|
|
|
|
|
|
|
_____impresum______
e-volucija
Centar
za proučavanje informacionih tehnologija
Beogradske otvorene škole
Masarikova 5/XII, Beograd
Gl.
i odg. urednik
Nenad Golčevski
Urednik
broja
Tanja
Milovanović
Uredništvo:
Iva Nenić
Milina Petrović
Nataša Radović
ISSN
1451-8112
Izdavanje ovog časopisa pomogla je fondacija
"Olaf Palme"
|
|
|
|
|
|
|
Uvod
Pre
izlaganja svog priloga sagledavanju vizije Srbije
u e-voluciji izneću kao dugogodišnji poslenik
u oblasti informatike neka svedočanstva o počecima
informatizacije u našoj zemlji, iskustvima
u razvoju informacionog sistema Beograda i razvoju
Informacionog sistema Federacije. Ovo činim zato
što smatram da e-budućnost zavisi i od ostvarenih
rezultata u prošlosti i što sadašnji
IT poslenici u njima mogu da nađu motiv i inspiraciju.
Ipak, teište mog izlaganja je na predstavljanu
i ilustrovanju sadašnjih trendova informatizacije
i na davanju priloga izgradnji vizije elektronske
Srbije. |
|
|
|
|
Prve
primene automatske obrade podataka (tako
se to tada zvalo) počele su 1955. godine
u Saveznom, Republičkom i Gradskom zavodu
za statistiku. Tada je bilo jedva desetak
zemalja u svetu koje su počele da kompjuterizuju
obradu statističkih podataka primenom "mehanonografskih
uređaja" za obradu podataka na "bušenim
karticama". Prvi registar stanovništva
Beograda na sistemu bušenih kartica
je uveden 1957. godine. Prvi domaći računar
"CER 10" sa digitalnim komponentama
je konstruisan i proizveden u Institutu
"Mihailo Pupin" još 1961.
godine. Vođa projektnog tima je bio prof.
dr Tihomir Aleksić. |
|
|
Tokom
60-ih imali smo dalju razvoj sopstvenog računara,
domaći digitalni teleprinter, kućnu telefonsku
centralu i niz drugih digitalnih uređaja. Započeo
je i razvoj u oblasti robotike, proizvodnje višeslojnih
štampanih ploča, elektronike za potrebe avio-industrije
i u drugim oblastima. Razvoj i proizvodnja su
se odvijali prvenstveno na Elektrotehničkom fakultetu,
Institutu "Mihailo Pupin", IBK "Vinča",
Ei Niš i drugim sredinama. Kasnije su se
u ovaj proces uključili i FON, Matematički fakultet,
Elektronski fakultet iz Niša, Tehnički fakultet
iz Novog Sada i drugi. Društvo za informatiku
Srbije je osnovano 1973. godine sa ciljem da podstiče
razvoj, afirmiše rezultate i predlae
potrebne mere u razvoju informatike Početkom 70-ih
naša zemlja je u pogledu znanja, sposobnosti
da konstruiše, proizvede i primeni računare
spadala među prvih 10 zemalja u svetu.
|
|
|
|
|
Razvoj
informatike u našoj zemlji mogu da
ilustruju iskustva u organizaciji Informacionog
sistema grada Beograda, koji je bio jedan
od najrazvjenijih i već 70-ih godina obuhvatao
je registar stanovništva, evidenciju
vojnih obveznike, katastar, zemljišne
knjige, registar ulica, biračke spiskove
i dr. Sve ove evidencije su prvo bile organizovane
kao sekvencijalne datoteke na magnetskim
trakama što je bio napredak u odnosu
na bušene kartice da bi krajem 70-ih
sa padom cena diskova počele da se reorganizuju
u baze podataka. |
|
|
Beograd
je tada dobio relacionu bazu podataka o građanima
a 1982. godine i prvu bazu matičnih knjiga u opštini
Savski Venac. Sve ovo ilustruje uspešan transfer
znanja, zainteresovanost nadlenih vlasti
za primenu i osposobljenost naših stručnjaka
da implementiraju tada najsavremenije informatičke
tehnologije.
Informacioni
sistem gada Beograda je imao i segmente za upravljanje
i podsticanje efikasnosti jer su se svi zaključci
Skupštine grada i Izvršnog saveta evidentirali
i njihovo sprovođenje pratilo se preko računara.
Jedanput sedmično na sednici Izvršnog saveta
razmatrani su kompjuterizovni izveštaji o
sprovođenju zaključaka.
Razvoj
informacionog sistema Beograda je generisao aktivnosti
na uvođenju jedinstvenog matičnog broja građana,
objedinjene naplate komunalnih usluga, obrazovanje
Slube za informisanje građana, aktivnosti
na pojednostavljivanju procedura u ostvarivanju
prava i dunosti građana pred organima uprave
i slične aktivnosti. Predlog Zakona o matičnom
broju građana je usvojen 1976. i tako su stvoreni
uslovi za povezivanje pojedinih podataka o građanima
i smanji potreba da se na više mesta prikupljaju
isti podaci. Objedinjena naplata je omogućila
da se građani umesto na sedam pojave samo na jednom
šalteru. Sluba za obaveštavanje
građana (danas bi je zvali "kol centar")
imala je samo jedan terminal povezan na gradske
baze podataka i u njoj je dnevno u proseku oko
50 građanina dobijalo obaveštenja o postupcima
i potrebnim podnescima za ostvarivanje svih prava
i obaveza građana pred organima uprave i svim
javnim sludbama. Komisija za racionalizaciju procedura
je stalno razmatrala organizacione, procesne i
tehničke mogućnosti da se pojednostavi oko 750
procedura u organima uprave i javnim slubama.
Na primer, za izdavanje građevinske dozvole bilo
je potrebno 45 podnesaka a ova komisija je 1980.
to svela na samo 12 podnesaka.
Tadašnje
rukovodstvo grada Beograda podsticalo je razvoj
informacionog sistema grada jer je znalo je da
Beograd ne moe da se razvija i da bude veliki
i moderan grad ako nema dobar informacioni sistem.
Situacija
se pogoršava sa rasplamsavanjem društveno
ekonomske krize kad dolazi do usporavanja i pada
stope razvoja i gubljenja mogućnosti da se prate
svetski trendovi u informatici.
|
|
|
|
|
Informacioni
sistem federacije je razvijan od 1973. godine.
Najnovija faza razvoja je bila definisana
u Projektu Integralnog informacionog sistema
federacije koji je usvojen 1995. godine
i po njemu su organizovani računarska mrea
federacije, zajedničke baze podataka, telekomunikaciona
infrastruktura za komuniciranje, srednjeročni
program razvoja i dr. Do 2000. godine uvedeno
je oko 100 baza podataka i aplikacija kao
što su: dokumenti Savezne vlade, zaključci
Savezne vlade, imovina federacije, savezni
propisi, carinski postupak, devizni prekršaji,
sudska praksa Saveznog suda, standardi JUS
i ISO, patenti, kancelarijsko poslovanje,
statističke evidencije, preleti vazduhoplova
i dr. Računarska mrea federacije je
izgrađena kao privatna i dobro zaštićena
mrea za prenos svih vrsta podataka
i slubeno komuniciranje između zaposlenih
u saveznim organima. |
|
|
Savezni zavod za informatiku je koordinirao, pokretao
a i neposredno sprovodio veliki deo aktivnosti
na razvoju Informacionog sistema federacije i
informatizacije u zemlji.
Savezni
organi su nekoliko meseci po ukidnju Embarga SB
UN već 1996. ostvariliu pristup na Internet i
kreirali svoj veb sajt. Zakon o zaštiti podataka
o ličnosti je urađen po preporukama UN, Saveta
Evrope i EU i usvojen 1998. godine, ali se ni
tada ali ni sada ne primenjuje.
1997.
godine je usvojena Strategija razvoja informatike
u Jugoslaviji. Predviđeno je da su osnovni zadaci:
razvoj nacionalnih informacionih sistema, izgradnja
nacionalne komunikacione infrastrukture, masovna
informatizacija u zemlji, razvoj zasnovan na znanju,
elektronsko poslovanje, informatičko opismenjavanje
itd. Svi ovi zadaci su aktuelni i danas.
Informatički
potencijal naše zemlje u znanju i posedovanju
osnovne tehnologije se video u uspešnom digitalnom
Internet otporu 1999. godine, za vreme agresije
NATO na Jugoslaviju. U Internet otporu je učestvovalo
nekoliko hiljada, pre svega mladih, koji su suprotnu
stranu iznenadili svojom dovitljivošću, inventivnošću
i patriotizmom.
Vrlo
uspešna je bila i aktivnost na rešavanju
problema Y2K na kompjuterima i u starim programima
gde je godina bila obeleena sa dve cifre,
pa su prelaskom u 2000-tu godinu u računarskim
sistemima mogle da nastanu nedoumice da li je
to 1900-ta ili 2000-ta godina. Blagovremenim pripremama
u saradnji sa organima UN ovaj problem je uspešno
rešen.
Postojeće
baze podataka, računarska mrea federacije,
Internet infrastruktura, doneti propisi i programski
dokumenti nisu se krajem 90-ih dovoljno koristili
i nisu pruili očekivane efekte jer je zemlja
bila stalno pod blokadom i u dubokoj ekonomskoj
i političkoj krizi, stalno su se pojavljivali
novi prioriteti, svi resursi su bili sve skromniji,
korisnici nisu bili dovoljno osposobljeni i sl.
Ipak moe se reći da je Informacioni sistem
federacije fukcionisao, imao stalni razvoj i bio
bolji deo naše tadašnje stvarnosti i
dao osnove za dalji razvoj informatizacije u 21
veku.
|
|
|
|
|
E-potencijale
Srbije čine, pre svega, raspoloiva
ICT znanja, razvijene baze podataka i aplikacije,
osposobljeni korisnici, ICT oprema, preduzeća
u oblasti ICT, telekomunikaciona infrastruktura
i mogućnosti da se znanja stiču, usavršavaju
i primenjuju.
Procenjuje
se da u Srbiji ima oko milion korisnika
računara i oko 60.000 stručnjaka raznih
profila koji su priučeni za jednostavniji
razvoj ili odravanje sopstvenih aplikacija
i računarske opreme. Profesionalnim projektovanjem,
programiranjem, veb dizajniranjem, instaliranjem
i odravanjem opreme i edukacijom kadrova
se bavi oko 5.000 stručnjaka. Posebno dragocen
resurs predstavljaju kadrovi koji rade na
stvaranju softvera i njegovu prodaju u zemlji
i inostranstvu. Celokupni kadrovski potencijal
prestavlja dragocen resurs, koji se mora
više čuvati i koji se moe mnogo
bolje i više koristiti. |
|
|
U Srbiji je krajem 2003-e bilo oko 700.000 personalnih
računara. Procenjuje se da će se 2003. kupiti
najmanje oko 80.000 personalnih računara. U oblasti
ICT registrovano je 870 preduzeća koja proizvode
ili prodaju računare, telekomunikacionu opremu,
proizvode softver ili pruaju usluge u primeni
Interneta. U njima radi oko 2.500 ljudi. Njihov
društveni proizvod je u 2002 godini bio ukupno
samo 54.000.000 $. To je sve dosta malo, imajući
u vidu da uvoz ICT opreme i usluga iznosi oko
135.000.000 $. U ovim preduzećima se nalazi veliki
deo kreativnog kadrovskog potencijala, koji moe
da izvrši veliki uticaj na informatički preporod
Srbije. Naalost, jedan broj ovih kadrova,
i to prvenstveno mladih, i dalje odlazi iz zemlje
i ide u Kanadu, SAD, Nemačku itd.
Krajem
2003-e godine bilo je oko 600.000 korisnika Interneta
i u tom pogledu se belei stalni rast. Ove
godine se kapacitet linkova prema svetu povećao
sa 255 na 755 Mb/s i to se odrazilo na veći komfor
komuniciranja a i na pad cena kod Internet provajdera.
Pridruujem se mišljenju koje je izneo
Darko Dunjić, direktor marketinga Euneta, da je
trenutno Internet infrastruktura iznad potreba
naše privrede. Međutim, kada naša privreda
izađe iz krize, za kratko vreme svi ovi kapaciteti
će biti apsorbovani. Naalost, samo 50% telekomunikacione
infrastrukture je digitalizovano iako se stepen
digitalizacije stalno povećava u poslednje dve
godine.
U
toku poslednje dve godine razbuktao se sukob između
Telekoma i Internet provajdera. Telekom ugroava
Internet i Internet provajdere jer ne daje potrebne
linije, stavlja "Pupinove kaleme" kako
bi onemogućio servis VoIP i pokušava da uspostavi
svoj monopol ne samo u fiksnoj telefoniji nego
i u području Interneta. Sa druge strane, Internet
provajderi se trude da opstanu i inventivno razvijaju
nove servise.
Oko
30.000 preduzeća i ustanova je razvilo svoj veb
sajt. U odnosu na svet to je malo, ali i postojeći
sajtovi predstavljaju veliki potencijal za informisanje,
pronalaenje novih partnera, razvoj elektronske
trgovine i sl
Imamo
oko 200 veb šopova sa elektronskom trgovinom
na principu B2C (Business to Consumer) i gde se
prodaju: tehnički uređaji, knjige, softver, nameštaj,
automobili, prehrambeni artikli itd. Malo je veb
šopova i oni nemaju veliki promet. Međutim,
oni pokazuju da postoje znanja za razvoj aplikacija,
a to je veliki potencijal koji se brzo moe
proširiti na sve ostale delatnosti.
Naalost,
samo desetak preduzeća razvija elektronsko poslovanje
(B2B) u punom smislu tog pojma. Malo ih je zato
što nije usvojen zakon o elektronskom potpisu,
ne postoje standardi za elektronsko poslovanje
i nema stimulisane i organizovane aktivnosti na
njegovom uvođenju.
Opremljenost u privredi je u osnovi loša
jer je malo računara, retko se koriste industrijski
računari za upravljanje proizvodnjom, a postojeći
računari su preteno zastareli. Potrebno
je pokrenuti proces tehnološke i organizacione
modernizacije privrede kroz masovnu akciju njene
kompjuterizacije. To je, verovatno, jedini način
da privreda oivi, stekne konkurentnost i
stvori nove programe.
Uprava
poslednjih godina spada u bolje opremljene segmente
našeg društva. U upravi je problem što
nema koordiniranog rada na razvoju informacionih
sistema, pa se u svakoj opštini posebno odvijaju
sve pripremne aktivnosti iako je reč o istim evidencijama
(matične knjige, kancelarijsko poslovanje, knjge
dravljana, socijalna pomoć i dr.). Spontano
u Pančevu, Nišu, Babušnici, Poarevcu,
Čukarici, Zvezdari, Inđiji, Subotici i još
nekim opštinama započet je i razvoj prvih
aplikacija za elektronsku upravu. To je veoma
vano, jer se time uprava reformiše,
eliminiše njena inercija na sve promene i
obezebeđuje njen razvoj kao servisa građana. Kada
uprava izade na veb, ona mora da promeni procedure,
organizaciju i tehnologiju rada. E-uprava je postala
vodeći trend u svetu. Na nedavno odranom
domaćem skupu o e-upravi prisutni predsednici
opština su izrazili zainteresovanost, jer
se i uvođenjem e-uprave podstiče zadovoljstvo
građana i sprovodi sopstveni politički marketing.
Poslednjih
godina realizovani su pojedini veliki projekti
kao što su informatička podrška prenošenja
platnog prometa u poslovne banke, uvođenje elektronskog
plaćanja, primene beičnog Interneta, pristup
Internetu preko mobilnog telefona i dr.
Svi
pomenuti rezultati su samo deo domaćih ICT potencijala,
ali verovatno rečito ilustruju ne samo ICT stvarnost
već i nesumnjive mogućnosti da u perspektivi ova
oblast dobije značajniju ulogu u razvoju Srbije.
Ova očekivanja se mogu podrati i prikazom
nekih uspešnih primera u primeni ICT u Srbiji.
|
|
|
|
|
Naša
zemlja se dugi niz godina nalazi u krizi,
koja se manifestovala u zaostajanju u
svim oblastima. U celokunom ovom periodu
informatika je predstavljala retku oblast
koja je ipak imala izvestan razvoj i pratila
svetske trendove.
Potencijale
o kojima je govoreno u predhodnom
|
|
|
poglavlju
mogu da ilustruju sledeći primeri uspešnih
primena ICT u Srbiji:
Na sajtu Hemijske industrije "upa"
iz Kruševca www.zupa.co.yu
predstavljena je primena elektronskog poslovanja
po modelu B2B, ali bez elektronskog potpisa,
jer nije usvojen zakon o elektronskom potpisu.
U upi su zato bili prinuđeni da privremeno
kreiraju sopstvenu verziju elektronskog potpisa,
pošto iz poslovnih razloga više nisu
mogli da čekaju donošenje zakona koje se
odugovlači od 2000-te godine. Informacioni sistem
upe je jedan od najmodernijih informacionih
sistema u tehničkom smislu u našoj zemlji.
Uspešno poslovanje ove kompanije se pre
svega vezuje za njen dobar informacioni sistem,
koji predstavlja uzor i za mnoge druge kompanije.
Za
kompaniju "Pakom" iz Niša se
pre pet godina nije znalo, a ona danas spada
u vrhunske firme u ICT delatnosti. Njena osnovna
prednost je uspešna primena elektronskog
poslovanja. Na adresi www.pakom.co.yu
nalazi se dilerski servis preko koga se odvija
oko 90% prodaje informatičke opreme. "Pakom"
je uspeo, zahvaljujući tom dilerskom servisu,
da već tri godine svake godine povećava profit
za otprilike 40% .
Supermarket
"Maxi" u Beogradu je primer izuzetno
uspešne primene B2C (Business to Costumer)
elektronske trgovine. Moguća konekcija od kuće
na sajt www.maxi.co.yu,
i izbor artikala. Kad se završi kupovina,
bira se opcija za plaćanje i za kupovinu za
više od 3000 dinara roba se dostavlja u
stan kupca. "Maxi supermarket" je
naš najuspešniji promoter elektronskog
poslovanja.
Opština
Čukarica omogućava da preko Interneta na njihovom
sajtu www.cukarica.org.yu
prime zahtevi za izdavanje uverenja o dravljanstvu
i izvoda iz matičnih knjiga. To je već put u
elektronsku upravu, s tim što su oni, kao
i druge opštine, ograničeni u razvoju elektronske
uprave zbog neusvajanja zakona o elektronskom
potpisu i nepostojanja jedinstvenog programa
i koordinacije uvođenja e-uprave na republičkom
nivou.
"Bambi"
iz Poarevca ima već nekoliko generacija
sajtova. Najnoviji sajt www.zdravibili.co.yu,
za koji su dobili plaketu Društva za informatiku,
nije samo običan sajt za prodaju, nego se njime
propagira zdrav način ishrane i ivota.
Kompanija
"Agena" iz Beograda napravila je veb
sajt za jednu inostranu telekomunikacionu firmu,
a koja je zahvaljujući kvalitetnom softveru
i veb dizajnu prošle godine dobila 13.000
novih korisnika usluga.
Delta
banka na sajtu www.deltabanka.co.yu
nudi elektronsko bankarstvo i elektronsko plaćanje.
Skoro sve banke u našoj zemlji su 2003-e
uvele elektronsko bankarstvo. Međutim, Delta
banka je prva omogućila da se od kuće ili sa
posla preko Interneta moe izvršiti
uplata, videti stanje računa, mogu se uzeti
čekovi itd. Uspešno ovladavanje elektronskim
plaćanjem predstavlja veliki potencijal za budući
razvoj i efikasno poslovanje i plaćanje svih
kompanija.
Dunav
osiguranje je prvo ponudilo mogućnost da se
putem Interneta na sajtu www.dunav.com.
osigura automobil. Kasnije su i druge osiguravajuće
kompanije postupile slično i konstatovale da
im to obezbeđuje rast poslovanja.
Projekat
"Rastko" je najveća digitalna biblioteka
u junoj Evropi i nalazi se na adresi www.rastko.org.yu.
Nekoliko stotina knjiga u digitalnoj formi moe
se čitati preko ovog sajta. Zastupljene su knjige
iz nauke i kulture koje reprezentuju srpsku
i srodne kulture sa ovog područja.
U
Pančevu je u novembru 2003-e odran po
četvrti put Art-Tech festival digitalne umetnosti.
Festival iz godine u godinu pokazuje sve viši
nivo kreativnosti i sve veći broj učesnika.
Stiglo je oko 1.200 radova, čiji su autori preteno
mladi. Nagrađeni radovi se mogu videti na sajtu
www.arttech.co.yu
Mogu
se prikazati i na desetine drugih primera koji
potvrđuju visok nivo poznavanja najnovijih informacionih
i komunikacionih tehnologija, inventivnosti u
njihovim primenama i zapaene korisne efekte.
To sve dokazuje da postoje vrlo respektabilni
potencijali u svim oblastima primena informacionih
i komunikacionih tehnologija i da oni i po kvalitetu
i kvantitetu mogu uticati na bri i kvalitetniji
razvoj Srbije.
|
|
|
|
|
Procesi
informatizacije se ne odvijaju u pravcu
koji je poeljan i moguć. Nastojanja
da se ubrza proces informatizacije i da
se dinamika razvoja ove oblasti uskladi
sa sličnim trendovima u okruenju usporavaju
problemi čija se manifestacija moe
ilustrovati postavljanjem sledećih pitanja:
|
|
|
usvojen
i morao je da se primenjuje od juna 2003-e.
Čija je to odgovornost?
- Zašto
su svi resursi (znanje, oprema, infrastruktura
i dr.), iako ograničeni, ipak veći od postignutih
rezultata? Da li razvoj usporavaju: nemotivisanost,
privredna i politička kriza, neizvesnost,
špekulantski kapital ili još nešto?
- Zašto
se u Skupštini Srbije od juna 2003. ne
razmatra zakon o elektronskom potpisu. Pre
toga, sličan zakon o elektronskom poslovanju
i potpisu je od 2000-te do kraja 2002-e stajao
u Saveznoj vladi i Saveznoj skupštinie
sve do njenog raspuštanja. Da li ova
pojava govori o stvarnom odnosu prema razvoju
i da li je to manifestacija nerazumevanja,
neznanja ili nečeg drugog?
- Zašto
ne postoje mere za podsticanje domaće industrije
softvera?
Zašto se kasni sa koordiniranjem razvoja
elektronske uprave i dozvoljava da se sada
u ovim poslovima kasni i u odnosu na sve ostale
zemlje u Evropi?
- Zašto
se ne sprovdi na ministarskom sastanku utvrđena
dinamika realizacije "Plana za razvoj
informacionog društva u jugoistočnoj
Evropi"?
- Zašto
nije usvojen predlog "Strategije razvoja
Srbije do 2010. godine", čiji smo nacrt
razmatrali još polovinom 2001. godine?
- Zašto
se ne sprovodi Savezni zakon o zaštiti
podataka o ličnosti, koji je od 2003. u nadlenosti
Republike Srbije?
-
Kako stimulisati kadrove da ne odlaze u inostranstvo?
- Zašto
je neadekvatna kreditna politika banaka prema
ICT projektima? Nekoliko naših firmi
koje su se pojavile na sajmu "Systems"
u Minhenu nisu mogle da dobiju kredit ni od
jedne naše banke, ali su dobile kredit
od Evropske banke
Mogu
se postaviti i mnoga druga pitanja. Postavljanje
ovih pitanja ima za cilj da podseti na neke prihvaćene
inicijative, prihvaćene obaveze i pre svega na propuste
koji se ne mogu tolerisati. Na sva ova pitanja nadležni
organi treba da odgovore.
|
|
|
Videlo se da je Srbija imala dobar početak informatizacije
i da je tokom kriznog perioda počela da zaostaje
i postaje informatički nedovoljno razvijen deo
Evrope u pogledu veličine info trišta,
kapaciteta Interneta, razvoja aplikacija i posebno
elektonskog poslovanja. Istovremeno u Srbiji
ipak postoje resursi i pojedinačni rezultati
vrhunskih primena ICT.
Da
bi se što bre popravljao e-lik Srbije,
potrebne su određene mere i ja ih sugerišem
kroz sledeće e-poruke:
-
Ostvariti
zamisao da se u Srbiji stvori najpovoljniji
ambijent za ulaganje i razvoj ICT delatnosti.
O ovom cilju afirmativno su govorili pojedini
političari, ali nije mnogo učinjeno da se
to i ostvari. Potrebno je angaovati
eksperte koji će predloiti potrebne
mere i aktivnosti i što pre stvoriti
najstimulativniji ambijent za razvoj ICT delatnosti.
-
Obezbediti
uslove za dinamičniji razvoj elektronskog
poslovanja (propisi, infrastruktura, koordinacija,
osposobljavanje specijalista i sl.).
-
Nedostatak
sredstava oteava investiranje u ICT
sektor i zato treba korigovati politiku investiranja.
-
Stvarati
uslove za angaovanje mladih i kreativnih
informatičara jer upravo samo oni mogu da
omoguće dinamičniji i kvalitetno viši
nivo informatizacije,
-
Potrebno
je da se obezbedi veća samostalnost stručnih
tela i organa u rešavanju stručnih pitanja
u oblasti ICT, svesti uticaj i ulogu političkih
struktura samo na propisima predviđenu ulogu
i zahtevati njihovu javnu odgovornost za preuzete
obaveze.
-
Povećati
informisanost i uticaj stručnog javnog mnjenja
na izbor pravaca ICT razvoja, kreiranje politike
razvoja i utvrđivanje odgovornosti funkcionera
za sprovođenje politike, propisa, programa
razvoja i sl.
Ovakvim
i drugim sličnim merama ohrabruje se put Srbije
u informaciono društvo i gradi e-lik Srbije,
koji je vodi i u EU.
Na
kraju, mislim da je moguće da Srbiju za par
godina počnu da karakterišu: informatička
pismenost najvećeg dela mlade populacije, masovne
primene ICT, razvoj e-uprave, primene e-trgovine,
rad na daljinu, još bri razvoj primena
Interneta, izvozno orijentisana produkcija softvera,
raznovrsno digitalno stvaralaštvo i niz
drugih odlika informacionog društva.
|
|
|
|
|