nam
je takođe pomogao u fokusiranju naših interesovanja. Budući
da na Saobraćajnom fakultetu komunikacije jesu ono što nas
najviše interesuje, ova studija je bila idealna prilika da
se napravi spoj između nečega što je društveno sa nečim što
je tehnološko, te da pokažemo našim kolegama sa Saobraćajnog
fakulteta da možemo da sarađujemo na različitim aspektima,
da se ne bavimo nečim izmišljenim i kostruisanim, budući da
za njih sajberspejs predstavlja jedan krajnje apstraktan pojam.
Može
se reći da je naš krajnji cilj uvođenje jednog novog predmeta
- sociologije Interneta - na Beogradski univerzitet. Na tome
najviše radi profesorka dr Snežana Pantelić-Vujanić, šef Katedre
za društvene nauke Saobraćajnog fakulteta. Zbog toga su ova
istraživanja vrlo važna, kako zbog pozicioniranja našeg budućeg
predmeta, tako i zbog postavljanja novih teorijskih paradigmi.
Istraživanje
koje ću prezentovati imalo je četiri osnovna dela:
- identifikovanje
socio-demografskih karakteristika posetilaca soba za čet
- identifikovanje
modaliteta onlajn ponašanja i boravka posetilaca
- odnos
realnog i virtuelnog sveta
- percepciju
posetilaca o prednostima i manama četa u odnosu na komunikaciju
u realnom vremenu i prostoru.
Istraživanje
je sprovedeno avgusta 2002, učestvovalo je 114 ispitanika,
a upitnik je bio u elektronskoj formi (to pravi izvesne metodološke
probleme, npr. kako pozicionirati uzorak, kako odrediti šta
je to reprezentativno u sajber-prostoru, itd.). Za ponalaženje
ispitanika korišćena je kombinacija "snoubol" i
sistematskog uzorka, a istraživanja su rađena na Serbijan
kafeu i Krstarici (tu su naše najposećenije čet sobe, koje
dnevno posećuje po nekoliko hiljada ljudi).
CePIT:
Kako
ste kontrolisali uzorak?
Dalibor
Petrović:
Metodološki
problem jeste bio što je onaj ko je popunjavao upitnik mogao
da da lažne odgovore i za pol i starost i ostalo, što mi nikako
nismo mogli da proverimo, budući da nismo imali vizuelni kontakt
sa ispitanikom. Međutim, i kod anketa koje se sprovode na
klasičan način, licem u lice, vi opet ne možete znati da li
neko daje potpuno iskrene odgovore ili ne. Kontrolu uzorka
postigli smo to da kontrolom IP adrese onemogućimo da se sa
jednog računara popuni više od jednog upitnika, što je jedan
korak. Takođe, nije beležen suviše visok nivo direktnog odbijanja
popunjavanja upitnika (a procenjuje se da je bio između 20%
i 30%, ne računajući "non response"). Ipak, zbog
nesavršene metodologije istraživanja na Internetu, dobijene
podatke treba uzeti sa rezervom.
Osnovni
rezultati našeg istraživanja
Polna
struktura. Ustanovljeno je da muškarci cešće posećuju
sobe za četovanje, 60% ispitanika muškog pola prema 40% ispitanika
ženskog pola.
Starosna
struktura. Ustanovljeno je da većinu onih koji četuju
čine mladi ljudi do trideset godina (78,9%), dok bi se moglo
reći da osnovnu grupaciju čine osobe između 18 i 30 godina,
tj. 60% od ukupne populacije. Iako je istraživanje koje je
1998. godine na 5000 ispitanika sproveo GVU centar iz Amerike
pokazalo da populacija koja najviše čeatuje jeste ona između
11 i 20 godina, smatramo da je sasvim razumljivo da se ta
granica kod nas pomerila ka starijem uzrastu. Glavni razlog
za to je loša ekonomska situacija velikog broja porodica u
Srbiji, koje nisu ni u mogućnosti da svojoj deci priušte kupovinu
računara, a iz sličnih razloga ni škole nemaju adekvatnu računarsku
obuku. Trebalo bi sprovesti istraživanje cele populacije u
Srbiji koja koristi internet i onda ga uporediti sa pomenutim
istraživanjem. Za očekivanje je da je broj mladih korisnika
(do 18 godina) daleko manji kod nas nego u razvijenom svetu.
Zanimanje.
Ako se znaju starosne grupe koje četuju kod nas, onda donekle
iznenađuju podaci koje smo dobili o zanimanju naših ispitanika.
Čak 42,6% onih koji četuju su zaposleni, dok su 38,2% učenici
i studenti; preostalih 5,6% spada u nezaposlene, dok je 3,7%
sebe svrstalo u kategoriju ostalo. Čini nam se da se ovim
podacima ruši tabu o četovanju kao zanimaciji za besposlene
i društveno odbačene i da se ovim daje sasvim novi smisao
društvenoj ulozi koju četovanje vrši. Ovi podaci će još više
dobiti na značaju kad ih kasnije ukrstimo sa ostalim odgovorima,
ali već sad možemo konstatovati da ova vrsta komunikacije,
pogotovo zaposlenim ljudima, nadomešta komunikaciju i kontakte
koje ne mogu da ostvare u svakodnevnom životu. Dok sa druge
strane mladi ljudi koji su u školi i na fakultetu još uvek
imaju široko polje mogućnosti za upoznavanje i druženje, dotle
zaposleni ljudi često zbog prezaposlenosti ili zatvorenosti
u usku radnu celinu neprestano sužavaju krug poznanika i mogućih
novih kontakata. U takvoj situaciji, učestvovanje u čet grupama
predstavlja idealno sredstvo za brzo i jednostavno sticanje
poznanstava, koja, videćemo kasnije, jako često završavaju
stvarnim upoznavanjem i emotivnom vezom.
Mesto
boravka.
Što se tiče mesta boravka naših ispitanika, globalnost Interneta
se još jednom potvrdila budući da 66,7% ispitanika živi u
Srbiji i Crnoj Gori, dok ostatak živi u nekoj od bivših jugoslovenskih
republika (18,4%) ili u inostranstvu (14%). Odrednica inostranstvo
označava mahom naše ljude koji privremeno ili trajno žive
u inostranstvu, a ovaj vid komunikacije koriste kako iz psiholoških
razloga, tj. veze sa maticom, tako i iz praktičnih razloga,
tj. jeftinog načina da se bude u vezi sa prijateljima i rođacima
odavde. Što se tiče pojedinaca iz bivših jugoslovenskih republika,
koji su ovde zastupljeni sa znatnih 18%, najčešće se radi
o ljudima koji na neki načih imaju veze sa Jugoslavijom, bilo
poreklom ili rođačkim i prijateljskim vezama. Iskustvo nam
govori da su to pretežno osobe iz Bosne i Hercegovine, zatim
Makedonije, potom Hrvatske i najređe iz Slovenije.
Emotivni
status. Vidimo da je većina ispitanika van stabilnih
emotivnih veza (oko 65%), što je i bilo očekivano budući da
je jedna od osnovnih karakteristika soba za četovanje intezivni
kontakt i upoznavanja novih ljudi. U braku je oko 14%, a interesantno
je da su 4% razvedenih, koliko smo ih imali u uzorku, bile
ženske osobe. Takođe, žene su nešto starije u odnosu na mušku
populaciju.
Učestalost
i dužina četovanja. Od ostalih podataka važno je
istaći da većina ispitanika već duži period koristi ovaj vid
komunikacije. Ako napravimo grubu podelu na novajlije i starosedeoce,
a kao neku okvirnu granicu uzmemo šestomesečni period, onda
možemo zaključiti da samo 17,5% posto naših ispitanika (oni
koji četuju tri meseca ili manje) spada u grupu "novajlije",
dok ostatak čine "starosedeoci" sa 82,5% našeg uzorka.
Možda je još značajniji podatak da gotovo 50% uzorka čine
oni koji četuju dve i više od dve godine. Ovo je važno jer
nam to govori da oni koji počnu da se služe ovom vrstom komunikacije
to najčešće i nastavljaju da rade. Naravno, to opet može da
znači da je uzorak malo pomeren, da ovo nije prava slika,
da su većinom odgovarali oni kojima je čet način života, prosto
oni koji imaju više želje da pričaju o tome, dok su se oni
koji ne četuju kontinuirano uzdržavali od popunjavanja upitnika.
Međutim,
da bi slika bila potpunija morali smo da utvrdimo pored "staža"
i intezitet posećivanja soba za četovanje. Ako se složimo
da redovnim posetiocima čet konferencija možemo nazvati one
koji ih posećuju svakodnevno i one koji ih posećuju nekoliko
puta nedeljno, onda možemo konstatovati da čak 84,2% naših
ispitanika spada u redovne korisnike, dok udeo onih koje smo
definisali kao povremene korisnike iznosi samo 15,8%. To znači
da ovaj vid komunikacije ne predstavlja sporadičan vid zabave,
već dugotrajan i redovan vid društvenog ponašanja, većine
posetilaca soba za četovanje.
Na
dodatno pitanje koliko sati dnevno četuju, oko 70% ispitanika
kaže da četuje između jednog i tri sata.
Iz
navedenih rezultata vidmo da, grubo rečeno, prosečan posetilac
soba za četovanje jeste osoba koja četuje šest meseci i duže,
to čini najmanje nekoliko puta nedeljno i to u trajanju od
jednog do tri sata po svakom uključenju.
Upoznavanje.
Kada govorimo o sticanju novih poznanstava na četu, pokazuje
se da čet ruši društvene barijere koje postoje u relnom životu,
budući da se kontakti ostvaruju daleko brže i lakše. Približno
60% ispitanika svaki put ili skoro svaki put kad poseti sobu
za četovanje upozna najmanje jednu osobu. Kad se ovome doda
i broj od 21% onih koji na svakih par uključenja upoznaju
nekog novog, dobijamo podatak da 80% osoba na četu najmanje
na nekoliko uključenja, a često i skoro svaki put upozna nekog
novog. Možda baš u ovome nalazu leži odgovor na pitanje u
čemu je tajna zavodljivosti soba za čet. U virtulenim sobama
nema onih toliko poznatih dilema realnog upoznavanja: kako
da priđem, šta da kažem a da ne zvuči otrcano, hoću li mu/joj
se dopasti, šta ako zamucnem, pocrvenim itd. Jedino što treba
da uradite jeste da kliknete na jedan od stotine nadimaka
koji stoje pred vama i da kažete zdravo; ostalo ide samo od
sebe.
Poznanstvo
iz virutelnog sveta u realnom svetu. Međutim, ako
smo navedene pogodnosti sajber-prostora mogli da naslutimo
i bez istraživanja, jednostavnim logičkim promišljanjem, ono
što nikako nismo mogli da znamo, a što čini možda i ključno
pitanje ovog istraživanja, jeste da li se i u kojoj meri ostvaruje
veza između virtuelnog i realnog sveta. Zbog toga, odgovori
na nekoliko sledećih pitanja, predstavljaju, po našem mišljenju
najvrednije nalaze ovog istraživanja.
Samo
26,3% naših ispitanika nikad nije ostvarilo realni kontakt
sa nekim od poznanika iz soba za četovanje, dok je većina
ostalih (65,8%) najmanje nekoliko puta uživo upoznala nekog
sa četa. Ako se ovome doda i 7,9% onih koji su samo jednom
uživo upoznali nekog dobija se broj od čak 73,7% osoba koje
su imale iskustvo prenošenja virtuelnih poznanstava u realno
okruženje. Da su ova poznastva po kvalitetu ista ili čak i
bolja od onih u realnom životu govori podatak da je od svih
osoba koje su uživo upoznale nekog sa četa čak 94,2% nastavilo
da se druži sa nekoliko ili više osoba koje su upoznali i
realno. Razlog ovako velikom broju održanih kontakata verovatno
leži u činjenici da su se te osobe prethodno veoma dobro upoznale
tokom virtuelne komunikacije, tako da je ovo samo bio logičan
nastavak već započetih prijateljstava.
Koliko
su i jesu li ljudi poznavali neke pre četovanja
nije postavljeno, ali u planu je realizovanje novog upitnika,
gde će se mnogi aspekti još detaljno obraditi.
Drugo
pitanje kojim smo hteli da utvrdimo kvalitet ostvarenih poznanstava
kao i njihovu svrhu ticalo se eventualnih emotivnih veza među
osobama koje su svoja poznanstva prenela iz virtuelnog u realno
okruženje. Odgovori ispitanika su pokazali da od onih osoba
koje su ostvarile realno upoznavanje, čak 58,4% njih imalo
je jednu ili više emotivnih veza koje su proizašle iz ovih
kontakata. Slika postaje još interesantnija kad se uporedi
ponašanje osoba muškog i ženskog pola pri uspostavljanju kontakata
ovakve vrste. Možda bi prva pretpostavka bila da su muškarci
slobodniji kada je reč o ulaženju u ovakav emotivni odnos,
međutim, rezultati nas demantuju..
Istraživanje je pokazalo da je 42% muškaraca izbeglo ulaženje
u emotivne kontakte. S druge strane, čak 78% žena je ostvarilo
jednu ili više emotivnih veza nakon upoznavanja uživo, i to
44% sa više osoba, nasuprot samo 26% muškaraca. Mišljenja
smo da navedenu razliku možemo tumačiti različitim ponašanjem
polova, odnosno da se ženske osobe teže odlučuju na upoznavanje
uživo sa osobama sa četa, ali kada se na to odluče, onda su
mnogo spremnije na ostvarivanje emotivnih veza. Realna je
pretpostavka da muške osobe više eksperimentišu i da mnogo
brže prenose kontakte iz virtuelnog u realno okruženje, za
razliku od žena, koje se odlučuju na kontakt tek nakon što
su dobro upoznale osobu sa kojom treba da se sretnu u realnom
svetu.
Posebno
je interesantna činjenica da je od svih ostvarenih emotivnih
veza čak 42,9% prešlo u trajne veze. Ovaj podatak nam govori
da je prethodna, virtuelna priprema tih veza bila veoma dobra,
što je posledica komunikacije na čeatu, koja je po prirodi
stvari bila usredsređena isključivo na "duhovni kontakt".
Moguće je da je ovakva situacija uticala da se razbiju neke
barijere koje bi verovatno postojale kod fizičkog upoznavanja,
jer, kad dođe do realnog kontakta, on u velikoj meri biva
posredovan unutrašnjim (duhovnim) sadržajem. U prilog ovoj
tezi ide i činjenica da se samo 30,6% veza završilo bez nekog
ozbiljnijeg nastavka.
Smiljana
Antonijević:
Kakva
je fizička lokacija ispitanika?
Dalibor
Petrović
42%
je Beograd, 18 % bivše jugoslovenske republike, ostatak Srbija.
Ivan
Panović:
Da
li su uzimane u obzir sajber veze ljudi koji se uživo nikad
nisu videli ali su doživljavali međusobno da imaju neku vezu
- sajber vezu, sretali se, voleli se, imali sajber seks i
ostalo?
Dalibor
Petrović:
Ovog
puta se išlo na što manje pitanja (ne preko 30) baš zbog te
odbojnosti isptanika. U novom istraživanju taj aspekt sajber
flertovanja i sajber seksa razradili smo daleko više. Ovde
je bilo najbitnije da se ustanovi kontinuitet virtuelnog i
realnog.
Na
kraju, ispitanici su imali mogućnost da sami ocene koje su
prednosti i mane čea u odnosu na realnu komunikaciju, komunikaciju
uživo, znači zašto je čet bolji od komunikacije uživo. Evo
kakvi su rezultati.
Kada
je o prednostima četa reč, 31% ispitanika ističe da je to
slobodnija komunikacija, 27% da čet kao takav nema nikakve
prednosti, 15% lakše upoznavanje, 14% mogućnost duhovnog upoznavanja
sagovornika, anonimnost - mogućnosti igranja sa identitetima
ističe 6%, ostalo 7%.
Najveći nedostatak četovanja za naše ispitanike je neiskrenost
koja vlada na četu (32,9%). Međutim, kada smo ukrstili ove
stavove sa ispitanicima koji redovno i povremeno posećuju
sobe za četovanje, dobili smo nalaz da povremeni posetioci
u čak 57,1% navode da je osnovna mana neiskrenost na chatu,
za razliku od samo 28% redovnih posetilaca koji ističu ovaj
nedostatak. Navedeni odgovori su razumljivi jer povremeni
posetioci usled svog neiskustva, za razliku od redovnih, teže
procenjuju iskrenost i odnose na četu, pa su zbog toga skloni
zauzimanju distanciranog stava prema ostalim učesnicima na
četu.
Motivisanist
za čet komunikaciju. Tražili smo od ispitanika da
sami navedu šta ih je motivisalo da se opredele za ovu vrstu
društvenog opštenja.
Ispitanici
na prvom mestu ističu želju za upoznavanjem novih ljudi (29.9%),
zatim dosadu (24,1%) i kao treći razlog zabavu (24,1%). Zajedničko
za sva tri odogovora je, po nama, usamljenost pojedinca. I
želja za upoznavanjem novih ljudi. Dosada i potreba za pronalaženjem
zabave ulazi u isti korpus osnovnih društvenih potreba - poput
potrebe za društvenošću. Kao što je poznato iz proučavanja
realnih društvenih grupa usamljenost pojedinaca je jedan od
nosećih stubova u konstituisanju ovih grupa, stoga je njihova
osnovna funkcija upravo integracija pojedinaca u širu društvenu
zajednicu. Sada, na osnovu prikazanih rezultata možemo sa
velikom sigurnošću tvrditi da upravo istu funkciju obavljaju
i virtuelne sobe za četovanje.
Osnovni
zaključak našeg istraživanja, kao i odgovor na pitanje postavljeno
na početku ovog rada jeste da sobe za četovanje, kao i sve
ostale, realne forme grupnog okupljanja ljudi ispunjavaju
funkciju integrisanja pojedinca u širu društvenu celinu. Posebna
zavodljivost soba za četovanje jeste što se integracija odvija
relativno brzo, lako i bezbolno. Međutim, čini se ipak da
je suštinski nalaz ovog istraživanja da četovanje ne predstavlja
samo svrhu za sebe, tj. neku izolovanu formu komunikacije
i kontakata medu ljudima, koja se završava tamo gde i počinje,
u virtuelnom internet prostoru. Naprotiv, četovanje je samo
jedna od manifestacija ljudske društvenosti, koja gotovo neminovno
teži da se okonča u realnom, fizičkom kontaktu njenih korisnika.
Smiljana
Antonijević:
Pošto
su ispitnici i upućivani na ovo, da li je to rađeno u različito
doba dana?
Dalibor
Petrović:
Da.
Vodilo se računa o tome da dani budu različiti - da li je
radni dan ili vikend, kao što je vođeno računa da u pitanju
budu različita doba dana. Naravno da je najveći intenzitet
na četu negde uveče - tada je najveća frekvencija ljudi. Trudili
smo se da jedan deo uzorka dobijemo noću, kao i u prepodnevnim
satima ne bismo li "uhvatili" onu populaciju koja
četuje s posla.
Smiljana
Antonijević:
Da
li je istraživanje rađeno po sobama, da li je bio isti broj
ispitanika?
Dalibor
Petrović:
Ne,
i to je još jedan problem. Bilo je moguće da se procentualno
izrazi svaka soba pa da se ide na procentualnu zastupljenost
u uzorku, međutim pošto je bio mali upitnik, išlo se samo
na glavnu sobu Serbijan kafea i Krstarice. Sada imamo ideju
da procentualno izrazimo učešće svake sobe, te da se ne ide
toliko na reprezentativnost koliko da se uhvate različite
kategorije.
Smiljana
Antonijević:
Mislim
da bi to trebalo precizirati, jer se po sobama razlikuje korisnička
populacija. Jer npr. dijaspora ide u druge sobe.
Dalibor
Petrović:
Treba
poći od toga da se postigne kvota svake od nekih 10-15 grupacija
po različitim kriterijumima, po godinama, zanimanju, obrazovanju,
po tome da li su dijaspora ili su iz zemlje, muškog ili ženskog
pola. Prosto da se ne ide na tu vrstu reprezentativnosti koja
je karakteristična za terenska istraživanja u Srbiji, gde
sa 1500 ljudi kažemo da imamo reprezentativnu sliku Srbije,
(a videli smo i da nije baš reprezentativna po ovim istraživanjima
uoči predsedničkih izbora). To je neizvodljivo na netu. Recimo,
da mi kažemo sad četuje 100 ili 20.000 ljudi pa ćemo mi naći
1000 ljudi, pa sa ICQ-a uzeti toliko, iz četrumova ćemo uzeti
toliko i tako dalje.
CePIT:
Ti
odnosi koji se ostvaruju u virtuelnom prostoru teže da se
ostvare u stvarnom životu. Pri tome treba imati u vidu da
su uzimani ljudi iz čet kanala Serbijan kafe, koji je vezan
za jedan fizički prostor; ako bismo uzimali ljude sa ICQ-a,
pitanje je da li bi oni tamo tragali za nekim realnim kontaktom.
Dalibor
Petrović:
Sve
zavisi od prostora na kome se vrši istraživanje. Ovde ne postoji
nešto što bismo mogli nazvati virtuelnom zajednicom, tj. grupom
ljudi koji zajedno komuniciraju i identifikuju se kao pripadnici
te grupe. To je jedan ogroman prostor 600-700 ljudi koji uglavnom
dolaze da komuniciraju jedan na jedan. Znači, kao jedna ogromna
žurka gde se sve odvaja u pojedinačne varijante, prosto nemate
kontinuitet priče koji ide, jer na ekranu ima 700 ljudi koji
ulaze i izlaze. Stvaraju se ad hok odnosi. Sigurno da bi daleko
drugačiji rezultati dobijeni da su istraživane neke manje
zasebne sobice, gde četuje 20-30 ljudi. Mada, iskustva sa
Drenika, gde već postoje ljudi koji se stalno druže, jeste
takvo da oni organizuju druženje uživo. Iako imaju taj odnos
zajednice, oni se dogovore, odu npr. na Adu jednom u šest
meseci i uživo se upoznaju i nastavljaju sa kontaktima uživo.
Čak i u tom nekom grupnom odnosu teži se fizičkom "opipavanju".
CePIT:
Ako
govorimo o intenzitetu nekog emotivnog ulaganja koje postoji
u odnosima među ljudima koji četuju, možda interesantan pokazatelj
može biti procenat ljudi koji ne ostaje na četu neke zajednice,
grupe ljudi, nego sa njega prelazi u zasebne prostorije gde
komunikacija ide jedan na jedan. Recimo da bi ta analiza mogla
da bude interesantna.
Dalibor
Petrović:
To
je velika većina ispitanika. Mnogo više ljudi koristi čet
kao neki iskorak ka ovom, što je realno više kao sredstvo
a ne toliko kao cilj sam po sebi. Mada smo videli da redovni
korisnici i dalje dolaze, jer nije stvar u tome da oni dođu
triput, upoznaju nekog uživo, nađu partnera i više se ne vraćaju.
Oni nastavljaju i dalje sa četovanjem, to je prosto jedan
od načina manifestovanja njihove društvenosti, ušlo je u njihov
ritam dnevnog ili nedeljnog ponašanja. Ali tu je opet prisutna
neizbežna težnja da se poveže taj virtuelni prostor sa ovim
realnim.
Preporučeni
tekst:
- http://www.socio.demon.co.uk/magazine/1/methods_portugese.html
|
|