje informacionih tehnologija Beogradske otvorene škole, e-mail: cepit@bos.rs