|
|
|
|
|
|
|
_____impresum______
e-volucija
Centar
za proučavanje informacionih tehnologija
Beogradske otvorene škole
Masarikova 5/XII, Beograd
Gl.
i odg. urednik
Nenad Golčevski
Urednik
broja
Tanja
Milovanović
Uredništvo:
Iva Nenić
Milina Petrović
Nataša Radović
ISSN
1451-8112
Izdavanje ovog časopisa pomogla je fondacija
"Olaf Palme"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
INFORMACIONO
DRUŠTVO I SRBIJA
Branislav Anđelić
vebmaster beograd.com
Biografija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Informaciono
društvo nije tehničko-tehnološka stvar, ono je razvojno
ekonomska pojava. Sedamdesetih godina XX veka svetska
ekonomija je počela da se okreće ka proizvodnji usluga
a ne proizvodnji stvari, a sredinom 80-ih akcenat je
na proizvodnji znanja.
Ljudi su u svetu počeli pocetkom 90-ih godina ozbiljno
da razmišljaju o tome. 2000-ta godina je bila presudna
za ustoličenje informacionog društva kao svetskog razvojnog
procesa - kao novog oblika proizvodnje. Te godine su
Ujedinjene nacije, G-8 i Evropska unija nezavisno i
istovremeno došli do zaključka da se svet nalazi na
prelasku iz industrijskog u informaciono društvo i da
je organizacija društva budućnost u toj ekonomiji znanja.
|
|
|
|
|
|
Organizacija
društva, pravne norme i obrazovni sistem moraju da budu drugačiji
kako bi sve to bilo uspešno u informacionom društvu. Promena
je fundamentalna, odnos jednak onom između feudalizma i kapitalizma.
Kao što su najbogatiji iz feudalizma koji nisu shvatili šta
je to što donosi kapitalizam propali, tako sada preti opasnost
da najveće korporacije i najbogatiji ljudi koji se bave klasičnom
reprodukcijskom proizvodnjom propadnu, jer ne shvataju šta
to novo vreme donosi.
Razvijene
zemlje su se uplašile mogućnosti da se u vrhu svetske ekonomije
pojave neke sada nerazvijene zemlje koje mogu shvatiti šta
se dešava. Time bi za sto godina došlo do promene talasa u
svetskoj ekonomiji.
Stvoren
je akcioni plan prelaska iz industrijskog u informaciono društvo.
Evropa je to uradila u leto 2000-te godine u Lisabonu i nazvala
ga "e-Evropa".
G-8
su iste godine na svom sastanku napravili organizaciju koja
je nazvana Digital Opportunity Task Force (G8 DOT Force http://www.dotforce.org),
čiji je zadatak bio da naprave akcioni plan najbogatijih zemalja,
koji je na njihovom prošlogodišnjem samitu u Kanadi i usvojen.
Cilj
ova dva akciona plana je osigurati da zemlje OECD-a (http://www.oecd.org)
postanu najpokretnije, najkompetentnije, ekonomski najmoćnije
zemlje na svetu.
UN
su tome prišle malo drugačije. One su isto 2000-te godine
na Milenijumskom samitu shvatile da postoji fantastična šansa
da se blagovremenim delovanjem nerazvijene zemlje uvedu u
red razvijenih zemalja relativno brzo ukoliko se informaciono
društvo prenese i na njih. Pod parolom "informaciono
društvo za sve" odlučili su da se napravi Svetski samit
o informacionom društvu na nivou šefova država i vlada - 2003.
u Ženevi, a 2005. u Tunisu. Ta tri procesa, koja se paralelno
dešavaju tokom 2000-te godine, donela su strahovite promene
u legislativi, regulativi, načinu obrazovanja, medijima, u
celom zapadnom svetu pre svega, ali i u mnogim zemljama u
razvoju.
Informaciono
društvo je jedan pragmatičan prelazak u jedan potpuno novi način
života, proizvodnje, i on zahteva užasno brzu, jaku, odlučnu
akciju. Danas je za najveći broj struka školska sprema, godine
iskustva, opšte godine i slično potpuno irelevantno. Bitna je
veština kojom čovek u datom trenutku raspolaže. Druga prednost
ocenjivanja ljudi na osnovu veštine je to što vas teraju da
stalno učite, jer potrebne veštine u društvu se stalno menjaju
- ko stalno ne uči propada. Na taj način se diže nivo kvaliteta
društva. Jer ako je danas Vord 97 a sutra Vord 2000 i vi niste
naučili da pređete na Vord 2000, znači da vi niste sposobni.
Permanentno obrazovanje se postiže ekonomskom prisilom.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Preduslov
za informaciono društvo jeste pristup Internetu pre
svega. Recimo, u Južnoj Koreji 90% stanovnika ima širokopojasni
pristup Internetu. Internet je dostupan svakome, čak
i običnom radniku. Njegova cena je oko 20 dolara mesečno
za 10-megabitnu vezu.
Korejski
softveraši su napravili niz fantastičnih aplikacija
koje se koriste preko širokopojasnog Interneta i za
koje niko nikada nije mogao da sanja da će moći uopšte
da postoje i da se koriste preko mreže. Iz toga se razvila
cela jedna nova industrija. Oni su u tome daleko ispred
svih, pa i ispred
Amerikanaca. |
|
|
|
|
Zahvaljujući
masovnom pristupu širokopojasnom Internetu razvijen je softver
za virtuelne pričaonice (chat room) gde se svaki učesnik prikazuje
avtarom, trodimenzionalnim virtuelnim bićem koje može da bude
onakvo kako korisnik želi - belo, crno, debelo, mišićavo,
ćelavo itd.
Iz
toga se kasnije razvila sekundarna softverska industrija. "Otvorile"
su se virtuelne radnje gde možete da dodatno opremate svoj avtar:
odete i kupite Kalvin Klajn odelo, i onda se pojavite u nekom
chat roomu sa novim odelom. Naravno, to kupujete od ovlašćenog
prodavca i Kalvin Klajn dobija procenat za korišćenje njegovog
imena. Čitava nova industrija se razvila, novo bogatstvo se
stvorilo i to sve na osnovu nove ekonomije znanja. A korejska
država je bila dovoljno pametna da uloži ogromne pare da se
izgradi širokopojasna infrastruktura Interneta dostupna svima.
|
|
|
|
|
|
|
Ja
sam došao 2000-te godine u leto iz Amerike i odmah se
uključio u razvoj informacionog društva. Interesovanje
za uključivanje i razvoj informacionog društva kod nas
bilo je veliko. Država je shvatila da moramo da pratimo
svet u korak. I to nije bilo tako naročito teško. Stupili
smo (Agencija za razvoj informatike i Interneta) u kontakt
sa "Directorate General for Information Society"
Evropske unije, koji je zadužen za ostvarivanje plana
"e-Evropa", na koji su se oni koncentrisali.
Otprilike smo im rekli: "Znate šta, mi ćemo jednoga
dana biti članovi EU, |
|
|
|
|
|
|
kao i ostale zemlje na Balkanu, i mi sada prilagođavamo naše
zakonodavstvo vašem sadašnjem zakonodavstvu, a vi istovremeno
na osnovu plana "e-Evropa" pravite neko novo zakonodavstvo.
Pa dok se mi ovde prilagodimo, vi ćete da uvodite neka druga.
Hajdemo da napravimo neki dogovor da mi u stvari guramo u
onom pravcu u kom vi gurate, pa da se negde sretnemo."
I oni su na to pristali, u principu, s tim što su nam rekli
da smo mi previše mali da bi se oni nama bavili pojedinačno
kao zemljom. Pakt za stabilnost, koji se bavi našim regionom,
s druge strane bio je zainteresovan, te smo mi, (Marijana
Vidas-Bubanja i ja) zapravo inicirali da program "Elektronska
Jugoistočna Evropa" u okviru Pakta za stabilnost krene
u ovu saradnju. U okviru toga smo inicirali jedan skup na
nivou ministara u Ljubljani u julu 2002. godine, kada je potpisano
pismo o namerama da se napravi sporazum svih zemalja Balkana,
koje bi praktično samoinicijativno pratile plan "e-Evropa"
i svoje zakonodavstvo usklađivale sa budućim zakonodavstvom
EU. Preko leta 2002. završili smo taj sporazum i potpisali
ga u oktobru u Beogradu.
Postoji
osnova da se mi mnogo brže pridružujemo Evropi, tačnije da
paralelno sa Evropom pratimo razvoj informacionog društva.
Mi smo na osnovu pomenutog sporazuma bili obavezni da uradimo
neke stvari u toku 2003. godine, koje, nažalost, nismo uradili,
mada je to bilo očekivano, jer je sve prethodno urađeno na
mišiće. To je bila jedna manja grupa entuzijasta. Imali smo
podršku na vrhu vlasti za sve to. Međutim, ta podrška je u
jednom trenutku nestala, a u nižim redovima, administrativnim,
postojao je ogroman otpor od samog početka.
U
ovoj bici ideja i relnosti bilo je za očekivanje da će u prvom
delu u nekom trenutku doći do zastoja i kraha i do toga je
i došlo negde početkom 2003. godine. Poslednje što je urađeno
u Zavodu za informatiku i Internet jeste "Nacionalna
politika informacionog društva", koja je bila u skladu
sa EU principima. I to je trebalo da bude usvojeno u Skupštini.
Ja sam napustio Zavod za informatiku i Internet i moj naslednik
nije imenovan. Ukupno osam meseci Zavod za informatiku nije
imao direktora i nije radio ništa, tako da je propušteno neko
udarno vreme, upravo sad pred Svetski samit o informacionom
društvu. Mi smo u nekim stvarima sve doveli do nekih 85-90%.
Vrlo je malo snage potrebno da se svi ti dokumenti, regulativi,
ideje i programi koje smo mi pripremili pretoče u stvarnost,
a potom treba mnogo snage da se to uradi i ostvari. Kada se
ti propisi jednom donesu, kada se sve to postavi u neki zakonodavni
okvir, onda ne bi trebalo da bude problema da se to i ostvari.
Tako da smo mi tu negde. Svest postoji. Postoje mnogi dokumenti
koji su gotovi i oni koji samo treba da se puste u opticaj
i da se krene. Videćemo sada kako će neko drugi gledati na
ovu stvar. Naravno, uvek postoji mogućnost da nova vlada Srbije
bude potpuno nezainteresovana.
Cepit:
Rekli ste da postoji svest, a sa druge strane, dali ste primere
kako birokratija može nešto da zaustavi. Da li mi treba da
delujemo u javnom mnjenju da možda javno mnjenje postane svesno,
da ono vrši pritisak na vlast? Da li treba delovati na neke
centre moći, da li treba da se organizujemo politički i da
li postoji neki predlog kako je to najbolje uraditi?
Anđelić:
Nedavno su me u Briselu pitali kako da nam pomognu. Ja kažem:
"Vrlo jednostavno. Svaki put kad Solana dođe u Beograd,
neka treća tačka dnevnog reda bude informaciono društvo. Prvi
put kad to bude stavio na agendu, imaćemo priliku da se to
reši i onda će sve odjednom da krene." Kada pričate sa
ljudima iz politike, vidite da postoji svest, znaju o čemu
se radi. Međutim, ne možete nikada da dođete na red od svih
drugih problema koji se dešavaju i koji su svakodnevni, koji
su trenutni i koji moraju odmah da se reše. Kod gašenja požara
ne sme da se stane. Čak i ako oni to žele da rade, jednostavno
nema nikog da ih gura i onda se bave nekim drugim stvarima.
Treba agitovati direktno u centrima moći i preko medija. Posebno
zato što je ovo relativno kompleksna priča i ne može da se
ispriča u jednoj rečenici, potrebno je stalno pričati istu
priču kako bi ona stalno bila u medijima. Razvijanje svesti
u samoj birokratiji nije naročito važno, jer birokratija radi
ono što joj šefovi kažu. Kada se stvar jednom pokrene, verujem
da ce doći do podizanja svesti u okviru državne administracije.
Državna administracija ne koči ovo ništa manje i ništa više
nego što koči sve drugo. Njima je u prirodi da koče stvari
i da održavaju status quo. Svaka birokratija bilo gde u svetu
je takva, birokratija radi ono što joj se kaže da radi. Da,
potrebno je, dugačak odgovor na kratko pitanje, potrebno je
delovanje u javnom mnjenju!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ko
je odgovoran za generalno loš i skup Internet?
Telekom Srbije ima monopol i oni se ne ponašaju različito
od svih drugih monopolista koji su postojali u svetu.
Bore se vrlo oštro i beskrupulozno da taj svoj monopol
maksimalno iskoriste i da maksimizuju svoj profit. U
tom svom naporu oni uništavaju ostale provajdere, ne
dozvoljavaju razvoj itd. To su sve poznate stvari i
nema neke naročite tajne. Rešenje će doći onog momenta
kada se ukine monopol i kada se otvori tržište i dođe
do slobodne konkurencije. |
|
|
|
|
Cena će drastično pasti a kvalitet se povećati. Ja sam vodio
bitku od avgusta 2001. godine pa do februara 2003. da se taj
monopol ukine, ubeđivali su me da je to nemoguće, da postoje
tu neke ugovorne obaveze. Ja sam pitao neke drugare pravnike,
rekli su mi da je to moguće. Interesi očigledno postoje. Pitao
sam neke međunarodne pravnike. To je sad pitanje mišljenja.
Možemo da se tučemo na sudu oko toga da li je to moguće ili
nemoguće. Činjenica je da se tu neće ništa promeniti zbog
tih vezanih interesa. Telekom Srbija je preduzeće koje prihoduje
1 000 000 evra dnevno u zemlji u kojoj ljudi zarađuju 200
evra mesečno. Svako suprotno mišljenje može vrlo lako da se
ukloni.
Cepit:
Kako nisu mogli da naprave računicu da su mogli malo da snize
cene i prodaju uslugu daleko većem broju ljudi nego da imaju
100, 200, 300, 1000 klijenata?
Što bi se mučili sa 1000 klijenata kad mogu sa 300 da zarade
isto.
Cepit:
Tokom dužeg vremena to bi im se više isplatilo i ostali bi
na istom mestu, ali, evo, uskoro će im pretiti konkurencija.
To razmišljanje je logično kada je u pitanju čovek koji, recimo,
ima privatnu firmu pa razmišlja o dugoročnom interesu. Ovde
je reč o ljudima koji vode jednu društvenu firmu ograničeno
vreme i njih će biti na tom radnom mestu u narednih godinu-dve
i apsolutno ih ne zanima šta će biti za pet, šest, deset godina.
Njih zanima da za vreme za koje su oni na tom mestu maksimalno
ostvare profit, jer će tako zadobiti neke poene i otići na
neki drugi bolji posao. Nije to što su oni zli i nesposobni,
već je takva priroda sredine u kojoj su se našli.
U
Americi negde '95-96. Radoje Kontić, premijer tadašnje vlade,
došao je u misiju u UN u Njujorku. Tom prilikom pozvali su
nas dvadesetak biznismena iz Amerike i on je nama pričao kako
mi treba da ulažemo pare u Srbiji. Ja kažem: "Izvinite
što vas prekidam, ja bih ipak nešto konkretno - ako ja sad
rešim da uložim 50 000 000 $ u Jugoslaviju, je l' možete vi
meni da kažete da se bar pet godina neće promeniti ništa u
uslovima privređivanja. Znači, postavite uslove kakve god
hoćete, stavite 1000% poreza, šta god hoćete radite, ali jednom
kad to postavite, da se za pet godina to ne promeni?"
On kaže: "Kako ja to vama da obećam?" Onda neko
od prisutnih kaže: "Ajmo ljudi, hlade nam se gore ćevapi,
nemamo šta da pričamo." Nije toliko problem što je Internet
skup, već što neki plaćaju za pristup, a neki ne plaćaju.
Oni koji plaćaju ne mogu da se takmiče sa onima koji ne plaćaju
i na tržištu imaju nižu cenu usluga zbog toga. Legalizacija
tržišta, uvođenje nekog reda na ma kom nivou cena, a onda
možemo da pričamo o smanjenju cena i tržištu itd. To je jedan
od razloga zašto neće da dođu drugi investitori u fiksnu telefoniju
i razvijanje mreže. Neki Internet provajderi se bave VOIP-om
(Voice Over Internet Protocol) i među njima jedni plaćaju
Telekomu te veze, a drugi ne plaćaju. Ovi što plaćaju Telekomu
veze naplaćuju šest centi minut razgovora sa Amerikom, a ovi
što ne plaćaju Telekomu plaćaju tri centa minut. Naravno,
drugi su uspešni jer ne plaćaju Telekomu ništa. Mora nešto
da se uradi da bi se ta kontrola povećala i da se ukine monopol.
|
|
|
|
|
|
|