|
|
|
|
|
|
|
_____impresum______
e-volucija
Centar
za proučavanje informacionih tehnologija Beogradske
otvorene škole
Masarikova
5/XII, Beograd
Gl.
i odg. urednik
Nenad Golčevski
Urednik
broja
Iva Nenić
Uredništvo:
Tanja Milovanović
Milina Petrović
Nataša Radović
ISSN
1451-8112
Izdavanje ovog časopisa pomogla je fondacija
"Olaf Palme"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOVE
UMETNIČKE FORME
Jovan Čekić,
teoretičar umetnosti, likovni
kritičar, umetnik, filozof po obrazovanju
Aleksandar Maćašev, web
dizajner, web umetnik, arhitekta po obrazovanju
Zoran Pantelić,
kuda.org
Nataša Radović,
koordinator Cepita,
moderator teme |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jovan
Čekić:
Važno
je, kada se govori o sajber i uopšte o digitalnom
prostoru, naglasiti da se radi zapravo o novim tehnologijama.
Tačnije - to je četvrtina priče, a u one tri četvrtine
spada pre svega robotika, koja je fantastično napredovala.
Dovoljno je da vam kažem da se danas prave roboti
nalik insektima, i da se smatra da su možda insekti
najbolji primer za neke buduće robote. Naredna novina
jeste nanotehnologija.
|
|
|
|
|
|
|
Valter Benjamin je u svom čuvenom eseju o tehničkoj reprodukciji
zagovarao tezu kako se sa pojavom fotografije i filma menja
stvar sa pojmom reprodukcije: original se gubi i nastaje jedna
gomila identičnih stvari. To nije istina, jer je ipak postojao
originalni snimak (negativ), koji je tek nestao sa pojavom
digitalne tehnologije. Jedna od stvari koja se razvija, nanotehnologija,
jeste zapravo ono što će tek proizvoditi identične stvari.
Sredstvima nanotehnologije, na primer, atomska struktura čaše
može da se kompletno iskopira, čime nastaje čaša identična
pravoj. Nemate samo predstavu čaše nego je ona u materijalnom
smislu i identična svojoj kopiji.
Naredna
stvar u ovoj priči jeste genetski inženjering i uopšte bioinženjering
i genetika. Vrlo je važno da kod nove tehnologije, za razliku
od modernih tehnologija, kao što su atomske centrale ili raznorazni
biološki otrovi i slično, koje su nekako išle paralelno i
bile uvek kontrolisane od strane države, nove tehnologije
konvergiraju i pretpostavlja se da će se u jednom momentu
sastaviti u jednoj tački. Ono što jeste vrhunac a što smo
mi prvi put imali prilike da vidimo jeste Fon-Nojmanova mašina.
(Kjubrikova Odiseja - Obelisk).
Ponašanje
umetnosti u novom dobu s obzirom na to da je ušla u digitalni
prostor (što ne znači da će u njemu ostati) kao i na kretanje
sveukupne tehnologije nameće pitanje malih analogija sa pojavom
npr. fotografije. Šta smo imali tada? Neki motivi, posebno
iz klasicističkog slikarstva, ponavljali su se u prvim fotografijama.
To je najčešće bilo naivno, i moglo bi se reći, čak i loše.
Tek kasnije je medij kao što je fotografija ili film došao
do svog jezika, do samog jezika medija i dobili smo ono što
nazivamo umetničkom fotografijom, filmom (koji sad delimo
na komercijalni, art film itd.).
Danas
se nalazimo u prvoj fazi u kojoj se nalazila i fotografija
kada govorimo o digitalnom prostoru, sajber prostoru i digitalnoj
umetnosti. Tu su dva ključna problema. Prvi je što ima mnogo
oponašanja stvari, gde ljudi jednostavno iz nekog ranijeg
iskustva - a to je iskustvo linearnih medija, kao što su:
film, klasična fotografija - digitalnim aparatima, kamerama
itd. ponavljaju nešto i samo ga prebacuju u digitalnu formu.
Taj jezik je još uvek ostao neistražen. Sam sajber prostor
se otvara na nov način - postoji interaktivnost, koja je najnovija
i do sada najmanje istražena. Na drugoj strani stoji fenomen
interfejsa, koji najcešće ponavlja logiku pisma. S obzirom
na to da smo poslednjih par hiljada godina živeli u jednoj
kulturi pisma, mi tek treba da otkrijemo interfaejs i jednu
novu kulturu ekrana. Ono što se sada događa je paralelno traganje
na jednoj strani za jezikom, potpuno novim jezikom, oslobađanje
od tih kopija. Primer za poslednje je, recimo, fotografisanje
klasičnih aktova poslednjim digitalnim Nikonovim aparatom
- mene to ne zanima.
Sledeća
stvar koja će postati jako zanimljiva je interfejs. Pre par
dana IBM je objavio nove studije o tome u kom pravcu ćemo
se kretati u sledećih 10 godina. Njihovo viđenje cele priče
je zanimljivo: naime, u toj studiji je rečeno kako se javljaju
problemi u raskoraku između brzine kompjutera i interfejsa.
Važan problem je činjenica da linearnom logikom pisma beležimo
jedan interfejs, i mislimo na isti način kao što smo mislili
knjigu (koja je jedan od najboljih softvera iz kulture pisma).
Nismo otkrili, sa jedne strane, sam jezik digitalnog prostora,
a sa druge, ponavljamo matricu knjige i principa linearnog
mišljenja.
Stvar
je tek u začetku i moguće je reći da će sa novim pokušajima
da se napravi "open TV" - interaktivna TV i slično,
prostor sigurno otvoriti.
Jedan
primer: "Vašington post" je objavio intervju sa
čovekom koji je pokrio 70% Milana najbržim kablovskim Internetom
koji u ovom trenutku postoji na planeti. On je od našeg telefonskog
Interneta brži 200 puta, a od najbržih američkih DSL-a do
20 puta. Pokazalo se da - nema sadržaja. Njegov ključni problem
je što on nema sadržaj koji bi se kroz takvu mrežu mogao da
progura. Tu se priča zatvara, usled nedostatka novih jezičkih
formi koje bi bile zanimljive i velikog problema interfejsa.
Nenad
Golčevski:
Vi
kažete da je sasvim logičan pomak na telo u savremenoj umetnosti
neka vrsta odgovora. Da li je ovo odgovor na potiskivanje
tela u tehnologijama kao što je Internet, gde se cela komunikacija
prebacuje na reči?
Jovan
Čekić:
Internet
je na vrlo primitivnom nivou - na nivou pisma, bliži je logici
pisma nego logici digitalnog. Kad sam govorio o telu, hteo
sam da kažem da umetnost otvara jednu novu funkciju tela ali
u jednom mnogo širem i kompleksnijem sklopu. Mislim da će
budući Internet mnogo više uključiti telo. Najznačajniji pomak
koji se tiče Interneta jeste da ste vi, ma koliko bili fascinirani
ekranom, uvučeni u jedan događaj. Prvi put nastaje jedna veoma
ceremonijalna stvar, neko ne može umesto vas da surfuje, četuje,
a kad god surfujemo, četujemo ili gledamo neki umetnički rad,
mi jesmo deo događaja. To je ključni pomak u odnosu i percepciji
koji se formiraju kada odete u galeriju. Ovde ste sve vreme
uvučeni u jedan događaj, i ključno je da će sam događaj sa
desne ruke, ako tako terate miša polako, da se "spušta"
na čitavo telo.
Aleksandar
Maćašev:
Što
se tiče novih tehnologija, one se mogu okarakterisati kao
fascinantna nova igračka, kao što je svaki novi medij koji
se pojavi. U prvo vreme se fasciniramo samim medijem i medij
postaje poruke, a tek kasnije ga koristimo kao nosač. Ja bih
se u okviru ove teme najviše koncentrisao na probleme produkcije
i distribucije na Internetu.
Svaki
novi medij ili disciplina u svom ranom stadijumu žive na iskustvima
prethodnih. Web art i dizajn su u ovo naše vreme već stigli
do jednog prepoznatljivog, autentičnog jezika. Jezici različitih
medija uvek utiču jedni na druge, a to je sada već prilično
očigledno. Savremeni TV spotovi ťskupljajuť vizuelni materijal
sa Neta, web sajtovi se posle Ťdečijih bolestiť razvoja sopstvenog
jezika opet koriste iskustvima štampanih medija, a ovi opet
posežu za čitavim arsenalom estetike dinamičkih slika.
Pored
istaknutih problema Ťnovog medijať i razmene među medijima
spomenuo bih i zanimljivo pitanje izlagačke prakse na Internetu.
Ovakva praksa omogućava jedno veoma široko polje delovanja
i postoji mogućnost da čitav proces obavi jedan čovek. U domenu
web-arta možete sami isprodukovati svoje delo, distribuirati
ga i promovisati. Moguće je izbeći inertnosti tradicionalnog
prostornog izlagačkog sistema. Na tu temu sam napisao jedan
tekst ŤIzlagačke prakse sopstvene sobeť koji možete naći na
mom web sajtu www.the-mighty.com ili u magazinu Remont br.
8. Ostaje naravno da vidimo kako će to sve da funkcioniše.
Ono što je meni zanimljivo kao konsekvenca Ťnovih medijať
je nestajanje granica između dizajna, visoke kulture, mas
kulture, reklame... bez obzira na ljudsku sklonost ka strogim
kategorizacijama i esnafskim podelama.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zoran
Pantelić:
Skrenuo
bih pažnju na aspekt komunikacije. Informacijsko društvo
i era informacijskih tehnologija doveli su do toga da
se pojača aspekt komunikacije kroz umetničko delo. Generalno,
to je bio predmet mog istraživanja kao umetnika kroz
asocijaciju Apsolutno, ali i prvenstveni motiv za rad
Centra za nove medije kuda.org, koji deluje u Novom
Sadu.
Više
bih usmerio fokus na fazu tehnologije u kojoj se mi
trenutno nalazimo (a ne na nešto u šta tek "uskačemo"). |
|
|
|
|
|
|
|
Aspekt
komunikacije putem umetnosti sada se raščlanjuje i celo polje
komunikacije postaje mnogo šire. Naime, postoji sklonost da
razmatranje ovih aspekata vezujemo za tehnološki postupak
zato što je to vrlo često ekvivalentno preslikavano na tehnološke
postupke u tradicionalnim umetnostima, na način kako se određena
tehnologija etablirala u slikarstvu, u skulpturi, u grafici
itd. Međutim, prenos informacije, čist komunikativni aspekt,
usmerava nas upravo na to što je Jovan pomenuo, na jezik.
Komunikacijske tehnologije su možda više nego ikada istakle
problem koda i jezika. Tu estetski model ostaje po strani.
Komunikacijske
tehnologije su postale vrlo "golicljive", jer je
u pitanju novi medij za mnoge umetnike. Potpuno je prirodno
da osećamo slobodu da istražujemo, eksperimentišemo sa tim.
Već početkom 90-ih dolazi do prve pojave novih terminologija,
poput net arta, veb arta itd. Javlja se potreba da kroz taj
nov, začudan momenat nešto istraži, primeni i klasifikuje
kao vizuelna, perceptivna stvar. To traži mnogo ozbiljniju
percepciju i propitivanje toga šta sve u sebe uključuje elektronska
umetnost. Pre svega treba istaći tehnološki momenat, interaktivni,
tehnički aspekt veličine prostora, brzine, i na kraju elektronsku
simulaciju, ponavljanje nečega što već poznajemo kroz hronologiju
tradicionalne umetnosti. Tu nailazimo na čudnu poziciju mnogih
ljudi koji penetriraju u polje komunikacije i koji nalaze
različite kreativne modele subverzije u komunikaciji, koristeći
razne elemente skretnica, diverzije - i koji delaju iz polja
socioaktivizma. Vrlo se često ljudi koji deluju kroz elektronski
prostor vezan za telekomunikacijske tehnologije, zbog kreativnog
čina upotrebe tih tehnologija, vezuju za jedan kontekstualni
konceptualni pristup. Neretko se dešava da na velikim festivalima
elektronske umetnosti postoji selekcija koja prezentuje ljude
koji kreativno deluju i rade nešto što se bazira na istraživanju
taktickih medija (tactical media), polja koje razvija socioekonomski
aspekt, dok se na drugoj strani 'zadržavaju' kategorije vezane
za tradicionalne umetnicke discipline, nešto što još uvek
ima upravo blisku vezu sa estetskim kategorijama.
Aleksandar
Maćašev:
U
današnje vreme poziciju umetnika volim da posmatram kao poziciju
proizvođača i to proizvođača spektakla. Osim spektakla umetnik
proizvodi kanal komunikacije. Internet je za sada, pored toga
što je veoma širok kanal komunikacije, veoma klizav teren.
Vrlo je teško detektovati koliko nas ljudi vidi, sa kim imamo
dijalog, i koju smo vrstu komunikacije zapravo uspostavili.Najbitnija
stvar u ovoj priči, osim politike i aktivizma je, što mene
posebno raduje, mogućnost umetnosti da bude vrlo zabavna.
U trenutnoj konstalaciji na marketu, uopšte sve što može da
se vidi kao savremena umetnost, onakva kakvom je mi gledamo,
konzumiramo i pravimo, možda gubi utakmicu sa velikim spektaklima
kao što su film, utakmice itd. Nikada nije postojao imperativ
da umetnost treba da bude zabavna, ali na početku ovog milenijuma
imamo prilično veliko masmedijalno, maskulturno zasićenje
spektaklom, što je super i umetnost bi možda trebala da isprati
tu priču ne bi li učestvovala u utakmici. Chuck Palahniuk
u romanu Lullaby spominje da nas Veliki brat više ne posmatra
- on igra i peva. Spektakl kao moćno oružje zavođenja i sedacije.
Nije ni čudo što su veliki imperatori za vreme kriza organizovali
gladijatorske borbe i igre uz više igara, a manje hleba. Potegnute
su i mnoge priče o manipulaciji uz pomoć zabave i mas medija
za vreme Slobinog režima. Bez obzira što se fokusiraju na
taj bitan fenomen mislim da su ipak malo preterane i da su
glas kastrirane akademske kvazi elite.
U
današnje vreme umetnik može da bude zabavljač, da vas zavede
i da isprodukuje spektakl. Tu postoje velike mogućnosti usled
upravo novih medija i nove tehnologije koja se pojavljuje.
Priče o originalnosti, deplasiranosti eklekticizma, romantičnim
genijalnim umetnicima same su po sebi deplasirane, a ideologija
cut - and - paste je uveliko zaživela. Zabava u svakom slučaju,
ali ne kao sedativna hedonija nego kao moćno oružje komunikacije
i manipulacije.
Jedan
od mojih prvih radova bavi se razgradnjom advertising kodova.
Zove se adZ i nagrađen je na prvom Sajmu Kratke Elektronske
Forme u REX-u. To su reklame napravljene Flash-u, simulacije
koje se ironijski odnose prema komercijalnom web-u i reklami.
Countdown and sons je na primer reklama koja odbrojava poslednje
sekunde života. Maxwells demon prikazuje čuvenog Maxwellovog
demona koji može da smanji entropiju bez dodatnog utroška
energije, a kampanja protiv uzvraćenog pogleda sebavi problemom
da nismo samo mi ti koji gledamo nešto nego nešto nas gleda
sa ekrana.
Folie
a Deux je web rad nastao u saradnji sa Andrejem Dolinkom za
video festival Call me Sarajevo. Vrlo interesantna tema u
okviru web arta je i komunikacija. Nama je bilo zanimljivo
da podelimo ekran na pola i da se svako potpuno nezavisno
pozabavi svojim delom. U sredini smo izdvojili 10-tak kategorija
koje mogu da definišu nečiju realnost (šta ja mislim o poslu
uopšte, a šta misli Andrej, pa šta mislimo jedan o drugom,
o sopstvenim roditeljima, itd.)
Portrait
je rad koji se bavi pitanjem roda/pola gde sam uzeo jedan
svoj stari portret, napravio screensaver u kojem se ad infinitum
pretvaram u ženu, pa ponovo nazad u muškarca. Nešto kao vague
gender screensaver.
:)
je chat performans izveden u okviru izložbe Konverzacija u
Muzeju Savremene Umetnosti opet u saradnji sa Andrejem Dolinkom.
Za tu priliku sam pristao na jedan izlagački kompromis. Web
art, u principu, ne mora da se izlaže u galerijama. To je
stvar koju možete da percipirate isključivo na Internetu,
da je gledate u intimi sopstvene sobe i pogleda na sopstveni
ekran. U okviru izložbe sam predložio dva web rada,a kuratori
su tražili da ih više integrišem u fizički izlagački prostor.
Da to ne bude neki računar za koji će ljudi da sednu, kliknu
i gledaju ono što mogu da rade i kod kuće. Usled jednog takvog
zahteva sam uradio živi chat izmedju nas dvojice gde smo sedeli
jedan kraj drugog, a čitav chat se projektovao po nama. Čitava
komunikacija je bez obzira na fizičku bliskost išla preko
Mreže. Bilo mi je najzanimljivije poigrati sepitanjem identiteta
na Internetu koji se struktuira obično kroz tekst i prikazati
koliko je to transparentno ili ne.
Kontrola
je projekat sa ovogodišnjeg Oktobarskog Salona koji nastao
iz mog ličnog problema sa hegemonijom teksta u savremenoj
kulturi pošto sam mnogo više sklon vizuelnim reprezentacijama.
Ovde sam se pozabavio, upravo kroz tekst, fenomenom virusa
koji je inače dosta popularan objekat u savremenoj art produkciji.
Uglavnom su to bili pravi kompjuterski virusi koji su bili
distribuirani, radili ovo ili ono, prenosili razne aktivističke
ideje, ideološke modele .... Ovde sam hteo da se pozabavim
pričom kako virus može da predje sa računara na čoveka, gde
je ta tačka spoja i preseka. Moj zaključak je da je to jezik,
da je to tekst, i da virus preko jezika može da pređe na čoveka.
Možemo naravno da zađemo i u raspravu koliko je sam jezik
virus! Ceo ovaj projekat se zasnovao na tome da sam osnovao
jednu fiktivnu organizaciju koja se zove Kontrola, a koja
se bavi nadziranjem Internet saobraćaja u SCG. Fiktivna organizacija
je spam-ovala unaokolo ljude informacijama da postoji nekakav
virus koji deluje kroz tekst. Sam virus ne postoji, bile su
u pitanju samo dezinformacije koje su poslate na hiljade adresa.
Tako da je pravi virus u ovom celom projektu upravo ta informacija
o postojanju nepostojećeg virusa. Dezinformacija je virus
koji deluje u jeziku.
Ljudi
koji su dobijali moje mailove su različito reagovali, od toga
o čemu se radi, da su u panici itd. pa do pojedinaca koji
su odmah shvatili da je tu nešto fake i da nešto malo škripi,
- tu je, naravno, bila gomila rupa koja je ostavljena za prepoznavanje.
Ceo case study možete videti na adresi www.kontrola.co.yu
Ove radove kao i skoro moju kompletnu art produkciju možete
videti na adresi www.the-mighty.com . Na toj adresi se nalazi
moj privatni izlagački prostor BLACK PIXEL v.1.00 koji je
takođe izložen na Oktobarskom Salonu kao delo primenjene umetnosti
što ja lično smatram ilustrativnim apsurdom. Kao prateći materijal
delio sam kutijice sa semplovima BLACK PIXEL sajta.
Nataša
Radović:
Zanima
me vaše mišljenje o samom momentu zabave u okviru savremenog
društva, novih medija. Da li je to nešto što je neophodno
za jedno umetničko delo?
Zoran
Pantelić:
To
je pitanje senzibiliteta. Ovo što smo videli je vrlo diskutabilno
u smislu koliko je ljudima zabavno ili ne. Budući da govorimo
o raznim aspektima i o eklektičkom načinu čitanja, aspekt
života koji se transformiše u neko delo, bez obzira na to
koji je medijum upotrebljen, treba da sebi stvori upravo određeni
balans humora i ironije, pokrene pitanja nekog određenog istraživanja
ili određene problematike.
I
na kraju, Aleksandar je krenuo sa demonstracijom tog materijala
kao ultra zabavnog - možda se on ultra zabavljao, a zapravo
je sa druge strane vrlo ozbiljno detektovao neke stvari. Možemo
dalje da raspravljamo oko te tematike, i koliko je dotakao
neke probleme ozbiljno ili ne, ali mislim da je u suštini
uvek postojao neki okvir, neka odredjena tema koja ga je uvlacila
u proces realizacije celog projekta. Hedonistički pristup
je nešto drugo, malo šira kategorija. Generalno, kad sam pomenuo
koncept komunikacije, mislio sam na to kakav je kanal, koliko
je sve ovo što je sada na veb sajtu ili na određenom CD-u,
kako je distribuirano, koliko je rad u Flash-u velik, koliko
zagušuje ili omogućava nekom korisniku da vidi, koliko je
on čekao otvaranje stranice. Potpuno je druga stvar kad se
to interno radi na sopstvenoj mašini, tada je to autonomna
samodovoljnost. Tu sam i pomenuo problem socijalizacije, koji
je od važnosti kada pričamo o sistemu umetnik-okolina. Ja
isto dolazim iz jedne tradicionalne škole, Akademije umetnosti
koja odneguje ego-tripere, jer se bavimo samima sobom i sopstvenim,
internim doživljajem. Mislim da treba da postoji odgovornost,
kao svest o mediju komunikacije.
Tržište
je prvenstveno vezano za nove digitalne umetnosti, ali i povezano
sa konzervativnim aspektima tržišta umetnosti. Mi još uvek
pričamo o vrlo jakim kategorijama slike, nečeg materijalnog
- peace of art, koje i dalje neprimereno vlada tržištem, što
stvara spekulacije i neku vrstu svesno kontrolisane barijere,
koja sprečava da se ovakvi radovi lako mogu prodati. Jer,
svedoci smo i fijaska net arta, čitave prve generacije net-artista,
gde su i Vuk Ćosić i Aleksej Šulgin i svi ostali koji su pokrenuli
celu priču o tome da su želeli da sebe ustoliče kao prve veb
artiste i da prodaju svoje radove. Naravno, od toga nije bilo
ništa. Generalno, njihove intervencije deluju krajnje benigno
sa današnje distance. Prosto, to je prirodan ulaz u novo neistraženo
polje, krajnje legitiman stav da umetnik ima prava da pravi
jednu vrstu kreativnog haosa, promišljanje na temu, jedan
licni iskaz. No, pre svega je zanimljivo šta se želi sa određenim
vebom postići. Mene bi više zanimalo kakav si ti feedback
dobio sa Oktobarskog salona, kako su ljudi zaista komunicirali,
da li je tvoja poruka shvaćena i kakav je taj povratni osećaj.
Aleksandar Maćašev:
Publika je mnogo više reagovala
na the-mighty.com nego na Kontrolu. Verovatno zbog karaktera
rada. Kontrolu su ipak shvatili kao neku vrstu napada, a manje
kao umetnički čin. Meni je sad upala u uvo ta tvoja opaska
o odgovornosti, to je vrlo zanimljiva stvar ne samo što se
tiče savremene umetnosti nego uopšte reklamne industrije,
dizajna i ostalih maskomunikacijskih kanala. Opet se vraćam
na vizuelnu kulturu gde komunikacijom i odašiljanjem poruke
zapravo radimo veliku stvar. Slanje poruke je velika odgovornost.
A odgovornost je veća što je u pitanju veći broj ljudi. Upotrebiću
advretajzerski termin - ciljne grupe; ciljna grupa svremenog
arta, art publika je relativno zatvoren i definisan krug ljudi.
Sa druge strane imamo advertising koji se obraća ogromnom
broju ljudi. Taj broj uveliko nadmašuje broj konzumenata umetnosti.
Reklamom i maskulturnim sadržajima možete učiniti mnogo više
nego savremenim artom. U savremenoj umetnosti i dalje negde
imamo taj recidiv romantičarskog tripa da ljudi stvaraju velike
stvari, da su strašno bitni, da pomeraju granice. To je ok,
ali je bitna i komunikacija, feedback. Što se tiče
komunikacije konkretnog rada na Internetu, nije lako saznati
od koga je sve to stiglo, šta taj misli o svemu tome, da li
ja znam uopšte ko je to, ko je taj čovek. Gubi se taj socijalni
momenat koji postoji na otvaranju, na izložbama gde se družimo,
diskutujemo - postoje tribine, razgovori itd. Odatle mi je
veoma zanimljiv problem identiteta na Internetu uopšte. Šta
struktuira nečiji identitet na Internetu. Internet je u ranom
stadijumu gde mi i dalje sopstveni identitet formiramo isključivo,
maltene, kroz tekst. I Internet se negde javlja isključivo
kao tekst. Bez obzira na svu silu multimedije, mislim da tekst
i dalje apsolutno vlada celom pričom.
Zoran
Pantelić:
Ono
što bih ja dodao tiče se samoodgovornosti, toga šta mi zapravo
činimo, i da li se priklanjamo fetišu zabave. Postoje primeri
u savremenoj elektronskoj umetnosti - npr. vodeci festivali,
kao što je i Ars Elektronika u Linz-u, koji pružaju vrhunski
primer fetišizma tehnologije i isticu aspekt igre i zabave
kao samoreferentni kvalitet. Jedna prozaična stvar razvoja
određenih ideja koja može da animira, uvuče i interaktivno
doprinese doživljaju samog kupca, pre svega, kreiranje neke
vrste zavodljivosti, ali ništa više od toga. Mislim da je
ono što je ovde pomenuto suština a to je transformacija
savremenog društva u društvo kontrole tj. otvoreno pitanje
kako mi možemo da uticemo na to da se elementima zabave koristimo,
poigravamo ali i odupremo i da delujemo kriticki i samosvesno.
Jer korak dalje od ovoga što je Jovan rekao, po meni još drasticniji
primer, jeste elektronski novac - elektronske kartice.
Jovan
Čekić:
Evropa
uvodi elektronske pasoše. Novac će imati čip, i više nećete
prijavljivati koliko novca imate. Kad prođete, tačno će se
znati u cent koliko imate kod sebe novca time što sprava iščitava
vašu karticu. Ako ste tražili da ostanete npr. četiri nedelje
a na vašem računu je npr. 2000 evra, nećete dobiti vizu na
četiri nedelje nego na koliko je moguće u najminimalnijim
uslovima da ostanete. Ako mašina izračuna da je to osam dana
- dobićete vizu na osam dana.
Zoran
Pantelić:
Mnogi
ljudi (tehnološki pismeni) razvoj ovakvog koncepta uvlace
u vrstu subverzije kroz komunikacijsku tehnologiju, oslanjajuci
se upravo na otpor društvu kontrole. Cesto se dešava da se
na umetnickim festivalima pojavljuju takvi ljudi koji kreativno
deluju i ta vrsta kreacije dobija epitet umetnickog rada.
Ali to sada poprima jednu širu platformu išcitavanja, i postavlja
se pitanje da li cemo to gledati kao fikciju, kao umetnicki
rad, ili pak kao nešto što poseduje vrlo konkretnu socijalnu
primenu..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nataša
Radović:
Za
sada ta umetnost ne donosi mnogo novog. Da li se menja
uloga umetnika i umetnosti, da li je to uopšte umetnost?
Nadovezala bih se na priču nivelacije dizajna, advertajzinga
umetnosti, iz koje sledi zaključak da je umetnost passe,
čak i nove forme.
Aleksandar
Maćašev:
Nije
u pitanju izjednacavanje dizajna, arta i |
|
|
|
|
|
ostalog,
već mešanje i gubljenje granica tih disciplina. Neke savremene
slike liče na jako dobra dela savremenog dizajna i različite
discipline mogu mnogo da uzimaju jedna od druge. Možda je
to posledica novih medija, - možda i ne, ali je svakako jedna
od ključnih situacija koja se danas javlja tako da ja sve
te discipline stavljam pod jednu kapu vizuelne kulture.
Nataša
Radović:
A
šta je onda sa umetnošću danas?
Jovan
Čekić:
Zavisi
od toga kako ko razume umetnost. Za mene je važna komponenta
jezik umetnosti, kao i pomeranje jednog horizonta smisla.
Treba posmatrati čitav korpus. Postoji jedna jaka tendencija
da se niz umetničkih dela "prebacuje" na jaku socijalnu
i kontekstualnu ravan na jednoj strani, a s druge strane umetnost
se okreće taktilnom. Dakle, jako mnogo radova je na neki način
taktilno, bilo da se radi o holografskim stvarima na svetlu
ili doslovno taktilnim stvarima. Iz filma "Minority Report"
(Suvišni izveštaj) može se videti kako je tamo rešen interfejs.
Tu se upravo radi o fuziji jednog bio-uma koji pluta u bazenu.
Sledeći korak vezan za nove tehnologije jeste funkcija tela.
Nije nimalo slučajno što se sada pojavljuje "Kil Bil",
"Hero" kao odgovor mejnstrimu poput filma "Pritajeni
tigar, skriveni zmaj" od pre par godina; Zapad se, prisiljen
novim tehnologijama, mora okrenuti telu. Ako pogledate iz
iskustva umetnosti, to nije naivno. Ukoliko se razmotri cela
ta linija koja je krenula najpre sa cišćenjem jezika unutar
same slike, američki apstraktni ekspresionizam sa Barentom
Njumanom, Adom Rajnhartom i njima sličnim velikim umetnicima,
preko konceptualne umetnosti 70-ih, koja se sada odvaja u
jak bodi-art, pa zatim performans, pa instalaciju; to uključuje
fotografiju i video na nov način, videćete da je taj prostor
koji se otvorio uslovno rečeno sa jednom kasnom modernom od
50-ih pa do 90-ih, priprema za potpuno novu intergraciju.
I u tom smislu je za mene sledeći korak upravo nova funkcija
tela, koju treba da otkrije umetnost. I ona će biti vezana
sa čitavim nizom komponenti u okviru konteksta i socijalne
pozicije. Umetnik više nikad neće imati povlašćenu poziciju,
kao što je imao do 1980-ih sa novom slikom. Od velikih zvezda
80-ih, ako ste listali Flešhartove ili "Art in America"
i slično, zapravo je ostalo par ljudi na sceni, pre svega
na nivou tržišta i prodaje, a ne u statusu značajnih umetnika,
koji pomeraju granice. Čini se da više nema privilegovanog
umetnika i za mene je divan model bila ova dodela MTV nagrada,
gde su kao Madona, Britni i ona treća devojčica, kao, napravile
skandal: u stvari su ozvaničile nešto što bi se u našoj kompjuterskoj
tehnologiji nazvalo klaster (cluster), tri zvezde su se vezale
u jedan klaster, ne bi li se repozicionirale na tržištu jer,
gledano realno, svaka pojedinačno više ne može gore. Primenile
su ili napravile potpuno jedan novi sistem. A taj sistem se
danas radi da bi se pravili jeftini super kompjuteri. Dakle,
prave se klasteri i za 10-15 hiljada dobija se monstruozno
moćan kompjuter. Na delu je tehnološki pomak na telu socijusa,
a ne na tome da Britni bolje peva od Madone, niti da Madona
peva nešto drugo. To su nove forme socijalne interakcije o
kojima moramo dosta da razmišljamo, a koje su upravo uslovljene
novim digitalnim tehnologijama.
Mislim
da je gotovo sa društvom spektakla, to je možda bio jedan
period 60-ih i 70-ih, francuska teorija jako radila na tome,
npr. nedavno je prevedena knjiga koja se upravo zove "Društvo
spektakla". Ono što je ključno i ima veze sa identitetom
jeste činjenica da ulazimo u nešto što se zove društvo kontrole,
gde se radikalno menja pozicija umetnika i samim tim, dakle,
bilo kakav identitet onoga "Mislim, dakle jesam.".
Jutros
sam upravo našao poruku da Dženeral motors ima problema sa
novim modelom automobila, kome je odmah po difoltu
ugrađen digitalni satelitski radio, vrlo benigna stvar. Pre
dve godine pojavio se veliki tekst u "Vajardu" o
suludom američkom milioneru koji je kupio par satelita i na
njih instalirao isključivo digitalni radio. To su sada bili
razni komentari njujorških japija i uopšte tehno japija o
tome, iz kog razloga jedan ekscentrik sada kupuje satelite
da bi "furao" digitalni radio. Poenta je da je Dženeral
motors ugradio upravo prijemnike za taj radio ali se ispostavilo
da postojeća tehnologija, zahvaljujući tim radio aparatima,
može trenutno da identifikuje gde se vozač nalazi, što je
naravno odmah potegnulo član američkog Ustava o pravu ne samo
na izražavanje nego i na slobodno kretanje. To znači da vas,
faktički, ako ste kupili najnoviji model i seli u njega, trenutno
mogu identifikovati - da li ste otišli kod mame, ljubavnice,
na posao, ili eventualno da izvršite neki zločin. Cela priča
sa društvom kontrole jeste upravo u tome da je zabava neka
vrsta dobrovoljnog uključivanja u to: prijaviti se da si na
nekom mestu i da niko ne brine da ćeš ti ne znam šta uraditi.
I obratno, ako nešto uradiš, da se vrlo brzo zna da si ti
taj. Jedna američka kompanija - Didžital endžels, krenula
je u kampanju na zanimljiv način. Naime, u Kaliforniji postoji
strašan problem sa psima koji se gube, Kalifornija je velika,
ima puno raznih ljubimaca i trebalo je da se donese zakon
po kome će svaki vlasnik ljubimca morati da ubaci čip-implant
koji se zove "didžital endžels", koji će javljati
gde je kuče, mače, piton ili već šta ste kupili, i odmah će
da nas obavesti da je naše kuče piškilo u tuđem vrtu, ugrizlo
nekoga itd. Iza toga, ista kompanija je ponudila nešto za
bake i deke. Vi se brinete o svojim roditeljima. Oni imaju
čip koji ne samo da će ih locirati nego će meriti njihov pritisak,
rad srca, te ćete moći da sedite kod kuće i svoju mamu/baku/deku
kontrolišete po pitanju toga da li im je porastao pritisak,
da li su na ivici infarkta. Kroz brigu o psima i starima instalira
se jedna kontrola koja uopšte nije naivna. Na primer, ja kao
poslodavac neću da zaposlim gospođu kao čistačicu kad mi statistika
pokaže da ona ima povišen pritisak i da je mnogo manje rentabilna,
mora mnogo više da se odmara, pije kafu i sl. Kad malo bolje
pogledate, ta "naivna" mreža koja se locira i čija
je važna odlika dobrovoljnost, a na drugoj strani zabava,
nije ništa drugo nego lagana instalacija društva kontrole.
Polako se slaže jedna mreža, kocka - telo društva se zapravo
menja. Društvo nadziranja koje je startovalo u sedamnaestom
veku i završilo sa našim bolnicama i učionicama sada se transformiše
u društvo kontrole. Nova tehnologija to upravo omogućuje.
Za mene je ključno pitanje kako će umetnici odgovoriti na
stvaranje društva kontrole. Umetnost će, ako se previše prebliži
tom društvu, ako bude previše blizu gospodara, samo stravično
služiti. To je možda najveći problem.
Nataša
Radović:
Činjenica
je da kada pričamo o umetnosti, ne možemo da izostavimo širi
kontekst, kao i da je važan pojam kontrole. Mislim da se to
moglo uočiti na ovoj izložbi koju ste vi organizovali, gde
je postojao art deo - radovi umetnika.
Zoran
Pantelić:
Ne
znam koliko je vas imalo priliku da vidi izložbu Svet informacija,
koja je bila ovde u muzeju na Ušću. Jedan deo te izložbe činio
je projekat koji smo mi producirali za Srbiju - to je jedan
kompleksniji projekat, koji još od 2000. godine putuje po
svetu. "World Information Org" je glavna stvar koja
upravo usmerava spotlight na problem informacija,
tj. informacijskog društva, i na razvoj društva kontrole.
Mi smo tu napravili uvod u celu priču i baš naglasili ovo
Jovanovo pitanje šta će umetnici da urade i kakva će reakcija
da bude na zadatost u određenom kontekstu u kojem mi danas
živimo. Upravo, to je suština pravljenja jedne takve izložbe
i posebne kategorije pozivanja umetnika koji barataju tom
problematikom. Sad je pomenuto nekoliko primera - ima ih puno
koje smo mi odabrali, s obzirom na uslove i budžet, potrudili
se da dovedemo neke od ljudi koji su vrlo bitni za razmišljanja
i delovanja u tom polju, pre svega "Critical Art Ensemble"
iz SAD, onda "Zero One". Ovde su neki od primera
i samih protagonista koji su bili vezani za našu izložbu.
Jovan
Čekić:
U
ovome što si rekao ima vrlo zanimljivih stvari. Čuvena hakerska
grupa iz Nemačke je upravo napravila softver za koji više
nije potreban Internet. Dovoljno je da ga daunlouduješ i da
koristiš najobičniju telefonsku vezu. Može se napraviti potpuno
paralelna alternativna mreža u koju niko više ne može da upadne
ukoliko ne poseduje dotični softver. To je jedan aspekt. No,
ono što je meni mnogo zanimljivije jesu izvesna istraživanja
CIA vezana za hakere, a tiču se njihove optimalne radne sposobnosti
koja je na vrhuncu do 20-e godine. Najveći problem sa hakerima
je što oni menjaju jezik na otprilike dan i po, tako da klasičnim
metodama ne možete da ubacite "krticu", niti da
nađete špijuna od 16 godina, a i ne možete da naučite taj
jezik koji se menja iz sata u sat. To je podstaklo velikog
francuskog teoretičara Virilija da napiše delo "Informatička
bomba": on smatra da naredni najveći problem u savremenom
društvu nije upotreba "malih" atomskih bombi, nego
mogućnost da u jednom trenutku hakeri naprave nešto što se
zove informatička bomba i čitavu planetu dovedu u veliku opasnost.
Aleksandar
Maćašev:
Pitanje
kako smaći jaram moguće kontrole u vezi je sa artikulacijom
priče o zabavi. Što smo bliži centru moći uz pomoć zabave,
to smo više sposobni da podrivamo i izbegnemo moć. Upotrebljavamo
isti kanal komunikacije, gde sa jedne strane zabava može da
bude sedativno sredstvo, kao što generalno ljudi uglavnom
misle, a sa druge strane može da bude dobro aktivističko sredstvo.
Jovan
Čekić:
Nije
problem u Mocartu, problem je u Salijerijima!
Nataša
Radović:
Meni
je zanimljiv taj aspekt koji ste vi spomenuli, da nema više
privilegovanih umetnika, tržište propada pa se postavlja najpraktičnije
i najbanalnije pitanje - kako prodati dela?
Aleksandar
Maćašev:
Radi
se, u stvari, o problemu kako prodati jedno net ili veb delo.
Kada ono što napravite stavite na Internet, pitanje je kako
će to da se proda, šta je taj unikatni imenitelj dela. Dokle
god postoji nešto materijalno u rukama, to može da se proda.
Postavlja se pitanje kako kupiti i prodati delo veb arta koje
može da se skine sa Interneta, da se ima na svom računaru.
Jedno od rešenja jeste da se proda URL, jedinstvena adresa
na kojoj se nalazi taj veb art, bez obzira na to što vi opet
delo veb arta na sajtu možete nekako da skinete, da ga imate
na svom hard disku - pravi vlasnik tog umetničkog dela će
biti onaj koji kupi Internet adresu na kojoj se delo nalazi.
To je jedno od rešenja koje očigledno nije zaživelo. Ti umetnici
se nisu baš obogatili.
Zoran
Pantelić:
Tržište
nije propalo, govorim samo o nekim kategorijama u kojim tržište
nije uspostavljeno. Inače, tržište je jedinstvenije i postaje
sve sigurnije i upravo u ovakvom društvu kontrole nastaje
način kako biti subverzivan čak i u tim ekonomskim odnosima
na tržištu.
Jovan
Čekić:
Ono
što je možda najvažnije za Internet i za pojavu Interneta
jeste mikroekonomija. Ako malo pažljivije osmotrite, mnogo
je bolje prodati 100 komada po 5 $ nego jedan URL za 500.
To jeste logika mreže. Ona upravo funkcioniše na mikropomacima,
mikroekonomiji i čini mi se da slično u sadašnjem trenutku
stoji i sa prodajom znanja. Vi na Internetu možete ponuditi
jedan mikropaket i odmah nakon toga nuditi knjigu na Amazonu
za 25 $. Za tu spregu koja se često vidi najbolji su primeri
poznati časopisi, gde možete pročitati 2-3 teksta, ali čitav
broj ipak morate kupiti. Obično su udarni tekstovi oni koji,
naravno, nisu na Internetu. To je neka međuforma koja se istražuje,
i čija je glavna odlika u ovom trenutku sopstveni oblik mikroekonomije,
i to je realna novost koju je doneo net. Ako date 2 ili 5
$ - previše ne izgubite, a može se desiti i da dobijete nešto.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nataša
Radović:
Kakva
je situacija na našoj umetničkoj sceni, kako biste
je vi ocenili, da li biste nešto izdvojili? Na kom
je to nivou? Da li biste izdvojili nekog umetnika
koji po vama zaslužuje veliku pažnju?
|
|
|
|
|
|
|
Zoran
Pantelić:
Teška
je situacija, pre svega kada govorimo o razvoju digitalne
umetnosti, jer to vezujemo za resurse i infrastrukturu. Moramo
biti svesni, a pogotovu ljudi koji rade na Internetu, da su
resursi limitirani. Usled toga se javlja drugi problem - percepcija
analize takvih radova, pošto bi radove trebalo pratiti kroz
neku vrstu kritike i medijske teorije koja nije implementirana
kod nas. To dovodi do još jednog novog problema, kako radove
digitalne umetnosti uopšte izlagati. To nije samo problem
u Srbiji, već problem generalno, svetski fenomen, deset godina
relativno novog i svežeg iskustva. Moja iskustva sa Manifesta
4, manifestacije na evropskom nivou, nisu uopšte vezana za
problem novca. Frankfurt, Manifesta 4: svi uslovi su ispunjeni
da bi se moglo reći bilo šta, ali postoji konceptualni
problem kako predstaviti takvu stvar. I dalje postoji
problem vezan za elektronsku mrežu. Reč je o publici koja
mora imati komunikativnu vezu sa delom, i ako ne postoji razvijena
svest o tehnološkoj pismenosti publike, vrlo često dolazi
do nedostatka komunikacije, do nerazumevanja dela. Tu počiva
jedan suštinski problem, jer postoji autonomni okvir umetnika
koji uživa u nečemu i koristi određeni softver da odradi nešto
na nivou jedne krajnje procene, oduševljenja. Ali, koliko
je to implementirano i koliko se to kroz neku galeriju ili
neki sistem umetnosti kod nas distribuira, veliko je pitanje.
Osvrnuo bih se na iskustvo asocijacije Apsolutno, kada smo
1997. godine imali prezentaciju našeg web rada 'Apsolutna
rasprodaja'. Bio sam iznenadjen i zatečen, jer svi mi zajedno
sa Draženom Pantićem koji je pokrenuo OpenNet, sa Dejanom
Sretenovićem, zajedno sa publikom, svi smo tupo bili zavezani
u jednom trenutku, potpuno onesposobljeni da govorimo o tom
radu... jednostavno nismo znali da razvijemo agendu o tome
o čemu pričamo i kako da rastumačimo problem web umetnosti.
I onda sam shvatio gde je suština izostanka komunikacije.
To je jedan od razloga zašto smo vrlo jasno usmereni na aspekt
edukacije u Centru za nove medije kuda.org. Tek razvojem
ambijenta, na više nivoa - pre svega: nivo artikulacije same
publike, zatim generalna tehnološka pismenost (i umetnika
i publike), zatim tehnološki resursi i uslovi da se nešto
može realizovati,... najzad, razvoj kritike - stvar tada postaje
znatno kompleksnija. S druge strane, ima mnogo umetnika koji
su prirodno zainteresovani za penetriranje u neku materiju.
Generalno, potencijal postoji, ali je problem u zaštiti, protekciji
i promociji.
Aleksandar
Maćašev:
Što
se tiče lokalne scene, postoji sve i svašta. Postoji problem
izlaganja na webu u okviru standardnog umetničkog sistema.
Osudjeni smo na neki prostor, galeriju u kojoj se nešto događa.
Navešću jedan primer sa ovogodišnjeg Oktobarskog Salona gde
je napravljen ambijent u kom je promovisan disk koji je autorsko
delo galerije Remont. Ovo nije standardna priča gde postoji
računar u galeriji, neko sedne pa nešto konzumira, a nakon
toga žena koja čuva galeriju sedne i igra Mines. U pitanju
je veoma prijatan ambijent čija je prostorna artikulacija
integralni deo dela. Manovič je u jednom skorašnjem eseju
Generation Flash spomenuo da postoji geopolitička podela
Istok Zapad, gde je net art bio razvijeniji na Istoku.
Net
artisti su se najviše bavili HTML-om i jednostavnim formama
izražavanja. Težište se pomerilo na Zapad gde umetnici raspolažu
visokom tehnologijom, ali i vrlo usko stručnim znanjem. Umetnici
su sada hakeri, programeri, i postoji ogromna količina novca
i sredstava da bi se nešto izvelo. Situacija kod nas je specifična
i zanimljiva i zbog velikog protoka besplatnog softvera. Za
male pare možete nabaviti bilo koji piratski program. Ta situacija
produkuje veliku količinu dobro osposobljenih ljudi. Naravno
ostaje pitanje kvaliteta koje je mnogo dublje od toga da li
neko zna da napravi jednostavnu animaciju.
Zoran
Pantelić:
Živimo
u trenutku u kome dolazi do ekspanzije kreativnih programera.
To je spoj programera koji imaju svest o strukturi interfejsa.
Unutra-spolja, to je odnos prema tehnologiji kojim se bave.
Uocava se velik jaz tehnološke pismenosti i mnogi umetnici
kod nas i dalje pricaju o korišcenju softverskih paketa odredjenih
kompanija, koji se kreiraju za odredjenu vrstu vizuelne obrade,
spektakularnosti i jednu vrstu ilustracije. Sve se češće naziru
interdisciplinarni spojevi programera i "svesnog vizuelca"
koji vešto barata tim pojmovima i poseduje svest o hronologiji
događaja, o tome šta se desilo kroz razvoj konceptualne umetnosti,
i to upotrebljava u današnjoj softverskoj aplikaciji. To je
osnovni minus koji se može uočiti, incestualna publika koja
prati likovnu umetnost, zapravo, a i ti ljudi retko kad dođu
u galeriju, jer je ne osećaju kao svoj prostor. To je suštinska
stvar. IT sektor se približio umetničkom, pre svega u konceptualnom
smislu.
Jovan
Čekić:
Problematično
je kako se danas može raditi.
Dva primera. Deset godina unazad ljudi ovde rade spot za advertajzing
od tri do pet hiljada maraka. Oni zapravo misle u 3-5 hiljada
maraka. Kada biste im dali 500 000 evra, oni bi napravili
isti spot. Jer jednostavno tako misle. Nisu oni zbog toga
krivi, prosto je takva logistika. Na venecijanskom Bijenalu
izložen je jedan rad, gde padaju providne zavese, neke folije,
i kroz to se emituje jedan video. Imate situaciju da recimo
pomeranje ruke traje čitavih deset min. I to je zaista bio
šok, i potpuno je bilo fascinantno kad je to viđeno na Bijenalu.
Ono što stoji u pozadini tog rada jeste da je sniman najnovijim
kamerama koje beleže 1000 sličica u sekundi, a takva kamera
ne postoji u Evropi. Vi ne možete misliti takav rad ako ne
posedujete tu tehnologiju. Bilo koji Univerzitet koji se bavi
umetnošću smatra da je dobro opremljen ukoliko poseduje Pentium
IV. Oni jednostavno misle u okviru Pentiuma IV. To je sve,
kao što naši advertajzeri misle u okviru 5000 evra. Tu je
ključni problem. Za napredovanje unutar priče mora se imati
mogućnost da se misli kroz novu tehnologiju. Nova tehnologija
pretpostavlja timski rad. Ona nema taj fantazam o subjektu
koji će korporirati sve. Dečko će uzeti kameru, ubaciće to,
izmontiraće, onda će od toga da napravi fleš, pa
da isprogramira? Takav dečko ne postoji na ovoj planeti i
nećete ga naći ni u Amsterdamu ni u Liverpulu. Postoje samo
grupe koje praktikuju timski rad i ono što mi naziremo iza
rada jeste jedan vrlo ozbiljan tim.
|
|
|
|
|