|
|
|
|
|
|
|
_____impresum______
e-volucija
Centar
za proučavanje informacionih tehnologija
Beogradske otvorene škole
Masarikova 5/XII, Beograd
Gl.
i odg. urednik
Nenad Golčevski
Urednik
broja
Milina Petrović
Uredništvo:
Iva Nenić
Tanja Milovanović
Nataša Radović
ISSN
1451-8112
Izdavanje ovog časopisa pomogla je fondacija
"Olaf Palme"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
METODOLOGIJA
ISTRAŽIVANJA INTERNETA
Smiljana Antonijević
asistent
na Univerzitetu u Minesoti na u Centru za studije Interneta |
|
|
|
|
|
Kada
je u pitanju metodologija istraživanja Interneta, ono
što nama danas izgleda logično zapravo je tek relativno
skoro postalo "očigledno" - otkad se pojavila
virtuelna etnografija, kao konceptualno-metodološki
pristup. Viđenje antropologa je tu bilo presudno, kao
i metodologija koju su uneli u proučavanje sajber kulture.
Naime, jako dugo proučavanje sajber kulture se bavilo
odnosom realnog i virtuelnog na jedan čudan način. Sve
se svodilo na poređenje virtuelnih fenomena sa realnim
pandanima kako bi se "dokazalo" da oni jesu
ili nisu poput njihovih "realnih blizanaca".
Logika je bila da ako posmatramo virtuelnu zajednicu,
nastojimo da utvrdimo da li ona ima ili nema karakteristike
realne zajednice. |
|
|
Ako analiziramo virtuelno prijateljstvo, pokušavamo
da ustanovimo da li ono podrazumeva odnos podjednake
bliskosti kao realno. Najzad, ukoliko virtuelni fenomen
ima sve, ili bar najznačajnije elemente realnog, onda
je on "u reduť, možemo ga vrednovati pozitivno,
a ako ih nema - onda je u pitanju neki "tehnološki
degenerisani" oblik "stvarnog".
Stalno
su se pojavljivale nove studije, a veliki metodološki
problem je bio što su uglavnom korišćene kvantitativne
metode, čak i metod eksperimenta, kao na primer u čuvenoj
"Net houm" studiji, koja se pokazala kao veliki
promašaj. Pokazalo se da sa takvom vrstom istraživanja,
tj. posmatranjem realnog i virtuelnog kao suprotstavljenih
oblika savremenog postojanja, ne idemo nikuda. Rezultati
istraživanja su bili kontradiktorni - dok su izvesni
autori, na osnovu rezultata svojih istraživanja, tvrdili
da korišćenje Interneta otuđuje, drugi su govorili:
"Ma ne, naši ispitanici se druže fantastično!"
Problem je bila metodologija, ali i čitava ta paradigma
u okviru koje se tvrdilo da će ljudi u sajberspejsu
početi da se ponašaju na jedan potpuno neverovatan način,
koji nema nikakve veze sa realnošću. Bili su povezani
i metodologija i konceptualni i vrednosti okvir, kao
čitav jedan krug.
I
metodološki i konceptualno i u smislu vrednovanja sajber
kulture bilo je izuzetno značajno kada je primenjen
pristup virtuelne etnografije, tj. kada se shvatilo
da se u proučavanju Interneta mora početi sa posmatranjem
i analizom konkretnih aktivnosti na mreži. "Hajde
sada da ne donosimo zaključke o tome da li su ljudi
'čudni' ako se druže u sajber-prostoru, nego da ih pitamo
zašto to rade, šta ih motiviše," - bio je osnovni
pristup virtuelne etnografije. To je zapravo klasičan
etnografski pristup koji podrazumeva odlazak na teren
i intenzivnu komunikaciju sa ispitanicima. Ovog puta
odlazi se na virtuelni teren, ali treba imati na umu
da se virtuelni fenomeni ne mogu analizirati bez uzimanja
u obzir i njihovog fizičkog bekgraunda, jer se u suprotnom
gubi sveukupni kontekst.
|
|
SAJBER-JUGOSLAVIJA:
DEKONSTRUKCIJA
POJMA NACIONALNOG IDENTITETA |
|
|
|
|
Meni
je bio veoma zanimljiv primer sajber-Jugoslavije.
Priču, odnosno tekst o sajber-Jugoslaviji pripremala
sam prvenstveno za zapadnu publiku, jer mi se činilo
da će dobro ilustrovati ono što se dešavalo kod nas.
Tekst je objavljen u knjizi "Community-Net in East
and South Europe", koju je uredio Franc Trček.
Sajber-Jugoslavija
jeste virtuelna zajednica, ali ima obeležja države,
zbog čega se i smatra prvom onlajn nacijom. Na primer,
sajber-Jugoslavija izdaje svoje digitalne pasoše, tako
da sajber Jugosloveni nisu članovi, već državljani te
zajednice. Ova zajednica ima svoj ustav, grb, ministarstva,
himnu, naprosto ima |
|
ima
sve odlike realne države. Jedino nema prostor u fizičkom
smislu, nema teritoriju.
Sajber-Jugoslavija
ima oko 16500 članova, iz 150 "fizičkih" država.
Suprotno onome što bismo verovatno svi očekivali, više
od 70% članova ove zajednice nisu ljudi sa prostora
bivše Jugoslavije. Kada se ima na umu da je sajber-Jugoslavija
osnovana 1999. godine, dakle u vreme kada naprosto niko
nije želeo da bude Jugosloven, postavlja se pitanje
šta je ljude iz gotovo celog sveta motivisalo da uzmu
baš to virtuelno državljanstvo?
Da
bismo mogli da odgovorimo na ovo pitanje, potrebno je
da malo detaljnije pogledamo odlike te prve onlajn nacije.
Najpre, ono što virtuelnu Jugoslaviju razlikuje od realne
jeste da ona nije ni zamišljena kao zajednica južnih
Slovena. U ustavu sajber-Jugoslavije navedeno je da
uslov za dobijanje državljanstva nije južnoslovensko
poreklo, već da član mora da se oseća Jugoslovenom.
Jedini uslov koji se pred članove sajber-Jugoslavije
postavlja jeste da svaki državljanin mora da bude ministar.
Tako ova država ima onoliko ministarstava koliko i članova,
s tim što su ministarstva više nego zanimljiva. Na primer,
postoje ministri za toto kalčo, lake žene, itd. U ustavu
sajber-Jugoslavije takođe je navedeno da dok svaki državljanin
ima obavezu da bude ministar nečega, niko nema pravo
da pretenduje na bilo kakvu višu poziciju. Naime, nijedan
član ne može da postane predsednik ili premijer ove
države. Simboli sajber-Jugoslavije takođe su samo na
izgled poput onih koje znamo u realnosti. Grb je napravljen
po modelu grba SFRJ, uz vrlo zanimljivo poigravanje
njegovim elementima. Naime, šest buktinja, koje su predstavljale
jugoslovenske republike, zamenjeno je predstavom kosmosa,
dok su klasovi žita, kao simbol ekonomskog prosperiteta
Jugoslavije, zamenjeni pojasom za spasavanje. Simbolika
ove transformacije veoma je očigledna. Himna sajber
Jugoslavije menja se svake nedelje izborom nekog od
MP3 fajlova koje su predložili članovi.
Ono
što ovde vidimo zapravo je "blasfemično" poigravanje
elementima nacije. Hijerarhija državne strukture zamenjena
je "planskom anarhijom". Simboli nacije, koji
u realnosti označavaju njen kontinuitet i samosvojnost,
ovde su svesno pretvoreni u suprotnost. Kroz takvu igru
na sjajan način je pokazano da je ono što smatramo nacijom
zapravo konstrukt, tj. da je nacija, baš kao što Benedikt
Anderson u svojoj studiji pokazuje, zamišljena zajednica.
Verovatno se upravo u tome nalazi ključ odgovora na
pitanje zbog čega su hiljade ljudi iz različitih delova
sveta odabrale da se izjasne kao sajber Jugosloveni.
Reč nije bila o kreiranju nekog novog ili "nadnacionalnog"
identiteta u sajber-prostoru, nego o dekonstrukciji
nacionalnog identiteta kao takvog.
U
ravni proučavanja sajber kulture ovaj primer je značajan
jer pokazuje da se načini onlajn i oflajn postojanja
zapravo ne razlikuju. Virtuelna zajednica nije, odnosno
ne mora nužno biti, ništa više ili manje "zamišljena"
od onih kakve znamo u realnosti. Ovaj primer potvrđuje
opservaciju Slavoja Zižeka da nam sajber fenomeni zapravo
samo pokazuju do koje mere smo uvek bili virtuelni.
Preporučeni
tekst:
http://www.uni-muenster.de/PeaCon/zurawski/veengl.html
|
|
|
|
|