|
|
|
|
|
Tema
broja:
Znanje na klik
SADRŽAJ
|
|
|
|
|
_____impresum______
e-volucija
Centar
za proučavanje informacionih tehnologija Beogradske
otvorene škole
Masarikova
5/XII, Beograd
Gl.
i odg. urednik
Nenad Golčevski
Uredništvo:
Iva Nenić
Tanja Milovanović
Nataša Radović
ISSN
1451-8112
Izdavanje ovog časopisa pomogla je fondacija
"Olaf Palme" |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Danijela Šćepanović:
Kod
nas se sve češće organizuju konferencije i seminari
posvećeni različitim temama gde je u većoj ili
manjoj meri zastupljena tema obrazovanja. Izmenjen
status i povećano interesovanje za obrazovanje
zasniva se na činjenici da se nalazimo u procesu
prelaska iz industrijskog u informaciono društvo,
a da se savremena ekonomija sve češće karakteriše
kao "ekonomija zasnovana na znanju"
(knowledge based economy).
U
budućnosti neće biti toliko važno posedovati diplomu
kao znak da ste "akumulirali jednu količinu
znanja, veština i sposobnosti" koliko će
biti važno ta znanja, te veštine i te sposobnosti
stalno menjati i obnavljati. Tvrdi se da je društvo
u kome živimo društvo brzih promena, čija je ekonomija,
kako sam već pomenuula, zasnovana na znanju a
koje se često naziva informaciono društvo. Ove
izraze srećemo u različitim evropskim stateškim
dokumentima koji opisuju društvo budućnosti a
posebno u dokumentima koji ukazuju na evropski
cilj: da 2010. godine Evropa, između ostalog,
postane vodeće društvo održivog ekonomskog razvoja.
Imajući
na umu da se naša zemlja priprema da postane deo
ove zajednice, pitanje je koliko smo mi spremni
da postanemo deo takvog društva i koliko smo sposobni
da izađemo u susret potrebama za brzom transformacijom
različitih delova javnog sektora pa i sistema
obrazovanja.
Mnogo
je zahteva koji se stavljaju pred sektor obrazovanja:
veći obuhvat (više učenika/studenata po glavi
stanovnika), lakši pristup (fleksibilno organizovana
nastava), inkluzija (uključivanje osoba sa posebnim
potrebama), efikasnost (bolja usluga za manje
finansijskih sredstava) i još mnogo toga...
Tu
je takođe i čitav niz novih sposobnosti koje ne
važe samo za učenike i studente već i za svakog
zaposlenog, a koje u informacionom društvu postaju
deo stručnog znanja bilo koje vrste. To su pre
svega komunikacijske veštine, sposobnost za samoučenje
i samoobrazovanje, socijalne veštine, sposobnost
za timski rad, sposobnost prilagođavanja promenama
- fleksibilnost, sposobnost kritičkog mišljenja,
sposobnost da se pronađe i obradi informacija.
Sve u svemu, tražiće se visok stepen medijske
i informatičke pismenosti.
Budućnost
obrazovnih sistema zasniva se na sposobnosti za
samoučenje - to je njegov najbitniji element a
e-learning tu ima veliku ulogu.
U
jednom od dokumenata Evropskog saveta kaže se
da obrazovanje na daljinu Internetom nije paralelan
proces već da predstavlja deo efikasne integracije
info-komunikacionih tehnologija u obrazovanje
i obuku.
Ključno
je to što se nove tehnologije ne mogu posmatrati
izolovano od sistema obrazovanja. Ove veštine
odnose se na čitav sistem obrazovanja, na svim
nivoima, (osnovno, srednje i visoko) uz stručno
znanje iz oblasti kojom se neko konkretno bavi.
Savremeni čovek, radnik, neko ko je zaposlen u
firmi mora često da se usavršava, jer je paradigma
ili filozofija permanentnog obrazovanja vodeća
u svetu tržišne privrede. Sam izraz "ekonomija
zasnovana na znanju" tretira ljudske resurse
kao one koji moraju da obnavljaju svoja znanja
kako bi se sistem održao i kako bi bio profitabilan,
tj. uspešan i u socijalnom i u ekonomskom smislu.
Mesto
znanja u savremenoj ekonomiji
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nenad
Golčevski:
Ali
ta velika društvena promena je takva da je u nju
teško uperiti prstom, uočiti je u našoj neposrednoj
okolini, naročito NAŠOJ neposrednoj okolini. Ona
podrazumeva jednu interakciju procesa promena
koji se odvija u svim oblastima društvenog funkcionisanja.
Uzmimo kao jedan pojednostavljeni primer |
|
|
proces proizvodnje i pitanje konkurentnosti na tržištu, te
njihov uticaj na vrstu znanja koja se od zaposlenih traži
i na važnost koju takvo znanje ima u društvu i ekonomiji.
Tako, ako ceo proizvodni proces u nekoj organizaciji zavisi
od toga koliko dobro poznajete materiju, koliko su vaša znanja
aktuelna, koliko ste vešti u plasiranju svog proizvoda/usluge...
- onda je za očekivanje da će vaši napori biti usmereni ka
tome da do takvog znanja i takvih stručnjaka dođete, te da
ćete upravo takvo stručno znanje smatrati najvažnijim resursom
svoje organizacije.
Danijela
Šćepanović:
Da,
može tako da se posmatra. To je u svetu već uočljivo u statusu
e-obrazovanja (e-learning) u velikim korporacijama. To je,
naime, već postalo jedno združeno polje za koje se koristi
termin corporate learning - ljudi u organizacijama
pohađaju kurseve na daljinu kako bi savladali određene usko
stručne oblasti. To ide uz opis radnog mesta: jedan deo radnog
vremena posvećen je redovnim radnim zadacima a drugi izgradnji
određenih, neophodnih kapaciteta zaposlenih - dakle, učenju.
U organizaciju se uvode razvojni programi i upravo ti programi
im omogućavaju da opstanu na tržištu među konkurencijom. Što
više ulaganja u edukaciju zaposlenih, veća je mogućnost da
kompanija bude uspešna.
Taj
proces vode stručnjaci (obično je to Human Resource Department)
koji poznaju odlike obrazovnog procesa, poseduju menadžerske
i druge sposobnosti. Nije retkost ni da se za takve poslove
angažuju specijalizovane agencije koje izrađuju planove i
realizuju obuke i usavršavnja.
Osnovni
pojmovi
Korisno
je da se za početak u prostoru naše obrazovne zajednice usvoje
i razlikuju osnovni pojmovi koji se odnose na obrazovni proces
a od značaja su za učešće informaciono-komunikacionih tehnologija
(IKT) u njemu.
Otvoreno
učenje i obrazovanje na daljinu jesu koncepti koji dugo postoje
u oblasti obrazovanja. Oni se javljaju još krajem XIX veka
i mnogo su stariji od obrazovnih programa koji uključuju IKT.
E-obrazovanje
(e-learning) čini svaki obrazovni program koji koristi informaciono-o-komunikacione
tehnologije kako bi unapredio nastavni proces. U pitanju su,
dakle, različiti delovi obazovnog procesa, različite nastavne
metode i mediji koji se u njih uključuju.
Onlajn
obrazovanje na daljinu je uži pojam od e-obrazovanja, a podrazumeva
obrazovne programe koji se u potpunosti ili u najvećem delu
zasnivaju na upotebi Interneta u nastavnom procesu. Njihov
razvoj se oslanja na razvoj samog medija.
Kratak
istorijat
Obrazovanje
na daljinu je pokret koji je nastao prvenstveno kako bi se
prevazišle različite prepreke (vreme, prostor, skromna finansijska
sredstva) i izašlo u susret pre svega marginalizovanim grupama
(npr. ženama) koje u tadašnjem obrazovnom sistemu nisu imale
adekvatan pristup obrazovnim sadržajima. Tada je tehnologija
bila znatno drugačija. Pisma su se prenosila kočijama, a u
pismima su bili sadržaji koji su se učili, praktično ono što
bismo danas nazvali nastavnim materijalima. Pojedinci su mogli
da se prijave da dobijaju ta pisma. Generacije i generacije
misionara, prosvetitelja na ovaj način širili informacije
i znanja.
Obrazovanje
na daljinu nikada nije bilo mejn-strim, ono je uvek bilo alternativa,
često osporavano i odbacivano. Taj stav se menja tek u poslednjih
nekoliko godina i to pre svega u zemljama Zapadne Evrope i
Severne Amerike, kada se u koncept obrazovanja na daljinu
ugrađuju mogućnosti savremenih informaciono-komunikacionih
tehnologija. Negde od početka devedesetih godina prošlog veka
taj spoj obrazovanja na daljinu uz upotrebu IKT-a dobija naziv
i formu onoga što danas zovemo onlajn obrazovanjem na daljinu.
Dobar primer za ovaj razvojni put je britanski Otvoreni univerzitet
- institucija koja već dugo pruža usluge obrazovanja na daljinu,
a koja je osnovana 1969. godine. Univerzitet je u Velikoj
Britaniji u prošlosti bio često osporavan zbog velikih troškova
koje je država imala u za njega, da bi taj isti Univerzitet
danas imao veliki ugled ne samo u Velikoj Britaniji već i
u svetu.
Obrazovanje
na daljinu podrazumeva prostornu udaljenost između nastavnika
i učenika, a za premošćavanje te razdaljine potrebni su mediji.
Ti mediji mogu biti vrlo raznovrsni - od pomenutih kočija
do današnjeg Interneta često se zaboravlja i na čitavu listu
medija između ovih ekstrema koji mogu da se koriste u obrazovnom
procesu. Takođe, ne treba zaboraviti da je svaki medij dobar
za obrazovni proces ako omogućava ostvarenje obrazovnih ciljeva.
Obrazovanje
na daljinu u Srbiji
|
|
|
|
|
|
|
Na
našim prostorima obrazovanje na daljinu se nije razvijalo
na onaj način i onim intenzitetom kao u drugim sredinama.
Zapadne zemlje su npr. u okviru svojih obrazovnih sistema
razvijale različite oblike i forme obrazovanja, između
ostalih i obrazovanje na daljinu, a u skladu sa svojom
ekonomijom, kulturom, geografskim uslovima i dr. U mnogoljudnim
zemljama kao što su Indija, Kina, Brazil, Australija,
tradicija obrazovanja na daljinu je vrlo popularna,
živa i duga pre |
|
|
|
|
|
|
svega zbog geografskih faktora. U Jugoistočnoj Evropi razvoj
takvih programa nije podstican usled uticaja postojeće ideologije,
koja je "uprosečavala" i "ujednačavala". Nisu postojali alternativni
oblici obrazovanja, niti podsticane alternativne forme bilo
čega. Učenje na daljinu i otvoreno učenje su upravo takvi,
nestandardni i neformalni oblici obrazovanja. To je pristup
obrazovanju gde akcenat nije na formi već na sadržaju i gde
je važno povećati obuhvat a pri tome ne zanemariti kvalitet.
Na našim prostorima takve obrazovne forme često su shvatane
kao dodatni vid učenja a ne kao dodatna vrednost postojećeg
sistema obrazovanja.
Važno
pitanje je i da li postoji interes, motivacija i spremnost
da se nešto novo nauči i sazna na ovakav način, uz posredovanje
IKT-a.
Ako se pitamo da li takva interesovanja postoje kod nas, može
nam pomoći istraživanje koje je 2003. realizovao tim sa Učiteljskog
fakulteta u Beogradu. To su još uvek neobjavljeni rezultati
pa će biti naveden samo ovaj koji je interesantan za našu
temu - interesovanje za obrazovanje na daljinu.
Od 1104 ispitanika - studenata i učitelja Učiteljskog fakulteta,
na pitanje:
Kada biste imali mogućnost izabrali biste:
-
tradicionalni način učenja
- obrazovanje
na daljinu
- kombinaciju
tradicionalnog obrazovanja i obrazovanja na daljinu,
849
(76,9%) ispitanika je odgovorilo - kombinaciju tradicionalnog
obrazovanja i obrazovanja na daljinu. Ohrabrujuće je to što
interesovanje postoji, a naročito to što je ono najveće baš
za onaj vid obrazovanja na daljinu koji u svetu trenutno beleži
najviše uspeha - takozvanu distribuiranu nastavu. Ovaj termin
odnosi se na kombinaciju tradicionalnog obrazovanja i obrazovanja
na daljinu, gde su uključeni najbolji elementi i jednog i
drugog oblika obrazovanja.
Pri
interpretaciji ovog rezultata treba imati u vidu i da studenti
i učitelji iz naše zemlje mahom nisu imali iskustva sa obrazovanjem
na daljinu, ali ipak, pokazuje se, prepoznaju njegove prednosti
(pre svih visok stepen fleksibilnosti koju ono nudi).
Ovo istraživanje je pokazalo i da samo 22% ispitanika u potpunosti
veruje da dostignuća stečena putem obrazovanja na daljinu
treba da budu vrednovana ravnopravno sa dostignućima stečenim
putem tradicionalnog učenja, dok se dodatnih 40% uglavnom
slaže sa tom konstatacijom. Kod nas se još uvek ne veruje
da se na ovaj način može steći isti kvalitet obrazovanja kao
na tradicionalan način. Mnogo njih smatra da obrazovanje na
daljinu nema isti status kao tradicionalno obrazovanje pa
je i to prepreka njegovom razvoju.
Proces
Vs efekat
Istraživanja
koja se bave poređenjem efekata ova dva oblika obrazovanja
pokazuju da nema značajne razlike između rezultata koje donosi
tradicionalno obrazovanje i obrazovanje na daljinu.
Odeljenje
za obrazovne telekomunikacije Univerziteta Severna Karolina
proučavalo je rezultate 218 različitih istraživanja koja su
realizovana od 1945. do 1997. - A
Brief History of Distance Education, Bizhan Nasseh,
Ball State University. Rezultati i izveštaji svih istraživanja
koja su se bavila odnosom kvaliteta tradicionalnog obrazovanja
i obrazovanja baziranog na tehnologijama, tj. obrazovanja
na daljinu, pokazali su da studenti postižu podjednake rezultate
bez obzira na to da li je obrazovanje organizovano na daljinu
ili u učionici. To je veoma značajan podatak.
Marija
Kujačić:
Dolazimo
do pitanja šta je važnije: proces ili rezultat. U našoj sredini
postoje ustaljene predstave o tome šta znači kvalitetno obučavanje
i učenje, kao i doza otpora prema inovacijama.
Cilj obrazovanja je sticanje znanja, veština, a ne izvršavanje
ustaljenih procesa. Način na koji se došlo do znanja treba
da bude predmet pažnje, ali samo kao sredstvo koje pomaže
da se postigne željeni rezultat, a ne kao cilj. Pogotovo za
obrazovanje kao proces koji traje čitavog života. U zemljama
sa razvijenim savremenim obrazovnim sistemom (mislim pre svega
na zemlje Evropske unije) potvrdu o posedovanju potrebnog
znanja i veština dobijate na osnovu pokazanog znanja, način
kako ste ga stekli je u drugom planu, pogotovo za više nivoe
obrazovanja, kao i obrazovanje i usavršavanje odraslih.
Merenje
znanja i veština je važna tema, i u smislu šta se meri, (npr.
sposobnost prepoznavanja, reprodukovanja ili primene znanja)
a i kako se meri, u kojim uslovima i kojim metodama.
Vrednovanje
obrazovanja na daljinu
Dobar
primer na koji se može ugledati jeste Otvoreni univerzitet
iz Milton Kinsa u Velikoj Britaniji. Ovaj Univerzitet nudi
redovne, magistarske i doktorske studije preko daljinskog
učenja, sa dobro osmišljenim sistemom provere znanja. Na sajtu
Otvorenog univerziteta Velike Britanije mogu se naći ponuđene
teme za istraživačke radove. Brojni studenti su završili magistrature,
doktorate i istraživačke projekte a da su mentora videli svega
nekoliko puta.
Danijela Šćepanović:
Na
Otvorenom univerzitetu u Velikoj Britaniji 48% studenada nije
iz Velike Britanije, a od tih inostranih studenata 75% su
Grci. To su oni studenti koji su nekada, dok nije kod nas
započela kriza, bili ovde na studijama. Sada, njih skoro da
nema ovde. Mnogi od njih su sada na Otvorenom univerzitetu
Velike Britanije. Njihovo znanje je cenjeno i oni dobro prolaze
kod poslodavaca, jer poslodavci cene ovakve studente. Poznato
im je da su to studenti koji su vredni i uporni, jer učenje
na daljinu, učenje kod kuće, zahteva dosta motivacije i odricanja.
Do sada je na Otvorenom univerzitetu studiralo preko dva miliona
studenata, iz Velike Britanije i celog sveta. Obrazovni centar
BBC-ja ima sektor za ovakvu edukaciju. Imaju predavače iz
celog sveta, nisu zatvoren sistem, već baš suprotno, potpuno
otvoren. Otvoreni su prema potrebama lokalne sredine ali imaju
i internacionalnu dimenziju.
Obrazovanje
je roba
|
|
|
Nenad
Golčevski:
Iz
različitih razloga, kulturoloških, socioloških,
psiholoških, kod nas postoji neka vrsta otpora
prema obrazovanju na daljinu, koja se često opravdava
argumentom o neadekvatnosti, tj. inferiornosti
takvih obrazovnih programa prema onim |
|
|
|
tradicionalnim.
Ali u toku su promene. Verovatno najpoznatija svetska institucija
u oblasti obrazovanja na daljinu jeste "Otvoreni univerzitet"
iz Velike Britanije. On ima sličnu tradiciju kao naši radnički
univerziteti, koji su se bavili nekom vrstom permanentnog
obrazovanja, prekvalifikacijama i dokvalifikacijama, a nakon
promena iz devedesetih godina prošlog veka, oni koji su uopšte
opstali počeli su da primenjuju programe slične onima koje
nude modeli "Otvorenog univerziteta" u Velikoj Britaniji i
sličnih u Zapadnoj Evropi.
Marija
Kujačić:
Mesta
gde su se obrazovali odrasli, mi smo ih nazvali radnički univerziteti,
funkcionisali su po principu tržišta: organizovali su obrazovanje
za profile koji su bili potrebni na tržištu. Kasnije je naišao
period kada znanje niti druge prave vrednosti nisu bile vrednovane,
da bi u poslednjih nekoliko godina ponovo počelo njihovo afirmisanje
u društvu. Ponovo su aktivni centri za obrazovanje odraslih,
obučavaju se veštine korišćenja informacionih tehnologija,
upravljanje projektima, veštine upravljanja u raznim oblastima,
što je slično kao u razvijenim zemljama. Tržišno funkcionisanje
se oseća i u zvaničnom obrazovnom sistemu, tako da neki fakulteti
ne mogu da upišu sve koji bi želeli da studiraju, a neki,
poput mašinskih, koji su zastali u osavremenjavanju nastavnih
sadržaja upisuju manji broj studenata.
Šta
je potrebno zdravoj privredi, kakvi stručnjaci da bi ona dobro
funkcionisala? Tu postoji neki odnos - potrebno je oko 10%
ljudi koji jako dobro poznaju teoriju i nije potrebno da imaju
neka velika praktična znanja. To su ljudi koji rade na istraživanjima
i razvoju u nekoj firmi, korporaciji. Zatim 30-40% ljudi koji
znaju dobro teoriju, ali i probleme u praksi, jesu oni koji
bi dizajnirali, projektovali rešenja. A ostalih 50-60% ljudi
treba da budu čisti praktičari. To su potrebe zdrave ekonomije.
Naš obrazovni sistem daje 90% ljudi koji dobro znaju teoriju,
a vrlo su nesnalažljivi u praksi. Ako se koriste tehnologije
u učenju, ako je učenik aktivan u procesu učenja to znači
da je i to znanje koje stiče primenljivije, brzo može da se
aplicira. Rešava se problem proizvodnje eksperata, koji jako
puno znaju teoriju ali ne i praksu, i koji su potrebni ekonomiji
u veoma malom procentu. Nove tehnologije imaju i tu vrstu
uticaja, obezbeđuju aktivno učešće gde se znanje operacionalizuje
u procesu učenja. Lep primer za ovo je BOŠ-ov virtuelni kurs
"Srbija u tranziciji". Polaznici su imali putem daljinskog
učenja, mentora koji je koordinirao njihov rad, i uz čiju
pomoć su pisali svoje eseje na teme koje se odnose na tranziciju.
U takvom procesu aktivnog učenja vi ne možete biti samo repetitor
nego ste motivisani da pravite svoje konstrukcije, da zaključujete,
što jeste jedan od veoma važnih ciljeva obrazovanja - da vas
navede da kritički razmišljate. Mi često ne znamo šta je uzrok
nečega što nam se desilo, čak i ne razmišljamo o tome dovoljno
duboko i dovoljno kritički a to treba da bude jedan od najvažnijih
zadataka obrazovnog sistema.
Perspektive
i mogućnosti
Nenad
Golčevski:
Šta
je potrebno da se podstakne razvoj učenja na daljinu kod nas?
Danijela
Šćepanović:
Pre
svega: nacinalna politika i strategija, zatim obrazovne institucije
- fakulteti i, konačno, studenti.
Ciljna
grupa su studenti. Ono što oni treba da dobiju jeste udobnost
studiranja, fleksibilnost, racionalno korišćenje vremena,
nižu cenu studiranja - student ne mora da živi u mestu gde
je univerzitet, već uči kod kuće, što će uticati na to da
cena studiranja bude niža i sl. U odnosu na tradicionalno
obrazovanje ovde se gradivo može lakše osavremenjavati i brže
se mogu dobiti nove informacije. Takođe, sam pristup informacijama
je mnogo lakši. Na primer, neko može da se studira dok je
u bolnici ili u zatvoru. Naša sredina je zatvorena za ovakva
razmišljanja, ali ja ne vidim zašto to ne bi bio oblik resocijalizacije,
zašto nekim ljudima ne dati šansu? Takvih primera u svetu
ima i na taj način se društvo može osloboditi nekih problema.
Marija
Kujačić:
Nove tehnologije ne smeju da budu same sebi cilj i treba da
su u funkciji kvaliteta. Klasični proces učenja ne treba odbaciti
već ga treba upotpuniti tehnologijom.
Neke jake svetske kompanije koje se bave informaciono-komunikacionim
tehnologijama, kao na primer "Intel", imaju razrađene programe
za korišćenje IKT-a u oblasti obrazovanja. Neke zemlje regiona
Jugoistočne Evrope su već uključene u ovaj program i njihova
prva iskustva su jako pozitivna, u smislu podizanja nivoa
motivisanosti i kompetencije nastavnika, a pre svega rezultata
ovakvog načina obrazovanja. Program podrazumeva akcenat na
aktivnom učenju i generalno unapređenje kvaliteta nastave.
Zanimljiv
je i primer profesora sa jednog američkog univerzitata koji
je koristio samo diskusionu grupu u komunikaciji sa svojim
studentima. Radeći konsultacije sa njima, on je tražio povratnu
informaciju za svaku lekciju, jednom nedeljno se uključivao
u diskusiju, a u međuvremenu su studenti međusobno razmenjivali
mišljenja. Kada bi se profesor uključio, najčešće bi samo
konstatovao da su studenti sami razrešili nejasnoće i intervencije
profesora su bile minimalne. Ovo je primer kako aktivno učenje
i konsultacije sa onima koji imaju sličan nivo znanja može
dati bolje rezultate u procesu učenja.
Nenad
Golčevski:
Tehnologije
i same menjaju proces učenja.
Marija
Kujačić:
Svaka
nova tehnologija ga menja. Evo sada, pojava vajarles Interneta
znatno menja proces, mesto gde učite, u parku, holu, bilo
gde...
Efekti
obrazovanja na daljinu: jednoumlje ili sinergija?
|
|
|
Pitanje
iz publike:
Kod
učenja na daljinu, sve učenje je sa jednog
mesta, nema debate ... zar to ne proizvodi
sužavanje svesti, uži pogled na stvari? |
|
|
|
|
Marija Kujačić:
Mislite
da li dolazi do gubljenja kreativnosti, do dehumanizacije,
ujednačavanja...
Generalno na Internetu postoji opasnost da neiskusni budu
manipulisani, mada je to najčešće njihov izbor. Što se daljinskog
učenja tiče, teško da i zlonamerni mentor može da izmanipuliše
grupu motivisanih polaznika. Mislim da i Internet, kao globalna
mreža upravo pruža priliku da steknemo uvid u različite pristupe
i mišljenja na istu temu. Na Internetu, zahvaljujući njegovoj
hipertekstualnoj organizaciji, ne dobijaju svi iste informacije,
nego svako bira pravac u kome će se kretati i istraživati
- dolaziti do informacija.
Nenad
Golčevski:
Virtuelni
prostor za polaznike onlajn obrazovnih programa predstavlja
učionicu gde se raspravlja o različitim temama. Tu se praktično
spontano primenjuje koncept kolaborativnog ucenja, a on podrazumeva
da učenici uče jedni od drugih. To je jedan od najefikasnijih
načina sticanja znanja jer omogućava da u rasprave uđe veliki
broj veoma raznovrsnih informacija. Obrazovni programi zasnovani
na informaciono-komunikacionim tehnologijama praktično podrazumevaju
korišćenje Interneta kao neke vrste biblioteke, a to znači
dostupnost ogromnog broja izvora informacija, iz gotovo svih
delova sveta. To je ono što razlikuje Internet od drugih medija
(TV, radio...), gde iz jednog centra potiču sve informacije
i idu ka velikom broju korisnika, a na Internetu postoji veliki
broj onih koji proizvode informacije i veliki broj onih koji
koriste te informacije. Dakle umesto principa "od jednog (centra-pošiljaoca)
ka mnogim (primaocima)" Internet uvodi princip Ťod mnogo (pošiljalaca)
ka mnogim (primaocima).
Postoje,
naravno, različiti oblici obrazovanja koji uključuju upotrebu
IKT-a. Neki od njih su otvoreniji i interaktivniji, dok su
drugi unapred definisani i nepromenjivi. Ovi drugi mogu se
uporediti sa tzv. tutorijalima, koji se dobijaju sa nekim
softverima. To su do kraja definisani programi koji nemaju
slobodu da reaguju drugačije u zavisnosti od toga šta pojedinca
posebno interesuje ili mu nije jasno. Međutim, kod učenja
na daljinu koje se zasniva na komunikaciji između studenata
i predavača, ako postoji grupa od 30 ljudi od kojih 15 postavi
pitanje, a drugih 15 može da odgovori na njega, onda tu nema
govora o uniformnosti mišljenja - naprotiv.
$$$$$$
- ?
|
|
Pitanje
iz publike:
Zašto
učenje na daljinu treba da ima istu cenu kao i
tradiocionalno učenje? Zar ne bi trebalo da tradicionalno
učenje, pošto zahteva neki fizički prostor, zahteva
više novca? |
|
|
|
Danijela
Šćepanović:
Ako
posmatramo iz ugla institucije, kod tradicionalnog obrazovanja,
cena po učeniku/studentu jednaka je za svaku godinu,
a kod programa učenja na daljinu troškovi su veliki
u trenutku započinjanja programa (ulaganja u organizovanje
i postavljanje "na noge" sistema za učenje na daljinu
uz pomoć IKT-a traži daleko veća ulaganja), ali se kasnije
ti troškovi značajno smanjuju. Stoga na početku mora
mnogo da se uloži, a kasnije taj program po studentu
košta sve manje. Tako je recimo 1994. godine u Južnoafričkoj
Republici započet program aktivnog učenja engleskog
jezika samo putem radija. Kada se sračunaju troškovi
od prve do poslednje godine dolazi se do cifre od jednog
dolara po učeniku. Ali kada bi se računalo samo za prvu
godinu, ta cifra bi po učeniku bila znatno veća. To
je jedno menadžersko pitanje i pitanje države ili već
organizacije koja investira. Znači postoje razni načini
da se u obrazovanje na daljinu investira. Investira
država, donatori, sami studenti, a stvar je politike
i opredeljenja obrazovne institucije koja nudi obrazovanje
da li će takve programe uvoditi i razvijati. To je dakle
pitanje nacionalne politike finansiranja obrazovanja,
čime se određuje količina i način raspodele novca koji
ce biti uložen.
Kad neka institucija nudi obrazovanje na daljinu ona
mora da odgovori na mnogo organizacionih pitanja, a
pod jedan su finansije. Pod dva je razvoj kurikuluma,
pod tri je tehnička podrška, posedovanje adekvatnog
hardvera a zatim i softvera. Zatim, sve predavače treba
uključiti u jedinstveni sistem administracije jednog
univerziteta/fakulteta. To je jedan složeni organizacioni
model a finansiranje je samo jedan od segmenata.
Iz ugla studenta to je pak sasvim drugo pitanje
Pitanje
iz publike:
Učenje
na daljinu je onda jeftinije?
Danijela Šćepanović:
Može da bude, ali to zavisi od načina na koji je organizovano
i sa čime se poredi. Nije isključeno da bude i skuplje
ali da ima bolje efekte, a moguće je i da bude neuspešno.
Ništa ne treba uzimati apriori.
Takođe, ne sme se zaboraviti da je finansijsko pitanje
samo jedna dimenzija koja se posmatra. Druge dimenzije
su na primer: kome je na taj način pružena obrazovna
usluga, ko je pripremljen za kvalitetniji život i rad
a da to na tradicionalan način nije bilo ostvarivo.
Tu se ne može meriti samo finansijska korist već i šira
socijalna dobit.
Obrazovanje na daljinu može na duge staze da bude isplativo
za onog ko ulaže i to tako što se jedan obrazovni ciklus
ponavlja više puta i svake godine ima sve više i više
studenata, pa je cena po studentu na kraju manja.
Nema dovoljno istraživanja o troškovnoj efikasnosti
obrazovanja na daljinu.
Pristupi su veoma različiti. Na primer, na Otvorenom
univerzitetu u Velikoj Britaniji inostrani studenti
plaćaju po 1000$ više od domaćih, a pokazali su da su
uspešniji.
To je pokazalo jedno istraživanje, to može da znači
da ako neko lično uloži novac postaje motivisaniji da
postigne bolje rezultate kako uloženo ne bi propalo.
Međutim, šta je sa onima koji su motivisani ali su siromašni.
Njih svakako ne smemo zaboraviti.
Opet, ako je besplatno, ne osećate veliku odgovornost,
možete i da padnete neku godinu, da jedno vreme provedete
po kafićima, pa istu godinu drugi put dobijete besplatno.
To opterećuje budžet a nekom drugom je uskraćena šansa.
U našoj zemlji se jako dugo studira a imamo najniži
procenat stanovništva sa visokom stručnom spremom od
zemalja u okruženju. To su dva ogromna problema.
Pitanje iz publike:
Nisu
u pitanju samo ekonomski aspekti procesa učenja. Nekada
je važna i sama činjenica svakodnevnog odlaska na fakultet.
Marija
Kujačić:
Znate li šta su otkrili u Kanadi? U toj zemlji, naime,
možete od kuće, preko Interneta da završite mnoge administrativne
poslove. Možete da se preselite i da zatim onlajn tražite
dokumenta sa novom adresom. Sve se može onlajn, usluge
države prema građanima su automatizovane.
Pokazalo se, međutim, da 35% ili 40% gradana to ne želi,
oni hoće da stanu u red i da popričaju sa onim iza ili
ispred njih. To je vrsta socijalnih aktivnosti koje
ljudima pružaju zadovoljstvo.
Ovde se radi o tome da je kvalitet imati izbor. Ne morate
stvari da radite samo na jedan način, imate alternativu,
izaberete ono što vam više odgovara iz nekih vaših,
ličnih razloga.
CePIT-ov
projekat "Virtuelna škola"
Nataša
Radović:
CePIT
je do sada organizovao šest virtuelnih kurseva, uglavnom
u skladu sa načinom obrazovanja koji BOŠ inače pruža.
Sadržinski posmatrano to su znanja iz humanističkih
i društvenih nauka sa akcentom na građansko obrazovanje
i na neke aktuelne društvene probleme.
Projekat je započet 2002, kada su organizovani prvi
kursevi te vrste u Srbiji. To su uglavnom kratki kursevi
koji traju 6-8 nedelja. Jedna ciljna grupa su srednjoškolci,
a druga se sama izdefinisala jer je CePIT organizovao
javni konkurs. Oni koji su se javili na taj konkurs
bili su mladi, uspešni profesionalci, aktivisti NVO-a,
političkih partija, ljudi kod kojih postoji stalna potreba
za usavršavanjem. Uglavnom se radi o mladim ljudima
koji su završili fakultete ili postdiplomske studije
i prosto imaju želju i potrebu da se dalje usavršavaju.
Grupe
su uglavnom od 20 do 30 ljudi. Da bi se polaznici upoznali
pre početka kursa, organizuje se tzv. početni susret.
Na tom susretu se održavaju uvodna predavanja, daju
se uputstva za način učešća na kursu, obaveze polaznika,
predavača, organizatora... Ipak, glavni cilj početnih
susreta je da se grupa koja će kasnije da se susreće
samo u virtuelnim okruženjima malo upozna užvo i integriše
kao grupa. U protivnom se javlja realan problem nedostatka
motivacije kod polaznika i to dobrim delom izazvane
nedostatkom predstave o realnim osobama koje se nalaze
sa druge strane ekrana. Iskustvo nam je pokazalo da
izvestan procenat ljudi u toku kursa uvek odustane,
tj. kurseve ne završi isti broj ljudi koji su počeli
da ga pohađaju. Taj procenat je međutim manji ukoliko
se na početku kursa organizuje jedan ovakav početni
susret.
Što se tiče tehničkih specifičnosti CePIT-ovih virtuelnih
kurseva, zbog objektivnih tehničkih okolnosti, tj. poteškoća,
a pre svega zbog loših internet veza u Srbiji, svi naši
polaznici dobijaju CD-ove na kojima se nalazi celokupan
materijal koji sadrži: video-materijal, tj. video-zapise
predavanja, uvodne tekstove i spisak preporučenih linkova
koji su organizovani po određenim temama... uostalom,
sami možete pogledati kako to izgleda na našem sajtu:
www.bos.rs/cepit
Nenad
Golčevski:
Radi
se naime o učionici konstruisanoj i postavljenoj u virtuelnom
prostoru. Svaki kurs ima video-materijal koji prati
sam tekst i temu koja je predviđena za određenu nedelju.
Na taj način ostvaruje se neki neposredniji kontakt
polaznika i predavača, a da istovremeno koristite i
mogućnosti koje sam medij nudi, da se sjedine tekst,
slika, audio-zapis i hiperlinkovi koji vode na neke
druge sajtove.
Nataša
Radović:
Što
se dinamike i metodologije izvođenja kursa tiče, jedne
nedelje se obrađuje jedna tema. U toku te nedelje polaznici
imaju čet diskusije sa predavačima. Polaznici se podele
u četiri-pet grupa, jer se tako postiže veća interaktivnost
i omogućava bolja komunikacija nego u čet diskusijama
u velikim grupama. Ako u grupi koja diskutuje preko
četa ima 20 ili 30 ljudi, onda nastaje potpuni haos,
takve rasprave ne mogu ni da se moderišu, niti prate.
Čet diskusije su jedna vrlo praktična i vrlo konkretna
stvar i one postoje da se neka pitanja, manje-više razjasne,
ali isto tako je čet diskusije moguće organizovati i
na drugačiji način, npr. kao simulacije. To smo mi imali
upravo na kursu "Mala škola novinarstva", kada je simulirana
situacija konferencije za štampu ili izveštavanje sa
kriznih područja.
Ono što je bitno je da su polaznici motivisani i od
njih se dobija povratna informacija koja je vrlo značajna.
Profesor Branimir Stojković sa FPN-a, koji ima višedecenijsko
iskustvo sa predavanjem u tradicionalnom školskom kontekstu,
nakon prvih čet diskusija koje je održao izjavio je
da mu u klasičnim predavanjima upravo nedostaje fidbek
kakav dobija tokom čet diskusija.
Na sajtu se mogu naći dodatne informacije. Kursevi su
besplatni. Oglašavaju se u štampi i na najpopularnijim
veb sajtovima. Tehnička oruđa koja se koriste relativno
su jednostavna - u pitanju je jedan softver za čet i
jedan za forum, ali su oni uklopljeni u jedinstveni
sistem za učenje na daljinu.
Pitanje
motivisanosti
Nenad Golčevski:
Treba
imati u vidu da su CePIT-ovi kursevi, bar zasada, besplatni,
zahvaljujući podršci koju mi dobijamo od švedske fondacije
"Olof Palme International Center". To je, kao što je
neko već pomenuo, značajan faktor u održavanju nivoa
motivacije kod polaznika. Naime, studenti koji plaćaju
školarinu skuplje, brže i završavaju studije. U virtuelnim
kursevima se javlja problem nediscipline i određenog
broja studenata koji odustaju, ali je veliko pitanje
da li bi taj problem ostao isti kada bi se ti kursevi
plaćali. Što su kursevi skuplji to je veća verovatnoća
da će ih veći broj studenata završiti.
Danijela
Šćepanović:
Uvek
postoji ta stopa odustajanja. To se prati i to je pokazatelj
uspeha nekog programa. Sertifikati igraju veliku ulogu
u motivaciji i odluči studenata da (ne)odustanu. Naravno
da će manje studenata odustati od nekog obrazovnog programa
koji donosi sertifikat jednog Harvarda ili nekog drugog
Univerziteta ili škole sa zvučnim imenom. Trend je danas
da se fakulteti reklamiraju, i onda koliko je njihov
brand tražen toliko imaju upisa i toliku stopu pohađanja.
Postoje naravno i drugi snažni motivatori. Npr. stručno
usavršavanje nastavnika je kod nas potpuno nov sistem
koji podrazumeva napredovanje u zvanjima i veću platu
onima koji su završili određeni broj sati obuke u roku
od pet godina. Tako oni stiču određene veštine, kompetencije
i dodatna znanja i bivaju nagrađeni za to, ne samo titulom
nego i novčano. To je značaj motivacionih faktora.
Akteri
razvoja obrazovanja na daljinu
Nenad
Golčevski:
Pitanje
je, međutim, koliko će takav način finansiranja moći
da se održava i šta će se desiti kada se donatori povuku
iz ove oblasti. Ko treba da razvija ovu oblast kod nas?
Ko treba, pre svega, to da finansira a onda i ko da
realizuje?
Marija
Kujačić:
To
je otvaranje pitanja informacionog društva i kako doći
do njega. Jedan od prvih koraka je brz, siguran i jeftin
Internet, svejedno da li je bežični ili ne, dostupan
najširim slojevima društva. Znači idemo ka informacionom
društvu, u kome je znanje jedan od najznačajnijih resursa.
I onda kad se postave tu neke tačke oslonca, onda se
posle ti problemi kao što je problem finansiranja rešavaju
korak po korak.
Neki distance learning kursevi su veoma skupi,
kao što su kursevi Svetske banke, ali je i vrednost
sertifikata koji se dobija odgovarajuća. Kvalitetna
obuka sada i u našim uslovima ima svoju cenu.
Stare verzije softvera na Internetu možete dobiti besplatno,
noviju verziju plaćate, i tu važi zakon ponude i potražnje.
Postoje inicijative sa nekih fakulteta da se postave
neki obrazovni sadržaji na veb strane za sada besplatno,
međutim, ako bi se obezbedio i sertifikat o stečenom
znanju, to će izvesno morati da se plati.
Mislim da ce se finansiranje daljinskog ucenja i kod
nas rešiti po modelu razvijenijih zemalja. Država, kao
i institucije koje ce se time baviti ce odrediti koje
sadržaje i za koje ciljne grupe ce finansirati iz budžeta,
a ostali ce placati.
Britanska, kanadska, americka, austrijska vlada imaju
svoje portale na kojima neke grupe, npr. zaposleni u
državnoj upravi mogu besplatno da pohadaju kurseve,
dok ih ostali placaju. Državna uprava ulaže u znanje
svojih zaposlenih, ali i ostalim gradanima je ono dostupno
uz placanje. Mislim da je finansiranje kao mešavina
budžetskog i komercijalnog jedno dobro rešenje.
Danijela
Šćepanović:
Oduševljena
sam time što vi radite, mislim da je to važno za svaki
dalji razvoj u ovoj oblasti. Vaša iskustva su značajna.
I izuzetno je važno približiti tu vrstu programa marginalizovanim
grupama, mada, naravno, ima i onih koji razmišljaju
samo o profitu.
Koje aktere možemo prepoznati, ko sve treba da se bavi
ovim pitanjem?
Kada je u pitanju virtuelni univerzitet, bitno je da
postoji nacionalna strategija i politika, posebno finansirani
podsticajni programi. Softveri su skupi, infrastruktura
takođe, te je potreban jedan okvir delovanja i nacionalna
politika. Mislim da to treba da očekujemo od Nacionalnog
saveta za visoko obrazovanje, koji se predviđa novom
koncepcijom zakona o visokom obrazovanju. Važno je imati
politiku visokog obrazovanja i bolji sistem finansiranja
koji bi omogućio podsticaj ovakvih programa. Osiguranje
kvaliteta o kom smo pričali treba očekivati od Komisije
za akreditaciju tj. Centra za akreditaciju visokog obrazovanja,
koja deluje kao nezavisna institucija. Ona treba da
akredituje institucije i programe. Programi mogu biti
i tradicionalni i na daljinu. Neće se gledati koji je
način pružanja obrazovnih usluga nego upravo rezultati
nekog obrazovnog procesa.
Nova
koncepcija zakona o visokom obrazovanju (objavljena
na sajtu Ministarstva prosvete) ima jednu interesantnu
rečenicu: "Pojedini oblici nastave mogu biti organizovani
u formi učenja na daljinu, ali se ispiti moraju održavati
u mestu gde je sedište institucije." To je tek
koncepcija i dobro je da je obrazovanje na daljinu prepoznato,
ali nije dobro što se ne prepoznaje mogućnost da se
ispiti održavaju van sedišta institucije, tj. u nekom
edukativnom centru. Na tome treba još da se radi.
U
svetu, recimo Univerzitet u Japanu, koji je osnovan
1983. godine, ima 59 obrazovnih centara u državi. Takođe,
Otvoreni univerzitet u Velikoj Britaniji ima svoje obrazovne
centre. To može biti u biblioteci, to može biti neko
odeljenje, punkt i sl. Za potrebe jednog regiona putuju
profesori, pa umesto da trista studenata putuje za Beograd
ili Niš, putuje pet profesora u Niš ili u neko drugo
mesto. Ne treba se vezivati za fizički prostor. Na prvom
mestu treba da budu isključivo kvalitet i rezultati,
obrazovni ishodi a ne mediji.
Drugu
grupu aktera čine obrazovne institucije/fakulteti. Oni
treba da se organizuju tako da nude usluge obrazovanja
na daljinu. To nije lako realizovati jer traži dodatni
rad profesora: npr. neki treba da nauče Word,
Excel i druge programe tj. da poseduju visok
nivo informatičke pismenosti. To zahteva i promene u
organizaciji fakulteta, administraciji, tehničkoj podršci
i sl. i najvažnije pitanje kvaliteta obrazovne usluge.
Važan je timski rad i ukljulenost svih zaposlenih na
fakultetu.
Realizovanje obrazovanja na daljinu se na fakultetima
u inostranstvu smatra delom radne obaveze profesora,
tj. to nije dodatni rad.
Kod nas su neki fakulteti siromašni, drugi pak bogati.
Postoje fakulteti koji su već spremni i koji mogu da
pristupe ovom zadatku reorganizacije, a postoje oni
koji to ne mogu ni za 10-15 godina. Sa razvojem infrastrukture
i uopšte sa promovisanjem ovog vida obrazovanja imamo
šansu. |
|
|
|
|
Nenad
Golčevski:
Šta
mi možemo da učinimo da ovu oblast o kojoj
smo večeras govorili promovišemo i razvijemo
u našoj sredini? Da li je poželjno formirati
neku asocijaciju, organizaciju koje se bave
razvojem ucenja na daljinu ili e-learninga,
lobirati, vršiti pritisak na javno mnjenje,
pronaći novinare koji ce stalno pisati o
tome?
Marija
Kujačić:
Sve
je pitanje interesa. Mi ne volimo da čujemo
tu reč, jer uvek |
|
|
|
|
|
shvatamo
to u nekom negativnom kontekstu. Distance learning
će i ovde zaživeti onda kada puno ljudi bude imalo interesa
da to radi, da uči na daljinu, tj. onda kada će se tako stečeno
znanje društveno vrednovati. To će biti najbolja promocija
ovakvog načina učenja, dugoročno gledano. Kratkoročno, mene
je recimo fascinirala kratka reportaža o odbarni magistarskog
rada u Centru za video-konferencije Britanskog saveta. Jedan
mentor je bio profesor sa Univerziteta Berkli u Kaliforniji,
a druga dva su profesori sa Tehničkog fakulteta u Novom Sadu.
Njih četvoro: kandidat i dva profesora, koji su iz Novog Sada
došli u Beograd, i mentor sa Berklija, koji nije napuštao
SAD, učestvovali su u video-konferenciji. Prvi put kod nas
je na ovaj način odbranjena magistarska teza - bez fizičkog
prisustva svih članova komisije. Ušteda ovakvog metoda neuporediva
je sa klasičnim, sa finansijskog aspekta ali i sa aspekta
vremena.
Mislim da ideja daljinskog učenja ima neki prirodan razvoj
i sazrevanje. Obično se počinje prikupljanjem informacija
sa Interneta, brzina kojom se to može uraditi vas veoma brzo
ubedi da to treba da koristite. Druga faza je uključivanje
u forume, diskusije na mreži, koje će svakog uveriti da Internet
nije sredstvo za kontrolu i usmeravanje razmišljanja. Sledeća
je faza učenje na daljinu.
Danijela Šćepanović:
Sva
ova saznanja sa javnih tribina možemo da sumiramo i u što
kraćem i što manjem obimu ih pošaljemo Nacionalnom savetu
za visoko obrazovanje (ako se uspostavi), koji je zadužen
za politiku i strateški razvoj visokog obrazovanja, da eventualno
isto tako dobar papir pošaljemo fakultetima, odnosno rektoratima
u našoj zemlji. To je pod jedan.
Pod dva - Komisija za akreditaciju treba da dobije bar neke
osnovne informacije o trendovima u svetu i o strateškim opredeljenjima
drugih država kao i o iskustvima CePIT-a. To je druga institucija.
Treće, zemlje u okruženju su u proteklih 10 godina finansijski
podržavane od strane Evropske unije za razvoj upravo ove oblasti
o kojoj mi večeras govorimo - obrazovanja na daljinu. U Bugarskoj
postoji Centar za obrazovanje na daljinu, u Albaniji postoji
Centar za razvoj obrazovanja na daljinu, Rumuniji, u Mađarskoj
postoji osam centara za razvoj obrazovanja na daljinu. Postoji
evropska mreža koja povezuje sve institute i centre za razvoj
obrazovanja na daljinu. Znači, to su na nacionalnom nivou
institucije koje imaju za zadatak da promovišu, edukuju, pružaju
usluge i rade sve one poslove koje rade i slične institucije
po svetu.
Nacionalni centri u jugoistočnoj Evropi su bili podržavani
od strane Evropske unije, čiji program "Minerva" je nešto
na šta mi možemo da se oslonimo u budućnosti, te program koji
takođe finansira EU "Tempus". Imamo mogućnosti da svake godine
sve više tih programa koristimo, tako da hteli - ne hteli,
ipak će ove stvari nekako doći do nas, brže ili sporije, to
zavisi od nas. Da smo smo do sada osnovali Nacionalni centar,
sa tri osobe, sa pet, pa sa sedam, imali bismo već nešto na
šta možemo da se oslonimo i što može da se razvija. |
|
|
|
|