|
|
|
|
|
|
|
|
|
_____impresum______
e-volucija
Centar
za proučavanje informacionih tehnologija Beogradske
otvorene škole
Masarikova
5/XII, Beograd
Gl.
i odg. urednik
Nenad Golčevski
Urednik
broja
Milina Petrović
Uredništvo:
Iva Nenić
Tanja Milovanović
Nataša Radović
ISSN
1451-8112
Izdavanje ovog časopisa pomogla je fondacija
"Olaf Palme"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tema
3. broja: SAJBER-PROSTOR I NJEGOVI STANOVNICI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uvrežena
podela na realno i virtuelno, za kojom se često
poseže kada se govori o Internetu i sajber-prostoru,
mnogo toga može da zamagli i da uspostavi rascep,
koji niti je dovoljno jasan, niti je uopšte
dovoljno funkcionalan. Sajber-prostor je jedan
tehnologizovani prostor, prostor različitih
konteksta, različitih okruženja, koja se međusobno
preklapaju. Nastaje
i razvija se u datom istorijskom trenutku, koji
je sa svoje
strane obeležen mnogim socijalnim, kulturnim,
političkim, tehno-
|
|
|
loškim i drugim nivoima. Korisnici ulaze u njega sa
različitim željama, ambicijama i vizijama i pregovaraju
svoju poziciju u odnosu na mogućnosti koje su im date.
Te mogućnosti ih, međutim, ni na koji način ne ograničavaju
i ne čine od njih nekakve pasivne
primaoce postojećih sadržaja, već im pružaju priliku
da budu i kreativni socijalni akteri>>> |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I
metodološki i konceptualno i u smislu vrednovanja
sajber kulture bilo je izuzetno značajno kada
je primenjen pristup virtuelne etnografije, tj.
kada se shvatilo da se u proučavanju Interneta
mora početi sa posmatranjem i analizom konkretnih
aktivnosti na mreži. "Hajde sada da ne donosimo
zaključke o tome da li su ljudi 'čudni' ako se
druže u sajber-prostoru, nego da ih pitamo zašto
to rade, šta ih motiviše," - bio |
|
|
|
|
je
osnovni pristup virtuelne etnografije. To je zapravo
klasičan etnografski pristup koji podrazumeva odlazak
na teren i intenzivnu komunikaciju sa ispitanicima.
Ovog puta odlazi se na virtuelni teren, ali treba imati
na umu da se virtuelni fenomeni ne mogu analizirati
bez uzimanja u obzir i njihovog fizičkog bekgraunda,
jer se u suprotnom gubi sveukupni kontekst.
>>> |
|
|
|
|
|
|
|
ISTRAŽIVANJE
SOCIOLOŠKOG SAJBER CENTRA.....................................
Dalibor Petrović
asistent sociologije na Saobraćajnom fakultetu
u Beogradu
Biografija |
|
|
Kada
govorimo o sticanju novih poznanstava na četu,
pokazuje se da čet ruši društvene barijere koje
postoje u relnom životu, budući da se kontakti
ostvaruju daleko brže i lakše. Približno 60% ispitanika
svaki put ili skoro svaki put kad poseti sobu
za četovanje upozna najmanje jednu osobu. Kad
se ovome doda i broj od 21% onih koji na svakih
par uključenja upoznaju nekog novog, dobijamo
podatak da 80% osoba na |
|
|
|
|
četu
najmanje na nekoliko uključenja, a često i skoro svaki put
upozna nekog novog.Možda baš u ovome nalazu leži odgovor na
pitanje u čemu je tajna zavodljivosti soba za čet. U virtulenim
sobama nema onih toliko poznatih dilema realnog upoznavanja:
kako da priđem, šta da kažem a da ne zvuči otrcano, hoću li
mu/joj se dopasti, šta ako zamucnem, pocrvenim itd. Jedino
što treba da uradite jeste da kliknete na jedan od stotine
nadimaka koji stoje pred vama i da kažete zdravo; ostalo ide
samo od sebe. >>> |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Čim
se pojavio Internet, odmah su u inostranstvu započete
neke studije koje su maltene od početka te ekspanzije
stvorile poprilično polarizovan pogled na Internet,
dobar Internet protiv lošeg Interneta - u smislu
uticaja naročito na socijalne aktivnosti, a donekle
i na psihičke, pa kasnije i fizičke probleme koje
može da ima neki korisnik, posebno ako se Internet
duže koristi. |
|
|
Slična
istraživanjima rađena su i o televiziji, i ona su se
zasnivala na sadržaju i uticaju. Na primer, onaj čuveni
eksperiment Bandure, u kome je on prikazivao deci crtane
filmove sa nasilničkim i nenasilničkim segmentima, kao
"Iči i Skreči" iz "Simpsonovih",
pa se ispitivalo da li su deca posle toga agresivnija
ili nisu. Tako je pokušano i ispitivanje internet aktivnosti:
kakav je uticaj Interneta, kako je nastao internet paradoks.
Internet paradoks u stvari znači da jedna tehnologija
koja je osmišljena za poboljšanje socijalne interakcije
utiče negativno na socijalne odnose.>>> |
|
|
|
|
|
|