|
|
|
|
|
|
_____impresum______
e-volucija
Centar
za proučavanje informacionih tehnologija
Beogradske otvorene škole
Masarikova 5/XII, Beograd
Gl.
i odg. urednik
Nenad Golčevski
Urednik
broja
Tanja
Milovanović
Uredništvo:
Iva Nenić
Milina Petrović
Nataša Radović
ISSN
1451-8112
Izdavanje ovog časopisa pomogla je fondacija
"Olaf Palme"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOVE
TEHNOLOGIJE I WSA (Nagrade svetskog samita)
Svetlana
Jovičić
asistent na Univerzitetu umentnosti
Biografija |
|
|
Uvod
Ja
sam nekako potpuno spontano u celoj ovoj priči,
nisam nikakav ekspert i zaista je to sve išlo
spontano. Moja interesovanja su se razvijala kroz
komunikaciju sa ljudima koji su, takođe, korisnici
ili im je posao da prave sadržaj za nove medije.
Isto tako studirala sam u doba kada smo bili prilično
izolovani i kada niste imali informacije na maternjem
jeziku pa ste bili prinuđeni, ili je to bio neki
prirodan put, da ih tražite tamo gde ih ima. Diplomirala
sam na FDU na temu Internet radija, i sada sam
na istom fakultetu asistent na predmetu mediji
masovnih komunikacija pa tako istražujem dalje.
|
|
|
|
|
|
|
Informaciono
društvo dolazi odozgo, odlukom nekakvih
administratora, odlukom prvenstveno vlade,
tj. onih koji sugerišu našoj vladi. Mi,
nažalost, ništa od toga nismo osetili. Ja
verujem da je plan bio jako dobar, ali u
suštini ništa nije urađeno i nama kao da
ostaje samo da čekamo. Učestvovala sam u
stvaranju i radu organizacije "njumedija"
(http://www.njumedija.org),
koja je organizovala dvodnevni događaj u
Rexu pod istim nazivom. Pozvali smo ljude
za koje pouzdano znamo da ih interesuje
šta se to dešava na polju elektronske kreativnosti
napolju i ubrzo smo shvatili da nema ništa
od tih sporadičnih inicijativa. Institucionalne
strukture, pa i vaninstitucionalne, naročito
međunarodne organizacije, nisu toliko spremne
da podrže bilo kakvu inicijativu u oblasti
novih medija u Srbiji. To se smatra priličnim
luksuzom u našoj situaciji. |
|
|
Ono gde jesmo naišli na podršku jeste Univerzitet,
kao mesto razmene znanja i ideja, i shvatili smo
da je možda najpotrebnije napraviti neku vrstu
sistemskog ili kontinuiranog projekta: napraviti
kurs koji bi bio namenjen ljudima koji hoće nešto
novo da nauče ili koji hoće prosto da sistematizuju
znanje koje imaju a koji utiču na našu svakodnevicu.
Mi smo na putu da napravimo taj kurs, doduše na
Univerzitetu umetnosti, kao specijalistički interdisciplinarni
kurs namenjen ljudima koji studiraju na našim
fakultetima i uopšte onima koji su zainteresovani
da pre svega dobiju uvid u polje novih medija,
da dobiju pregled šta to sve može da znači. Organizacija
je u međuvremenu ugašena, ali to ne znači da svako
od nas pojednačno odustaje od ideje efikasne i
kreativne primene tehologija u svakodnevici.
Od
novih tehnologija ocekujem da nam omoguće da
stvari postanu brže, jeftinije i bolje. U tom
smislu sve ono što vidim kao postojeću inicijativu
ne uklapa se u tu moju ideju o novom mediju.
Ne vidim da su stvari brže, bolje i jeftinije,
vidim da su stvari kozmetičke. Kada govorimo
o 30.000 srpskih sajtova - to je to! U jednom
trenutku je to postalo stvar prestiža, ali nikako
ljudi da shvate da im to olakšava, da im to
ubrzava i pre svega pravi posao. Sajtovi praktično
postaju neprijatelji samim organizacijama. Evo
primera Univerziteta umetnosti, koji je vrlo
ambiciozno krenuo u to da napravi svoj veb sajt.
Zbog toga što održavanje sajta nije sistemski
inkorporirano u sistem funkcionisanja Univerziteta
ispostavilo se posle godinu dana da je sajt
praktično neprijatelj Univerzitetu. Na njemu
su bajate informacije, što ostavlja još gori
utisak. Kad odete na sajt Univerziteta, vidite
neke informacije i stičete utisak da ljudi tamo
ništa ne rade, da prosto sve stoji. To je poput
onog telefona koji zovete a niko vam se ne javlja
- džaba što ste dali ogroman oglas, vi želite
i možete da kontaktirate, ali ako vam se niko
ne javlja - to je to.
Branislav
Anđelić:
Projekti ne uspevaju i ne dovode se do kraja
i postaju taj telefon na koji niko ne odgovara
pre svega zato što se to sve radi na entuzijazmu,
a takve stvari ne mogu da se rade tako, moraju
da se rade profesionalno, to mora da bude nečiji
posao, neko za to mora da bude plaćen i od toga
treba da živi, treba da bude dobro nagrađen
za to. Ja mogu da vam kažem iz svog ličnog negativnog
iskustva - kad sam beograd.com pravio, to je
bilo iz zezanja, onda je došao rat, sajt je
postao užasno uticajan i popularan i puno ljudi
je na njega dolazilo. Ja sam trošio 18 sati
dnevno na njega, imao sam 100 saradnika. Sve
je to bilo super, završio se rat, saradnici
su svi otišli, ja sam ostao sam i, naravno,
morao sam od nečega da živim, a nisam mogao
da živim od toga. Tako da je sve to jedna tužna
priča sajta koji ima 40 000 pristupa dnevno,
ali to je bleda senka onoga što je nekada bilo.
Da bi to funkcionisalo, ja bih morao od toga
da živim, na neki način da zarađujem pare od
toga i neko bi morao da me plaća za to što radim.
Svi ti projekti koji kod nas nisu uspešnu, a
uspešni su tamo negde, jeste zato što je neko
platio i neko nastavlja za to da plaća jer mu
to pravi profit.
Svetlana:
Ja se bavim nekom drugom strategijom - strategijom
kulturnog razvoja Srbije, što je ovde prilično
egzotično zanimanje. Putujem puno po Srbiji
i obilazim razne institucije kulture, pokušavajući
da ih inspirišem ili da im ukažem na to šta
se sve to dešavalo u svetu u proteklih 10 godina,
šta je to projektna logika, šta su institucije
danas, do koje mere su one jake ili slabe, kome
su one upućene itd.
Pitanje
je čemu tehnologija, čemu sve to? Osnovno je
imati ideju, šta želite da uradite, a onda to
što postoji od tehnologije i znanja stavite
u funkciju svojih htenja a ne obrnuto. Mnogi
sa kojma se susrećem i radim, ne samo u našoj
zemlji, dobiju s vremena na vreme panične napade
zbog shvatanja o napredovanju tehnološkog razvoja,
i onda se trude da, uglavnom, preskupim i ambicioznim
projektima, bez svesti o korisniku i stvarnim
potrebama, sustignu tehnologiju. To je velika
greška i zato mnoge inicijative propadaju i
investitori gube interesovanje, jer rezultat
često izostaje (nema korisnika, sadržaj nije
koristan i zanimljiv i sl.).
Mislim
da je najveći problem nedostatak ideja, a i znanja.
|
|
|
|
|
|
|
Selekcija
projekata bila je u oblasti elektronske
kreativnosti i sadržaja, povodom Svetskog
samita o informacionom društvu, održanog
u Ženevi decembra 2003. godine.
Odmah
posle poziva da selektujem projekte iz naše
zemlje, našla sam se u vrlo neprijatnoj
situaciji - na raspolaganju sam imala svega
nedelju dana vremena. Mogla sam i da kažem
- ne hvala, ja to ne mogu ili ne znam i
da elegantno odstupim od svega toga, ali
to bi praktično značilo da ovde nemamo ništa
vredno predstavljanja niti ljude koji su
zainteresovani da se time bave. Moram da
priznam da sam o tom rešenju mnogo razmišljala.
|
|
|
Propozicije
su bile takve da morate da nominujete jedan nacionalni
projekat, i to reprezentativan, za svaku od osam
ponuđenih kategorija. Ukupno 136 zemalja učestvovalo
je na Svetskom nagradnom samitu i prijavljeno
je 800 projekata iz celog sveta. Međunarodni žiri
je od tih odabrao 40, koji su nešto kasnije predstavljeni
u Ženevi na Samitu.
Kategorije:
- elektronsko
učenje (e-learning),
- elektronska
kultura (e-culture),
- elektronska
nauka (e-science),
- elektronsko
zdravlje (e-health),
- elektronska
vlada (e-government),
- elektronsko
poslovanje (e-business),
- elektronska
zabava (e-entertainment)
- elektronska
"ukljucivost" (e-inclusion).
Volela
bih da i vi sebe stavite u moju poziciju i da
mi kažete da li znate za neki projekat iz domena
elektronskog učenja koji bi bio reprezentativan
srpski projekat zaslužan da se nađe na samitu.
CePIT je praktično jedini i nominovala sam ga.
To je praktično jedini za koji ja znam da postoji
i ja sam bila prilično iznenađena da je to projekat
koji je već nekoliko puta doživeo svoju realizaciju.
Nije projekat na papiru, kakvih, moram da kažem
ima. Sada, upravo iz raznoraznih potreba i motiva,
mnoge škole, mnoge firme prihvataju tu ideju,
ali nema projekata koji su i realizovani.
Elektronski
ili virtuelni kurs "Evropske integracije"
okupio je polaznike iz dvadesetak gradova u Srbiji,
a bilo je i troje polaznika iz susednih zemalja:
iz Bosne i Hercegovine, Makedonije i Italije .
Kurs se bavio sagledavanjem različitih aspekata
evropske integracije, od istorije evropskih integracija
uopšte, preko uticaja evropskog ujedinjavanja
na status nacionalne države i stvaranje evropskog
identiteta, uticajem na ekonomiju, do pozicije
Srbije i Crne Gore u Evropskoj uniji.
Projekat
nominovan u kategoriji elektronske kulture je
"Geokolturna karta Srbije". Zavod za
proučavanje kulturnog razvitka je pokrenuo projekat
Geokulturna karta Srbije kada je uočen nedostatak
sistematskih i objedinjenih informacija o ustanovama
kulture, nevladinim organizacijama i manifestacijama,
koje bi korisnicima bile dostupne na jednom mestu.
Cilj je formiranje elektronske baze podataka o
svim relevantnim kulturnim institucijama. Strategija
u realizaciji projekta je da se identifikuju,
prikupe i ujednače postojeći podaci, kao i da
se prikupe i obrade informacije o klasama ustanova
koje do sada nisu bile sistematski obrađene. Geokulturna
karta Srbije je više od adresara, jer obuhvata
i podatke o istorijatu, prostoru i tehnici, programima,
strukturi zaposlenih i predstavlja važan izvor
u proučavanju sistema kulture, domaće kulturne
industrije i planiranju novih projekata.
U
oblasti elektronskog poslovanja nominovan je projekat
"Jugoistočna radijska mreža - razmena vesti"
firme SW4I (Softwear for Internet), čiji je naručilac
ANEM, a korisnici su brojne radio stanice u jugoistočnoj
Evropi, tačnije, novinari zaposleni na tim radio
stanicama. Projekat omogućava novinarima i urednicima
da upotrebom ovog softvera na Internetu razmenjuju
vesti i priloge u raznim formatima i na nekoliko
jezika.
U
domenu elektronske zabave nominovan je projekat
grupe Kosmoplovci, koji predstavlja kolekciju
velikog broja radova članova ove grupe u formatima
videa, kratkih i dokumentarnih filmova, serijala,
muzike, stripa, real-time i 3D-animacija, radijskih
prenosa i sl. Iako je sadržaj koji možete naći
na ovom sajtu prilično daleko od glavnih tokova
u industriji zabave i mnogo bliži umetničkom i
alternativnom izrazu, smatrala sam da ova grupa
treba da bude predstavljena, pa makar i u ovoj
kategoriji, jer ima snažan i prepoznatljiv identitet,
traje i raste, i svakako predstavlja kulturnu
vrednost.
Projekat
koji je nominovan u kategoriji elektronske vlade
bio je "Projekat implementacije informacionih
tehnologija u pravosudnom sistemu Srbije",
koji realizuju Ministarstvo pravde RS i francuska
firma Thales. Elektronska vlada pre svega podrazumeva
primenu novih tehnologija u cilju poboljšanja
državnih, tj. administrativnih usluga čiji su
korisnici građani (primeri su recimo elektronske
opštine, koje građanima omogućavaju da dobijaju
različite vrste potvrda, izvoda i drugih dokumenata
u elektronskom obliku putem Interneta). Nominovani
projekat nije orijentisan ka pružanju boljih usluga
građanima na taj način, ali je praktično jedan
od retkih vladinih pojekata koji je trenutno u
izradi. U pitanju je kompjuterizacija i informatičko-tehnološka
stanardizacija pravosudnog sistema, a jedan od
glavnih ciljeva je bolja i brža komunikacija između
beogradskih sudova.
U
kategoriji elektronskog zdravlja ili zdravstva
nominovan je projekat "Postdiplomskih specijalističkih
studija iz menadžmenta zdravstvenog sistema"
u organizaciji Fakulteta organizacionih nauka
u Beogradu. Ni ovaj projekat ne zadovoljava kriterijume
koje postavlja kategorija elektronskog zdravstva,
a koji se odnose na primenu informacionih tehnologija
u zdravstvu u cilju pružanja efikasnije usluge
građanima i zaposlenima u zdravstvu (uobičajeni
projekti u ovoj oblasti su baze podataka, infomativni
veb portali i sl.).
Tokom
nedelju dana koju sam imala na raspolaganju da
odaberem projekte trudila sam se da dobijem informacije
iz raznih ministarstava, i zasta sam pokušala
da razgovaram sa svima koje sam smatrala odgovornim
za razvoj informacionog društva ili bar svesti
o informacionim tehnologijama, njihovim mogućnostima,
značaju i primeni u domenima nauke, obrazovanja,
kulture, poslovanja ili zdravstva. Nažalost, takve
sagovornike nisam našla. Tako sam za kategoriju
elektronske nauke ostavila samo kontakt Ministarstva
za nauku, tehnologije i razvoj RS, i nadam se
da su predstavnici ovog ministarstva, kako smo
se dogovorili, kasnije dostavili svoj predlog
žiriju WSA.
Nedopunjena
je ostala kategorija elektronske "uključivosti"
(e-inculsion), u koju spadaju projekti kojima
jedna zemlja pokušava ili rešava probleme nejednakosti
određenih društvenih grupa po pitanju pristupa
informacionim tehnologijama (npr. dece bez roditeljskog
staranja, nacionalnih manjina, penzionera npr.
i sl.).
Nijedan
od ovih projekata nije se našao u odabranih 40,
koji su predstavljeni na Svetskom samitu o informacionom
društvu u Ženevi decembra 2003. godine. Ukoliko
ste zainteresovani da dalje istražujete primenu
informacionih tehnologija u svakodnevici, neke od
primera potražite na sajtu http://www.wsis-award.org/,
gde ćete pod menijem "Best Content" naći
odabrane projekte, koji, bar prema mišljenju WSA,
predstavljaju presek najbolje multimedijalne produkcije
trenutno u svetu. Iza tako velikih reči poput "svetski/
samit/ reprezentativno/ najbolje" stoji svakako
snažna politička agenda koja mnogima od nas ne donosi
ništa u pogledu "ovde/ sada/ potrebno/ moguce".
Zato predlažem da odmah pogledate i anti-WSIS opcije
na http://www.geneva03.org/
Geneva03 je otvorena, labava i privremena asocijacija
grupa i individualaca koji su, tvrdeći da je WSA
samo dimna zavesa za razvoj interesa globalnog kapitala,
pripremali seriju događaja oko WSIS-a, a njihov
cilj je stvaranje autonomnih fizičkih i mrežnih
prostora za različite akcije zajednica, taktičkih,
grassroot i aktivističkih medija.
|
|
Preporučeni
link
Creative
Commons je posvećen pitanjima privatnog i javnog
dobra, kontrole kreativnog rada i autorskih prava.
Posebno će biti zanimljiv onima koji se bave nekim
vidom stvaralaštva i traže odgovore na pitanja
distribucije i pravne zaštite svog rada.
|
|
|
|
|
|
|
|