kiborga (cyborg theory). Tako shvaćen, sajber-prostor
nastaje, postoji, održava se i menja, izmedu ostalog,
i kroz različite priče koje mi o njemu pričamo.
Te priče se mogu podeliti na tri nivoa.
Prvi
nivo čine materijalne priče. One se odnose na
čitav spektar hardversko-softverskih komponenti,
tehnološkog razvoja i usavršavanja kompjutersko-informacionih
tehnologija. U te materijalne priče uključuju
se one koje se tiču toga ko ima kakav i koliki
pristup ovim tehnologijama. Tu se dobrim delom
dotičemo i pitanja na koje pokušavamo ovde da
odgovorimo - ko su stanovnici sajber-prostora.
Nužno se, dakle, vezujemo za pitanje moći, pitanje
i ekonomskog ali i simboličkog ili kulturnog kapitala
koji svako od nas ima ili nema, a što mu omogućava
ili ne omogućava da u sajber-prostoru učestvuje.
Zatim,
tu su simboličke priče. Ove priče odnose se na
načine na koje sajber-prostor biva predstavljen
u literaturi, umetnosti, naučnoj fantastici, filmskoj
i uopšte kulturnoj produkciji. Ove priče, naravno,
prevazilaze najčešće ono što sajber-prostor "jeste"
i imaginativno ga preoblikuju u ono što bi on
"mogao da bude", u ono što bismo mi
želeli da on bude ili ono čega se pribojavamo
da bi mogao postati.
I
najzad, postoje iskustvene priče. To su lične
priče svakoga od nas, priče koje mi kao korisnici
i/ili stvaraoci sajber-prostora doživljavamo kada
stupamo u kontakt sa kompjutersko-informacionim
tehnologijama, kada zakoračimo u taj nematerijalni
"prostor" i počnemo da ga osećamo, proživljavamo,
da na neki način u njemu učestvujemo, "srećući
se" sa drugim njegovim stanovnicima. Svaka
iskustvena priča na individualnom planu zapravo
konkretizuje i posreduje one druge dve dimenzije
- materijalnu i simboličku.
Surfujući
po Internetu, često nailazimo na informaciju o
tome da je neki sajt "under construction",
tj. "u izgradnji". Po meni, upravo ta
odrednica odlično opisuje sajber-prostor u celini.
On je, dakle, i dalje u izgradnji i tu zapravo
leži njegova snaga, u tom stalnom nastajanju,
menjanju, rekonstruisanju i razvijanju, dok svi
mi, čak i kao obični korisnici, imamo mogućnost
da u nekoj meri preoblikujemo taj prostor i da
utičemo na ono što se u njemu i oko njega događa.
Uvrežena
podela na realno i virtuelno, za kojom se često
poseže kada se govori o Internetu i sajber-prostoru,
mnogo toga može da zamagli i da uspostavi rascep,
koji niti je dovoljno jasan, niti je uopšte dovoljno
funkcionalan. Sajber-prostor je jedan tehnologizovani
prostor, prostor različitih konteksta, različitih
okruženja, koja se međusobno preklapaju. Nastaje
i razvija se u datom istorijskom trenutku, koji
je sa svoje strane obeležen mnogim socijalnim,
kulturnim, političkim, ekonomskim, tehnološkim
i drugim nivoima. Korisnici ulaze u njega sa različitim
željama, ambicijama i vizijama i pregovaraju svoju
poziciju u odnosu na mogućnosti koje su im date.
Te mogućnosti ih, međutim, ni na koji način ne
ograničavaju i ne čine od njih nekakve pasivne
primaoce postojećih sadržaja, već im pružaju priliku
da budu i kreativni socijalni akteri. A višestruke
implikacije različitih aktivnosti koje se u sajber
prostoru i oko njega odvijaju često prevazilaze
okvire "virtuelnog" i "onlajn"
nivoa, obeležavajući i onaj nivo koji nedovoljno
precizno određujemo kao "realan".
Zanimljivo
je da nam u pokušajima da odgovorimo na pitanje
šta je sajber prostor ne pomaže princip po kojem
bi se trebalo udaljiti od drveta kako bi se sagledala
šuma. Zato, s jedne strane, Internetu možemo pristupiti
iz perspektive sveukupnosti njegove mnogostrukosti
i njegovih različitih manifestacija, različitih
vidova komunikacija, multimedijalnosti i aktivnosti.
S druge strane, baveći se nizom studija slučaja,
možemo pokušavati da opišemo "drvo po drvo".
Ni u jednom slučaju, međutim, nećemo sa sigurnošću
doći do jednog i jedinstvenog, konačnog odgovora,
ali moje uverenje je da nas drugi pristup, usmeren
na pojedinačne slučajeve i na pitanja manjeg obima,
na mnogo funkcionalniji, zanimljiviji i instruktivniji
način vraća na situativnost i kontekstualnost
sajber-prostora, na konkretne aktivnosti u određenim
društvenim okruženjima, kulturama i sistemima
vrednosti, čime istovremeno izbegavamo zamku objektifikacije
i esencijalizacije sajber prostora, koja preti
kada o njemu razmišljamo kao o entitetu nezavisnom
od konkretne humane delatnosti.
Različiti
su načini na koje se teorija stavlja u pogon kada
se interpetira sajber-prostor, kao što su različiti
putevi, odnosno metode koje istraživačima stoje
na raspolaganju da koncipiraju svoja istraživanja.
Ipak, grubo govoreći, možemo izdovojiti dva osnovna
pristupa:
- tekstualni, kada se sadržajima na Internetu
pristupa kao tekstu, pri čemu se koriste različiti
modaliteti tekstualne, diskurzivne, simboličke,
semiotičke analize
- etnografski, koji se okreće samim korisnicima,
ili kako ih ovde nazivamo "stanovnicima".
I
jedan i drugi imaju prednosti i ograničenja. Slabost
prvog je u tome što može da zanemari konkretnog
socijalnog aktera i društveno-kulturni kontekst
u kojem on deluje, a slabost drugog je što ulogu
tog aktera može da prenaglasi u odnosu na tehnološko-(sajber)kulturni
kontekst Interneta/sajber-prostora. U tom smislu,
najbolje rezultate daje kombinacija ova dva pristupa,
uzimanjem u obzir i nekih referentnih tačaka koje
na prvi pogled mogu stajati izvan konkretnog predmeta
interesovanja.
Naime,
kada se govori o Internetu, često se u prvi plan
ističe njegov globalni konektivitet, svojstvo
za koje se neretko profetski propagira da ukida
prostor i vreme. Međutim, budući da se ovaj globalni
konektivitet uvek realizuje kroz neke lokalno
situirane aktivnosti, dakle, kroz lokalni aktivitet,
mnogo je smislenije govoriti o transformaciji
kategorija vremena i prostora, ili još preciznije
o transformaciji načina na koje se te kategorije
iskustveno poimaju. Uvek se, dakle, susrećemo
sa društvenim i kulturnim faktima kroz koje se
oni koji ulaze u sajber-prostor socijalizuju,
ali uz simultanu mogućnost da i oni sami taj prostor
socijalizuju, preoblikujući već postojeće ili
razvijajući nove uporišne tačke oko kojih se određene
aktivnosti realizuju.
Kada
govorimo o sajber-prostoru, govorimo o jednom
konstruktu uslovnog prostora koji je nematerijalan
ali se oslanja na ono što je materijalno. Odatle
i potiče dosta problema u vezi sa pomenutom realnošću,
odnosno virtuelnošću. Ograničavanje na nekakav
virtuelni aspekt sajber-prostora, implicira postojanje
velike razlike između realnog i virtuelnog, bilo
da je u pitanju četovanje, sajber seks, stvaranje
onlajn persona i učestvovanje u različitim igrama
u tzv. virtuelnoj realnosti, pravljenje, postavljanje
i održavanje houm-pejdža i slično. Pri proučavanju
ovih i drugih sajber fenomena, nužno je uključiti
se u dijalog sa kontekstom u kojem se dati fenomeni
"postavljaju na net". Jednostavno govoreći,
nije isto da li se neka lokalna aktivnost, kroz
koju se pomenuti globalni konektivitet manifestuje,
realizuje u Srbiji, Egiptu, Japanu, Saudijskoj
Arabiji ili Finskoj, bez obzira na to što mi tu
aktivnost beležimo, posmatramo i proučavamo u
sajber-prostoru, koji transformiše našu viziju
geopolitički lokalizovanog mesta.
Najzad,
značajno pitanje u vezi sa sajber-prostorom je
i pitanje identiteta i njemu prateća pitanja tela,
seksualnosti, roda, rase i klase. Detaljno se
baveći pitanjima identiteta uopšte, Stjuart Hol
je zanimljivo ukazao na to da se nisu toliko promenili
identiteti kao takvi, koliko su se promenili naši
načini na koje o identitetima danas razmišljamo.
A upravo Internet i sajber-prostor, kao ilustrativni
poligoni za eksperimentisanje sa identitetima,
otvaraju nove mogućnosti da o kategoriji identiteta
kao fluidnog i fragmentiranog multipliciteta sopstava
jasnije i slikovitije razmišljamo. Šeri Terkl
je tako, govoreći o teškoj pojmljivosti i apstraktnosti
sa kojima se suočavala dok je o identitetu učila
isključivo teorijski, istakla kako su joj mnogi
aspekti postajali praktično pojmljivi kada je
počela da se uključuje u onlajn zajednice, uočavajući
načine "poigravanja" sa identitetom
kroz proigravanje različitih uloga i situacija,
koje su "oflajn svetu" ograničene/onemogućene
društveno konstruisanim i nametnutim relacionim
uporištima. Sajber-prostor olakšava eksperimentisanje
s tim ko smo, šta nam je u određenom trenutku
bitno, čime se bavimo, koji aspekt roda, socijalne
pozicioniranosti, seksualnosti, profesije i sl.
želimo da istaknemo. Važno je, međutim, imati
na umu da uloge koje igramo i pozicije koje u
različitim trenucima i situacijama zauzimamo variraju
i u "realnom", "oflajn" svetu.
I to je ono što, u smislu jedne od osnovnih karakteristika
čoveka kao društvenog i kulturnog bića, neosporno
prethodi istorijskim pocecima razvoja komunikaciono-informacionih
tehnologija i kategorijalno ih prevazilazi. Tako
će, u slučaju jednog čoveka, u jednom trenutku
biti primarna uloga oca, u sledećem uloga muža,
u nekom sledećem uloga univerzitetskog profesora,
na graničnom prelazu to može biti uloga Srbina,
što je sve samo deo izuzetno velikog niza identitetskih
pozicija jedne osobe. Internet, sa svoje strane,
u nekim svojim manifestacijama, kakva je na primer
kompjuterski posredovana komunikacija na četu,
ilustruje i intenzivira ove svakodnevne identifikacione
prakse, dajući pritom, zahvaljujući u prvom redu
anonimnosti koja (po nekim autorima, samo prividno)
pruža veće i drugačije mogućnosti za proširivanje
spektra identifikacionih praksi koje bi se u svakodnevnom
životu možda morale prikrivati ili za realizaciju
kojih, čak i kada su prihvatljive, ne postoje
dovoljne mogućnosti (uz malo mašte, naš zamišljeni,
ugledni korisnik mogao bi gajiti i sklonosti ka
transvestiji, pedofiliji, "fantazi roul plejingu",
alhemiji, kreatvnom pisanju, ili paleontologiji).
I upravo tu možemo proučavati Internet i sajber-prostor
kao zanimljivu ilustraciju teorije o identitetu
kao nefiksiranom i nejedinstvenom, već fragmentiranom,
situativnom i procesualnom, što je, sa svoje strane,
mnoge autore navelo da počnu da izbegavaju sam
termin identitet, govoreći radije o identifikacionim
procesima, praksama i projektima, odnosno identifikaciji
ne bi li u prvi plan istakli pomenutu procesualnost.
Imajući
u vidu na ovom mestu tek ovlaš skicirane konture
problematike, koja je znatno šira i prevazilazi
obim ovog izlaganja, umesto nekog konačnog odgovora
ili zaključka, a kao podsticaj za još šire i raznovrsnije
naučno i kritičko bavljenje Internetom kao kulturnim
artefaktom, ali i kao kulturalnom tehnologijom,
koja, između ostalog, znatno multiplicira modalitete
identifikacionih praksi, želim da istaknem da
sam ja, u svojim refleksijama o sajber prostoru
i sajber kulturi, sklon da pratim liniju razmišljanja
onih autora koji, držeći se dalje od evaluativnog,
pro et contra diskursa, bilo da je taj
diskurs utopistički (a time često i optimistički)
ili distopistički (odnosno, pesimistički), zagovaraju
oprezniji pristup interpretaciji ovog "under-construction"
fenomena. U tom smislu, umesto o podeli na realno
i virtuelno, ja radije govorim o mogućnostima
virtuelizacije realnog i realizacije virtuelnog,
umesto o uticajima i posledicama tehnologije na
društvo i kulturu; radije razmišljam o društvenim
i kulturnim implikacijama i korelacijama tehnološkog
razvoja, a umesto o ukidanju prostora, vremena,
tela itd. radije pišem o transformaciji poimanja
tih kategorija, sve vreme promišljajući sajber-prostor
ne kao nešto radikalno novo, već kao nešto zanimljivo
drugačije.
Preporučeni
link:
http://www.popcultures.com/scifi.htm
- dobro polazište ka drugim sajtovima o sajber-prostoru
i sajber kulturi
|