|
|
|
Gimnazija
u Kruševcu osnovana je davne 1865.
godine. Bila je jedna od prvih gimnazija
u zemlji. Preživela je ratove, mnoge
uspone i padove, ali je nastavila
sa uspešnim radom sve do današnjih
dana.
Mnogi
bi se složili sa konstatacijom da
je ova škola po mnogo čemu interesantna
i jedinstvena. |
|
|
Naime, ona raspolaže najboljim profesorskim
kadrom od svih kruševačkih srednjih škola,
njeni učenici ostvaruju zavidne uspehe na
raznim takmičenjima i mnogi od njih dobijaju
priliku da odu u inostranstvo i tamo završe
svoje školovanje, odakle odlaze na prestižne
svetske fakultete. Ova škola jedinstvena
je i po tome što se i dan-danas poštuje
tradicija nošenja đačkih uniformi, koje
su njeno svojevrsno i prepoznatljivo obeležje.
Manifestacija
obeležavanja 130 godina uspešnog rada održana
je 9. maja 1995. godine i napredovanja ove
ustanove i tom prilikom je tadašnji direktor
"Gimnazije", Slobodan Kerkez, odlučio da
uz diplome maturanti dobijaju i po jednu
ružu i štap, kao simbol mladosti, lepote
i sjajne budućnosti. Tada je proglasio i
ponovno uvođenje uniformi.
Ovo je zaista
prelepa tradicija koju treba negovati. Gimnazija
je oduvek bila škola za one koji mogu, znaju
i umeju, za one koji će sasvim sigurno nastaviti
svoje školovanje u budućnosti. Od njenih
upravnika oduvek se očekivalo da budu originalni,
inovativni i preduzimljivi, da znaju da
iznenade i zadive okolinu. U malom gradu
kao što je Kruševac ponekad je zaista bitno
istaći se bilo čime, a reakcije na uniforme
su različite. Neki ih apsolutno prihvataju,
neki ih bojkotuju, neki ih nose samo zato
što moraju, a neki ih prekrajaju i prilagođavaju
sopstvenom stilu.
A koja je
bila osnovna ideja kojom su se vodili oni
čija je ideja bila da se unioforme vrate
u školu?
Uniforme
su, pre svega, označavale jednakost među
svima. Bez obzira na ono što nose od odeće,
svi izgledaju isto u uniformama boje trule
višnje. Devojke nose nešto slično dugim
keceljama, a momci imaju uniforme skrojene
poput radnih bluza. i mada je jednakost
u okviru škole apsolutno ostvarena u prvo
vreme, na ulici su se gimnazijalci oduvek
jasno izdvajali iz gomile. I mada za njih
tvrde da su budući veliki intelektualci,
da će jednoga dana činiti samu elitu našeg
društva, osnovna ideja ipak nije ostvarena
niti opravdana, tako da se danas uniforma
shvata samo kao tipično obeležje ove škole,
nešto što je obavezno i bez čega se ne može
prisustvovati časovima, osim ako se nema
dobro opravdanje.
Budući da
su se različiti stavovi o uniformama izražavali
i na sastancima učeničkog parlamenta, psihološko-pedagoška
služba ove škole prošle godine odlučila
je da organizuje anketu u kojoj će učestvovati
učenici svih razreda.
Anketa je
pokazala da najveći broj ispitanih učenika
postojeću uniformu doživljava kao simbol
pripadanja školi i da se pozitivno identifikuje
sa njom. Učenici su, međutim, ocenili da
je uniforma ružna i da treba drugačije da
izgleda. Veći je broj onih učenika koji
su izabrali uniformu, a ne na neki drugi
simbol pripadanja (bedž, legitimacija, ID
kartica...). Učenici su takođe ocenili da
je uniforma veoma praktična.
Dok je Slobodan
Kerkez bio na mestu direktora, u "Gimnaziji"
je vladala stroga disciplina i bilo je apsolutno
zabranjeno kretanje po školi bez uniforme,
kao i njeno cepanje, šaranje i kačenje raznih
bedževa. Danas se i dalje može dobiti ukor
razrednog starešine ako vas direktor ili
dežurni profesor zatekne na hodniku bez
uniforme, ali politika uniformi je mnogo
slobodnija. Gotovo da ne postoji đak koji
uniformu nije prilagodio svom stilu i ukusu,
tako da iz dana u dan nastaju razne zanimljive
kreacije, koje ponovo obaraju ideju o apsolutnoj
jednakosti među svima. Osim toga, ako nemate
uniformu, možete se javiti zameniku direktora
i navesti mu razlog zbog koga je toga dana
nemate, što vam omogućuje prisustvovanje
časovima bez ikakvih sankcija. Naravno,
morate se truditi da vam se ne dešava često
da ostanete bez uniforme u krugu škole.
U jednom
trenutku dovedeno je u pitanje i oblačenje
profesora i da li treba da postoje neka
pravila oblačenja za njih, kad već postoje
za učenike i da li su i uniforme za profesore
pravo rešenje. Sve je ostalo samo na predlozima
i razgovoru, tako da se u tom pogledu ništa
nije promenilo.
Škola ne
pokriva šivenje uniformi, čak više ni ne
deli grbove koji bi mogli da se prilepe
ili prišiju na uniformu, pa mnogi misle
da je to samo nepotreban trošak zbog nečijeg
hira. Škola ne razmišlja o tome da se finansijski
uključi u šivenje uniformi, ali uniforme
su i dalje obavezne čak i nekoliko dana
po početku školske godine.
Veoma je
lepo poštovati tradiciju i sećati se starih
vremena. Lepo je izgraditi nešto posebno
i individualno, nešto po čemu će te svi
prepoznati i upamtiti. Postoji mnogo problema
vezanih za uniforme, ali oni nisu ogromni
i nerešivi i beznačajni su u odnosu na ono
što uniforme boje trule višnje predstavljaju
za našu školu i naš grad i potpuno zanemarljivi
u odnosu na osećanje koje vas ispunjava
kada uniformu "nasledite" od starijeg brata
ili sestre i znate da pripadate nečemu veoma
posebnom i jedinstvenom u čitavoj zemlji.
Jelena Cekić
|
|
|
|
Druga je godina
za redom kako je Gimnazija Kruševac sa svojom
delegacijom uzela učešća na slovenačkom Spring
festivalu. Ovaj festival održava se svake godine
u Drugoj mariborskoj gimnaziji, okupljajući pritom
na stotine učenika i profesora širom Evrope. Ove
godine održan je od 31. marta do 5. aprila, a
kruševačka gimnazija imala je šest predstavnika
iz različitih kategorija: Milos Vučetić ispred
muzičke sekcije, Marija Dačić ispred recitatorske,
Ana Rajković kao predstavnik plesne grupe, Katarina
Vukosavljević bila je zadužna za kreativno pisanje,
Sava Savić za debate i diskusije, a Andriana Janicijević
za novinarsko pisanje i izveštavanje.
Prvog dana gostovanja
u Mariboru, uo č i otvaranja festivala svi su
dobili prvi, nimalo jednostavan zadatak: da predstave
svoju zemlju. I dok su Englezi pevali već dobro
poznate pesme Bitlsa, Hrvati uz francusku pesmu
pozdravljali iz Zagreba, Makedonci repovanjem
brukali sopstvenu himnu, Kruševljani su u desetominutnoj
prezentaciji, kroz dobro osmišljen scenario predstavili
našu zemlju i njena obeležja. Za tih nekoliko
minuta predstavljena je naša narodna nošnja, pesme
i igre. Tu su se protkale i narodne narodne umotvorine.
Nakon završetka u sali je nastala prava pometnja.
Svi su aplaudirali, i oni koji su "razabrali "
o čemu se tu radi, i oni koji čak nisu mogli ni
naslutiti o čemu je bilo reči. A našim učenicima
sigurno je bio najdraži aplauz učenika i profesora
iz valjevske i cetinjske gimnazije čijem divljenju
i rečima hvale nije bilo kraja.
Bio je to tek
početak mukotrpnog rad. Posebno težak zadatak
imao je Sava koji je u debatnom klubu branio naše
patrijarhalno vaspitanje, našu trenutnu politiku
i nacionalnu problematiku. To je bio pravi trenutak
da se pokaže, ako ne svetu, a ono bar nekome od
njih pravu istinu o Srbima. U istom taboru protiv
"evropskih dečaka i devojčica" zajedno sa njim
borili su se još samo Makedonci i Crnogorci. Pritom
niko od ostalih nije pokazao ni minimum razumevanja
za sve ono što se dešavalo i još uvek dešava u
našoj zemlji, pa čak ni oni koji su iz ove zemlje
nedavno otišli.. Ali zar se nešto drugo može očekivati
od dece koja žive u sređenim, modernim državama,
bez sukoba i oskudica. Borba za opstankom nastavljena
je i van škole, u porodicama gde su bili smešteni
naši predstavnici. Iako su se svi trudili da budu
prijateljski nastrojeni, dala se uočiti izvesna
razlika u razmišljanjima, navikama i delanjima.
Iako se puno radilo
bilo je dovoljno vremena za provod i obilazak
Maribora i okoline. Još prvih dana naši učenici
obišli su ceo Maribor , upoznali njegove znamenitosti...
Nakon zavšetka festivala, otišli su i do slovenačkog
primorja, obišli luku Piran i osetili slanu vodu
severnog Jadrana.
Utisci svih su
slični: u Sloveniji su proveli nezaboravne trenutke
i sklopili mnoga prijateljstva. Svi su oduševljeni
izgledom škole, profesorima i njihovom odnosu
prema učenicima. Posebno su bili impresionirani
izgledom pozorišta koje se nalazi u okviru škole
i čiji su članovi za učesnike festivala izveli
mjuzikl "Lion King ". Mjuzikl traje duže od dva
sata, a u njemu učestvuje pedesetak glumaca, članova
školskog hora. Svi su sjajno uigrani, a najviše
očarava činjenica da su ceo spektakl osmislili
i uigrali sami ucenici. Jedina zamerka izneta
od strane kruševačkih gimnazijalaca upućena je
organizatorima festivala za radionice koje su
dosta površne i loše osmišljene. sve ostalo bilo
je više nego dobro, zakljičak je svih prisutnih.
Andriana Janićijević
|
|
|
Kruševačka
Gimnazija je ove godine po prvi put bila domaćin
seminara '' Eko fizika'', namenjenog profesorima
biologije, fizike i hemije. Ovaj seminar, akreditovan
od strane Ministarstva prosvete i sporta republike
Srbije bio je ujedno i jedan od mnogih pokušaja
da se profesorima ovih predmeta podele nova
znanja, predstave nove metode učenja i rada
u školi, ali isto tako da se još jednom ukaže
i podseti na više nego očiglednu vezu triju
nauka. Bila je ovo prava prilika da se prodiskutuje
i o primeni ovih nauka u svakodnevnom životu.
Program je realizovan u okviru trodnevnih osmočasovnih
seminara četiri puta u toku školske godine.
Trajanje programa je 96 časova za školsku godinu,
odnosno 4 puta po 3 dana u toku meseci: novembar,
decembar, februar, april. Ove godine ciklusi
su se održavali:
-
7-9. novembra 2003. god.
-
12-14.
decembra 2003. god
-
12-14.
decembra 2003. god
-
27-29.
februara 2004.god.
-
2-4.
aprila 2004. god.
Za
ovo vreme, na seminaru je uzelo učešća oko 150
profesora i nastavnika širom zemlje. Autori
i predavači bili su istraživači, naučni radnici
i profesori sa univerziteta u Beogradu, Novom
Sadu, Nišu i profesori Gimnazije u Kruševcu:
-
dr
Dragoljub Belić, redovni profesor Fizičkog
fakulteta Univerziteta u Beogradu;
-
dr
Mira Tertić, redovni profesor Prirodno-matematičkog
fakulteta Univerziteta u Novom Sadu;
-
dr
Dragan Markušev, naučni sadadnik Instituta
za fiziku u Zemunu;
-
dr
Ljubiša Nešić, docent Prirodno - matematičkog
fakulteta Univerziteta u Nišu;
-
Ivan
Zornić, profesor u Gimnaziji u Kruševcu;
-
Dragana
Milićević, profesor u Gimnaziji u Kruševcu.
Problemi
kojima su se bavili učesnici bili su pre svega
iz našeg neposrednog okruženja: problemi zagadjenja
zemljišta, vode i vazduha. Raspravljalo se i
o primeni spektroskopskih metoda u prehrambenoj
industriji, ali isto tako i o upotrebi internet-servisa
i razvoju informacionih sistema u oblasti zaštite
životne sredine. Sve ovo odvijalo se u okviru
predavanja koja su održavana u sali Kulturnog
centra Kruševac, a zatim se o istim pitanjima
razgovaralo u posebnim radionicama. Nakon toga
organizovani su i okrugli stolovi u prostorijama
Gimnazije u Kruševcu.
Nakon
završetka četvrtog ciklusa, u svečanoj sali
Doma omladine učesnicima su dodeljene diplome.
Tom prilikom smo pitali neke od učesnika za
svoja mišljenja o ovom i sličnim seminarima.
Jedan od anketiranih bio je i proferor kruševačke
gimnazije profesor Dobrivoje Grčak i evo šta
je on tom prilikom izjavio:
-
Ovaj seminar je dobar kao ideja, inicijativa.
Mislim da ovakvih dešavanja treba da bude mnogo
više. Ipak, smatram da je stručni deo odneo
prevagu nad metodološkim, na kome je insistirano.
Možda je trebalo obratiti više pažnje na mogućnost
primene ovih saznanja u svakodnevnoj nastavi
fizike. V:
Kako
Vam se dopala ideja radionica?
- Radionice su veoma korisne iako kod nas još
uvek nije bilo prilike da se to u primeni tj
obuci dokaže. Dobro je to što je okupljen veliki
broj stručnjaka iz čitave zemlje, na jedom mestu.
I
za kraj recite nam svoje mišljenje o mogućnosti
primene saznanja sa ovog seminara u nastavi
fizike?
- Kao što rekoh, ovaj seminar je bio više stručnog
karaktera. Pa ipak, raspravljano je i o problemima
u nastavi fizike, i zaključak je da je interakcija
između profesora i učenika još uvek na nezavidnom
nivou. Na nama je da učinimo sve što je u našoj
moći da pronađemo što moguće više mesta za ovakve
inovacije u novom programu, kojim je predviđeno
smanjenje fonda časova prirodnih nauka i do
25%. Neće biti nimalo lako, ali na nama je da
pokušamo. Naglašavam, ne bi valjalo da dođemo
u poziciju SAD-a, koje su, usled nedostatka
sopstvenih snaga, primorane da stručnjake
iz ostalih delova sveta. To bi bilo jako lose,
jer još uvek spadamo u grupu veoma siromašnih
zemalja.
Andriana
Janićijević
|
|
Muzika
za sva vremena____________________________________________
|
Gotovo
dvadeset godina je prošlo, a još uvek, popularniji
nego ikad, traje jedan od najpoznatijih fank-rok
sastava svih vremena, Red hot čili pepers (Red
Hot Chili Peppers). Problemi sa drogom, česte
promene članova, pa čak i smrt, nisu bili dovoljna
prepreka da započne era benda koji je čudesnom
kombinacijom fanka, roka i panka uspeo
da stvori jedinstven stil kojem teži većina bendova. |
|
|
Sve
je počelo 1979. godine u srednjoj školi Ferfaks
u Los Anđelesu u Kaliforniji. Upoznali su se petnaestogodišnjaci
Entoni Kidis i Majkl Balzari. Još tada su pokazivali
veliki talenat za muziku. Majkl Balzari, poznatiji
kao Fli, rodio se u Melburnu i jedno vreme je
živeo u Njujorku. Odlično je svirao trubu, a idol
mu je bio Luis Armstrong. Entoni Kidis je sa 11
godina napustio majku i preselio se kod oca koji
je želeo da napravi glumačku karijeru. Fli i Kidis
upoznaju Hilela Slovaka koji je učio da svira
gitaru. Pod njegovim uticajem Fli je počeo da
svira bas. Fli i Slovak su sa bubnjarom Džekom
Ajronsom osnovali bend ''Anader skul'' (Another
School), a Kidis je otišao na UCLA. 1983. bend
menja ime u "Red hot čili pepers" po
ugledu na ime koje je Luis Armstrong dao svom
džez kvintetu. Grupa je počela da nastupa po klubovima
u L.A.-u. Za vreme jednog nastupa, na sceni im
se pridružio Entoni Kidis i posle šest meseci
Pepersi su potpisali ugovor sa diskografskom kućom
EMI. Ekspanzija panka je postajala sve veća, disko
zvuk se polako gasio, a upravo su Pepersi izvršili
presudan uticaj u stvaranju nove, čudesne muzike.
Njihov prvi album ''1984'' nije izazvao toliko
pažnje, koliko su to učinili njihovi nastupi na
kojima su često nosili samo čarape preko polnih
organa. Sledeće godine u bend je ušao Džordž Klinton
i objavljen je novi albuma ''Freaky Styly''. Ni
ovaj album nije bio posebno zapažen, a grupu su
počeli da potresaju i prvi problemi. Slovak i
Kidis su imali sve više problema sa heroinom.
Kada su Pepersi
1987. objavili album ''The Upliff Moto Party Plan''
izgledalo je da je njihovim problemima došao kraj.
Dospeli su na 148. mesto Bilbordove top liste.
Činilo se da bend funkcionise savršeno. Kidis
i Slovak su pomagali jedan drugom u odvikavanju
od heroina. Započeli su evropsku turneju, nakon
koje je bend krenuo u izradu novog projekta. A
onda se desilo nešto što niko nije očekivao. Hilel
Slovak je preminuo usled prevelike doze. Kidis
je shvatio da je vreme da ode na rehabilitaciju
i to je i učinio. Dzek Ajrons je napustio grupu
i postao bubnjar "Perl džema".
Bez obzira na
sve probleme, Peperse je tokom čitave karijere
krasila odlučnost i snažna volja. Fli i Kidis
su bili odlučni u želji da nastave. I dobro je
što su to uradili, jer je njihovih pet minuta
tek dolazilo. Na mesto Ajronsa došao je Dzon Frusiante,
a novi bubnjar benda postao je Čed Smit. ''Mi
volimo jedni druge i ta ljubav se ispoljava u
nasoj muzici'', rekao je jednom prilikom Frusiante.
I zaista, ljubav je učinila da Pepersi stvore
harmoničan i iznenađujuće nov zvuk koji je sve
više osvajao. Album '' Mother's Milk'' iz 1989.
je grupi po prvi put doneo zlatni tiraž, a hitovi
''Knock Me Down'' i ''Higher Ground'' večno će
trajati. Dve godine kasnije bend objavljuje album
''Blood Sugar Sex Magic'', a pesma '' Under the
bridge'' posvećena Hilelu Slovaku smatra se najboljom
pesmom ove grupe. Poslušajte je i nećete ostati
ravnodušni, jer ona pokazuje veliku ljubav koja
je vladala i još uvek je prisutna u bendu. Ta
1991. bila je veoma znacajna za Peperse. Osvojili
su prvog Gremija, bili su na vrhuncu slave, a
onda potpuno neočekivano Frusiante napušta grupu,
a na njegovo mesto dolazi Dejv Navaro. Već 1995.
godine Pepersi objevljuju album ''One Hot Minute'',
koji im je za samo dva meseca doneo zlatni tiraž.
Navaro nije ostao dugo u bendu i posle lečenja
od heroina Frusiante se vratio. A onda je usledio
fenomenalni album ''Californication'', koji je
prodat u dvanaest miliona primeraka. Sa novim,
svežim, harmoničnim zvukom u kojem je u prvom
planu melodija, ovaj album je osvojio publiku,
a pesme ''Around the World'', ''Otherside'', ''Californication''
postale su nezaboravni hitovi. Pepersi su na dodeli
MTV nagrada dobili dva trofeja. Poslednji objavljeni
album Pepersa je ''By The Way'' iz 2002. Iako
ga je kritika ocenila kao ženskast, to nikome
u grupi nije smetalo. Na ovom albumu, kako je
Fli rekao, svi su u skladu sa sobom i svetom oko
sebe. Ovaj album je pokazao da su Pepersi sazreli
i da je u njihovoj muzici sada najvažnija melodija,
a ne šokantni nastupi.
Bend koji svojim
albumima oduševljava publiku, a svojim je koncertima
ostavljao bez daha, svojim zvukom učinio je pravu
revoluciju u muzici i sigurno će još dugo biti
u vrhu svetske rok scene.
Miloš Resimić
|
|
|
|
Hajde
da se vratimo u davnu, a opet možda i ne
tako davnu 1957. godinu, kada je u Liverpulu
mladi Džon Lenon (John Lenon) formirao
grupu "Kuerimen" (The Quarrymen),
koja 1960. dobija ime "Bitls"
(The Beatles). Četiri mršava, mlada,
nezrela mladića (Lenon, Harison, Makartni,
Star) krenula su nepoznatim putem uspeha
i ostvarili pun pogodak u domenu moderne
muzike. Njihova pojava označila je početak
novog talasa. Već 1962. čuveni singl |
|
|
Love me do doživeo je veliki uspeh i
od tada sve se menja. Urnebesna popularnost ovih
mladića sve je brže rasla. I da li su zaista bili
popularniji od Isusa, kao što je Lenon govorio,
pokazaće ne samo činjenica da su na njihove koncerte
dolazili protestanti, već i da je danas, četrdesetak
godina kasnije ostala ne samo uspomena na ovaj
rani rok kvartet već i hitovi koji se vrlo rado
slušaju. Može se reći da su oni tvorci nove generacije
mladih buntovnika koji su koristili opijate i
donekle predskazali dolazak "dece cveća". Gledajući
u globalu, Bitls su pokrenuli u muzici
jedan avangardni pokret koji je kao bomba koja
je eksplodirala i nanela nepopravljivu štetu muzickoj
sceni XX veka, ali u pozitivnom smislu.
Starije
generacije se moraju sećati kako su čuveni Seks
pistols pesmom "God Save The Queen"
šokirali javnost i istakli svoje antimonarhističke
stavove. Oni su kao produžena ruka Bitlsa, Šedouza
i drugih pionira ovog talasa, koji su posejali
seme promene celokupnog zvuka i lika rok muzike.
Pitamo se da li je njihov pankerski izgled oličenje
njihovog buntovnog duha, njihovih ne tako punih
novčanika, ili želje da se istraje u ideji modernog
"destruktivnog konstruktivizma", koji je negirao
sve klasične forme muzike, a sa druge strane postavljao
nove ciljeve i stvarao novi zvuk kreirajući novu
stvarnost. Sada, više od 25 godina kasnije, mi,
nove generacije, na formiranje "pokreta buntovnih"
gledamo prilično mirno, ali kako je sve to izgledalo
te 1975. godine, znaju samo ''veterani novog talasa".
Ne znamo koliko
je potvrđena činjenica da se "Ramons"
mogu smatrati pionirima pokretačima pank muzike,
kao što su sami tvrdili te 1974. godine, jer se
ne može uzeti jedna godina i reći "Hej, na današnji
dan počinje nova epoha u kulturi čovečanstva!"
Osvrnimo se za tren iza sebe i zavirimo duboko
u sedamdesete i osamdesete, kako inostrane tako
i domaće muzičke scene i videćemo zlatno doba
koje sa sobom već devedesetih nosi dozu nostalgije
i žala za nekom drugom, slobodnijom i buntovnijom
mladošću. "Misli globalno, deluj lokalno", mada
zvuči kao propaganda neke ekološke firme, u stvari
je ideja pokretača novog talasa da "očisti" scenu
od svake druge vrste šund muzike i utre put čistom
zvuku i mirisu perplevskog "Dima na vodi", koji
zna da svira svako ko je par puta uzeo gitaru
u ruke. Jan Gilan je sa svojim momcima prosto
žario scenu tokom tih godina, a sigurni smo da
se svi sećaju hitova "Hush", "Black night", "Child
in time", "Soldier of fortune" i mnogih drugih.
Inače, čitav životni
sklop sedamdesetih izrodio je pasivce, ali je
postojao i manji broj onih koji su se izdigli
iz gomile i odlučili da sruše stenu aristokratije
i krenu putem pionira Seks pistolsa - otvorenih,
agresivnih anarhista, koji su se, nošeni talasom
nezadovoljstva, prvi put predstavili publici 1975.
i mada bili cenzurisani, nisu poklekli, i tako
su ušli u legendu. Pritom su zadali ozbiljnu glavobolju
kako kraljici, tako i organima reda. Pitanje je
samo čime - pesmama ili ponašanjem pravih anarhista?
Trebalo bi bar
navesti neke predvodnike nju vejv pank talasa
kao što su "Blondi", Peti Smit, "Toking
heds", "Džem" i mnogi drugi, da
ne pominjemo virtuoze koji će zauvek ostati prvi
u knjizi najuspešnijih muzičara XX veka, Hendriksa
ili Gillana. Svi oni su već ranije pomenuti pioniri
koji su utrli put mlađim generacijama muzičara,
među kojima su vodeći krajem '80-ih i tokom '90-ih
bili "Nirvana" i "Perl džem".
Hajde da se sada
malo igramo zanimljive geografije i da iz dalekog
Liverpula, Londona i još dalje Amerike, pređemo
na brdoviti Balkan i svratimo do Juge, koristeći
se ovako slobodno njenim starim nazivom. Priliv
nove generacije domaćih bendova je veliki i muzika
je sa njima doživela pravu evoluciju, a i ekspanziju.
Ono što su nekada bili "Šarlo Akrobata",
"Disciplina kičme", "Laboratorija
zvuka", ranih '90-ih su bili "Kanda,
Kodža i Nebojša", "Darkvud dab",
"Neočekivana sila", a kasnije "Jarboli",
"Eva Braun". I zamorno bi bilo navoditi
sve kvalitetne bendove koji su zaslužni za polet
u muzici, jer mogli bismo se danima vraćati u
ranije decenije, tražeći zlatne hitove, a bilo
ih je zaista mnogo.
Svakako, jedna
od najzaslužnijih ličnosti za pokretanje novog
talasa na ovim prostorima mora biti pomenuta -
Milan Mladenović. Već pretočen u legendu, on je
za ne tako duga života, postao veličina, zahvaljujući
stvaralačkom kvalitetu koji je posedovao i, nažalost,
smrti koja ga je dočekala na vrhuncu karijere.
Prateći razvojni put roka i on se razvijao od
onog ne toliko uvežbanog gitariste koji je posadio
"Limunovo drvo" na tekovinama rok veličina tog
vremena, da bi '80-ih oformio Šarla, čiji je album,
prvi i jedini, zahvaljujući akrobatama koji su
ga činili (Milan, Koja, Vd), postao album godine
i veka. Sigurni smo da svako ponekad usred nekog
posla počne da pevuši onu čuvenu "Niko kao ja".
Ovaj buntovni "dečak iz vode koji menja boju kao
vidra" nije se ni tu zaustavio. Ponet svojim muzičkim
korenima zapevao je u EKV i zamislite, talentom
doživeo neverovatan uspeh već albumom "Ljubav".
Ipak, poslednji album "Neko nas posmatra" s pravom
mozemo reći, doživeo je najveći uspeh. Ma, i ovi
novinari vrlo rado ponekad zapevaju "Krug", pesmu
za koju smo sigurni da je svima poznata. Milanov
značaj i uticaj na muziku današnjice je veliki
isto kao što je njegov prerani gubitak nenadoknadiv.
Ostaće uspomena na jednu od najvećih rok legendi
koja je hodala ovim prostorima.
Mnogi kažu da
danas našom scenom vladaju anarhisti koji su,
grubo rečeno, neslana šala muzičke industrije.
Istina je da su '70-e i '80-e bile zlatne godine
roka, ali upravo one predstavljaju baštinu koja
nam je ostavljena i koja se poštuje. Moramo imati
u vidu da je došlo novo vreme i da je novi talas
prešao u 2. fazu. Podsećamo da se ne smeju uzimati
za ozbiljno oni čuveni stihovi Seks pistolsa koji
su krajnje negatorski: "There's no future, no
future for you." Novo vreme donosi novi kvalitet
muzike, što sa primesama nekog novog elektronskog
zvuka, što sa poboljšanim gitarskim mogućnostima.
Sada, oko 40 godina kasnije, u vremenu promena,
moramo se podsetiti da se u svakom od nas krije
"soldier of fortune", po onoj staroj, i da mi
menjamo našu noć za neki tuđi dan.
Marijana Bradić
|
|
Gotika___________________________________________________________
|
|
Kinematografija
je poslednjih godina naizgled u potpunosti
izgubila ideju šta je to dobar film. Filmske
kuće izbacuju jedan promašaj za drugim.
S vremena na vreme, neko tamo u potpunosti
zabrlja i desi se to da na bioskopska platna
dospe film za koji će se sa lakoćom reći
da je u potpunosti ispunio očekivanja gledalaca.
Ovde, izgleda, leži odgovor na pitanje kako
to da je film ''Gotika'' tako dobar? |
|
|
|
Delom triler sa
primesama horora i misterije, može se svrstati
u kategoriju retkih novijih filmova koji su okarakterisani
dobrom glumom, originalnim zapletom i iznenađujućim
ishodom.
Film, čija radnja
počinje kao mnogobrojne holivudske priče o "pobesnelim
duhovima", brzo izrasta u znatno maštovitiji zaplet,
čiji se kraj ne da predvideti.
Hale Beri, kojoj
je dodeljena glavna uloga, u potpunosti je uspela
da publici približi stravu i misteriju filma.
Intenzitet mističnog i užasavajućeg koji je uspela
da istakne tokom čitavog filma, samo je još jedan
pokazatelj njenog izvrsnog glumačkog potencijala.
Penelope Kruz i Rodert Dauni Džunior, takođe zauzimaju
ključne uloge u filmu. Penelope Kruz nam na samom
početku nagoveštava misteriozan zaplet, dok Dauni
igra ulogu psihijatra Hale, koji ne veruje u njene
priče o duhovima. Glumačka postava je odabrana
sa mnogo ukusa, a i režiser je vrlo uspešno obavio
svoj zadatak.
Najveća misterija
koja postoji u filmu sadržana je u naslovu, koji
je vrlo originalno smišljen. Ljubiteljima filma
ostavljeno je da sami otkriju značenje reči gotika
u celom filmu.
Jedno što nije
dobro jeste sam kraj, jer se završnom scenom nagoveštava
nastavak. Iskreni ljubitelji ovog i filma uopšte
nadaju se da nastavka neće biti, jer kao što je
nebrojeno puta dokazano za nastavak nije presudan
umetnički, već komercijalni momenat. Da li će
nastavka biti, još uvek se ne zna.
Svim ljubiteljima
horora i trilera toplo preporučujem da pogledaju
ovaj film, ako to već nisu učinili.
Staša Stojičević
|
|
|
|
Svet
mode, kao imperativ 21. veka, sa sobom nosi
dozu iznenađenja, koliko u svetu javnog
života, šou biznisa, toliko i u ne tako
glamuroznom a opet krajnje zanimljivom,
običnom svetu.
Možda izraženije
kod ženskog dela populacije, moda poslednjih
decenija okupira javnost mnogo više od stvari
koje su za neke druge ljude bitnije. Nikada
ne ide sama. Uvek se nekako uplete u svet
muzike, ili izbije na površinu zajedno sa
glumačkim okruženjem. U Holivudu je već
odavno poznata fraza: "You are, what you
wear", a kako stvari stoje, ubrzano i |
|
|
prekomereno se širi i na ostale
kontinente. Moda svakako i skoro uvek može da
odbrani stav ili iskaže raspoloženje individue.
Ona javno naglašava otpor nečemu, bez verbalnog
obraćanja.
Moda se može nositi umereno,
sa stilom ili bez njega. Nikada nije bila, niti
će biti neutralna. Ako ste ličnost iz javnog
života, velika je verovatnoća da sebe pronađete
u rubrici "DONT'S" modnih časopisa, ili će kreator
koga "nosite" biti pohvaljen za svoju "čaroliju".
Ona se neprestalno neumorno vraća, što ponovo
govori o nekreativnosti mladih, kao i o nepostojanju
želje da smisle nešto novo, nešto što nismo
doživeli niti videli ni pedesetih, šezdesetih,
niti osamdesetih. Jedino što je autentično,
pa pomalo liči na originalnost jeste u stvari
spoj svih tih modnih epoha u jednu, našu sadašnjost,
koja i inače deluje konfuzno. S jedne strane
ova tema je jako škakljiva i zahteva dosta iskustva,
s druge pak ne mora se biti ekspert u ovoj oblasti
da bi se zaključilo koje stvari "prolaze", a
koje ne. Potrebna je samo mala doza urođenog
osećaja za lepo, udobno i, najvažnije, prikladno.
Teško je da nećete biti primećeni ako na koktel
parti dođete u puma trenerci, ali ako
je to upravo vaš cilj, onda, zašto da ne?!
Onaj ko je dovoljno poznaje,
voli, pa čak i kreira, nikada neće dozvoliti
da stvar izgleda lepše od same osobe. Jer, stvari
su tu da istaknu naše najbolje atribute i eventualno
da zataškaju one lošije. Vi ste ti koji nose
odeću, ona nikada ne bi trebalo da nosi vas.
Ana Ljubomirović
|
|
|
Vešto
prikrivši svoju zlu ćud u masku osmeha,
zmija prevari Evu. Eva ubra "zabranjeno
voće", podeli ga sa Adamom i bejahu proterani
iz Rajske bašte. Kao da ipak, sačuvaše i
dadoše nam u zavet tajne iz raja - osmeh
i poljubac.
Često se
pitamo šta je zajedničko svim uzrastima.
Najbolje je pogledati decu i dobićete odgovor:
osmeh i suze. Za sve nas osmeh je drugo
ime za sreću. Osmeh je stalna inspiracija
umetnika. Vratimo se
tragom prohujalih vekova: osmeh antičkih
figura, naivna umetnost... Potez četkice
čarobnjaka koji u našoj mašti ostaje da
plovi - osmeh Mona Lize. Slika odiše |
|
|
|
blaženošću, a prijatni tamnozeleni tonovi dodaju
misticizam njenom osmehu i pogledu. Osmeh je zaokupljao
i mnoge pesnike:
Mesečina - al'
meseca nema;
moja
mila zelen venac snila,
pak
se malo u snu nasmijala,
od
toga se ponoć zasijala.
(Jovan
Jovanović Zmaj)
Sedma umetnost
živi od osmeha. Setimo se osmeha filmske "blond
ikone", u beloj haljini koja leprša na vetru.
Uz osmeh ispisan crvenim karminom njena slika
i sada pali vatre muških srca. Ova plavuša je
svojim osmehom otvorila i novu eru kinematografije
od naivnog i stidljivog ka zavodničkom, izazovnom
i lucidnom. "Osmeh od 1000W" jeste sigurno osmeh
Džulije Roberts. Zasigurno će ostati kao zvezda
na holivudskom nebu sa filmom "Osmeh Mona Lize".
Komedije čiji su glavni akteri Mr. Bin, Edi Marfi,
Čarli Čaplin, Simpsonovi ... svakako su najgledanije,
jer uz njih zaboravimo na svakodnevne obaveze
i neprijatnosti.
Ponekad se dešava
da se naljutimo na jaču polovinu jer nam je teško
izmamiti im osmeh. Tajna je izgleda u rečenici:
"Muškarci sa Marsa (rođeni ratnici), a žene (rođene
zavodnice) sa Venere. Ako je verovati astrolozima,
Venera izaziva osmeh, a Jupiter ga prati.
Misticizam osmeha
prisutan je kod mnogih naroda. Na Tajlandu, koga
nazivaju još i zemljom osmeha, moto stanovnika
je "uz osmeh je sve mnogo lakše", što iskazuju
i svojim tradicionalnim plesom.
I savremena medicinska
nauka je zaokupljena fenomenom osmeha. Osnovno
pitanje je da li je osmeh zdrav za organizam?
Njegov udeo je višestruk. Povećava se lučenje
hormona raspoloženja (endorfina), a smanjuje lučenje
stres hormona (adrenalina i kortizola). Poboljšava
se snaga imunog sistema, bolja je zaštita od virusnih
i bakterijskih infekcija, ali i od raka. U toku
smeha aktivna je posebno desna hemisfera mozga,
koja utiče na prijatno raspoloženje. Angažovano
je čak sto biliona nervnih ćelija u jednom trenu!
Osmeh ima i neke pozitivne fizičke učinke. Aktivira
se disanje, a time i razmena gasova, bolji dotok
kiseonika, a brže izbacivanje toksina. Angažovano
je preko 20 mišića lica, što doprinosi poboljšanju
njihovog tonusa i opšteg izgleda osobe. To čini
osobu mnogo seksepilnijom i atraktivnijom. Psiholozi
tvrde da se deca veoma rano počinju da smeju -
već oko šeste nedelje života i da se deca smeju
bar deset puta češće od odraslih. Prvorođena deca
se više smeju od svoje mlađe braće i sestara.
U psihi odraslih ljudi smešni događaji se duboko
urezuju, kao i tužni, ali ih je lakše evocirati
nego loše, posebno kod ženske populacije.
Osmeh je putanja
do vrata raja, koja ujedinjuju ljude. Osmeh je
talisman života. Možda, kao svaki običan novčić,
gubi svoju vrednost ako nije pravi.
Ali nekad je važnije
da je upućen u pravom trenutku čak i kao vid konvencionalne
komunikacije. Koliko smo samo srećni kada nam
prodavačica, stjuardesa, lekar, profesor, šalterski
službenik uputi osmeh! Iako nije pravi, prija.
Osmeh može da
ima i drugo lice: ciničan, ironičan, hladan, zajedljiv.
I u takvom kontaktu moramo da vratimo jednim "kiselim"
osmehom. Pravi osmeh od srca sličan je kometi.
Prohuji nebom naših osećanja, zasija na tren i
ko zna kada će se u istom sjaju ponovo javiti.
I zato takve osmehe čekamo i pamtimo. Osmeh je
ista odora radosti i bogatog i siromašnog. Osmehom
smo pred Bogom jednaki. Najveća škrtica nije onaj
koji neće udeliti novac siromahu, već onaj koji
ti nikad neće udeliti osmeh. Nikad ne zaboravi
sjaj u očima, jer osmeh nam uliva samopouzdanje,
ruši zidove nesigurnosti i čini nas moćnima. Osmeh
je najjače oružje uspeha. I zato na kraju umesto
tačke može da stoji :-)
Hristina Kocić
|
|
Labrador,
čovekov prijatelj ________________________________________
|
|
Kaže
se da su ljudi koji čuvaju labradore zaista
posebni ni zbog čega drugog do toga što
je labrador poseban pas. Ume da gleda ''kao
čovek'', da sluša pažljivo ''kao da razume'',
voli svim srcem, i kad jednom postane prijatelj,
mesto za njega u srcu zauvek postoji.
Originalno,
labrador retriver je lovački pas, posebno |
|
|
koristan za aportiranje u lovu. Međutim, u današnje
vreme se zbog izrazito istančanog njuha koristi
i kao službeni pas, jer nepogrešivo može da nanjuši
supstance sumnjivog porekla. Veoma odan, dobar,
miran i odgovoran pas služi i kao vodič slepih
ljudi. Veoma su prilagođeni vodenim aktivnostima.
Dosada nijedna rasa pasa nije naišla na toliku
primenu u različitim oblastima kao ova, tako da
je labrador retriver izabran i za najinteligentnijeg
psa milenijuma.
Na osnovu priča
i objašnjenja uzetih iz različitih izvora pas
koga mi znamo kao labradora nastao je od starije
rase poznate kao Sent Džon Njufaundlend. Labrador
retriveri ne dolaze sa Labradora već sa Njufaundlenda,
a ne zna se tačno kako su tamo dospeli. Verovanje
je da su ga na obale Engleske doneli ribari koji
su donosili bakalar sa Njufaundlenda, verovatno
u Dorset. Labradori su prvo priznati u Engleskoj,
a onda i u ostalim zemljama. U Engleskoj ih i
danas ima mnogo, a čak ih i kraljica drži na svome
dvoru. Možda zato što oni nemaju karakterističan
pseći miris, koji nekima smeta.
Labrador voli
ljude, obožava decu. Igra na snegu ili u vodi
je za ove kuce ogromno zadovoljstvo. Najdraže
im je kad su maženi i paženi i što im se više
pruži, oni mnogostruko vraćaju. Pružaju ljubav,
sigurnost, najbolji su partneri za mnoge aktivnosti
u prirodi.
U jednom trenutku,
toliko prirastu za srce, da samo njihovo postojanje
postaje važno kao sopstveno...
Ivana Radić |
|
|
|