UVODNIK UREDNICE BROJA .......................................................................
Iva Nenić
TEHNOLOŠKA KONVERGENCIJA I SINGULARITET: GEDŽETI DIGITALNOG DOBA...........................................................................................
Alexander Swanwick
Koliko smo se navikli na suživot sa tehnologijom, možemo da potvrdimo tako što zatvorimo oči, zamislimo vremensku mašinu Herberta Dž. Velsa i pojavimo se u Srbiji pre sto godina (i dve nedelje tačnije, jer još nismo prihvatili novi kalendar), pred novu 1908. godinu, u svom stanu. Dok razmišljamo o badnjaku i o tome li treba prihvatiti pomodni običaj kićenja jelke (zabrinuti pomalo i zbog austrijskih sankcija), najveći problem ipak predstavlja nepostojanje aparata za domaćinstvo poput veš mašine, frižidera, električnog šporeta, usisivača, preko radio aparata, i televizora, zvučnika do kompjutera, mobilnih telefona i mp3 plejera. Ipak, to je doba tehnološkog optimizma proizišlo iz pronalazaka sa kraja 19. veka - električne energije, filma, gramofona, automobila i aviona koji su svi već stigli u Srbiju. U Beogradu dobrostojeći građani imaju telefon, pre dve godine uveden je javni prevoz električnim tramvajem a kralj Petar se može sresti u gradu vozeći bicikl .>>>
DELL I RODNI
(laptop) (identitet).....................................................................................
Aleksandar Pavlović
1. Laptop Keri Bredšo
Za nepunih deset godina
je od skromne kolumne Kendas Bušnel u Njujork obzerveru , preko istoimene knjige i serijala, izrastao u nezaobilazan kulturni fenomen današnjice . U fokusu ove serije nalaze se četiri slobodne, samosvesne, uspešne i nadasve dobro plaćene žene, nova aristokratija nove imperije, koje otvoreno govore o seksu a muškarce troše brže i odbacuju lakše nego Fendi torbice i Manolo cipelice.
U ovoj inverziji odnosa među polovima, I couldn`t help but wonder (kako često kaže Keri Bredšo):
Da li pojava ove serije predstavlja istorijsku prekretnicu, trenutak oglašavanja nove rodne samosvesti, i da li se to može uočiti u poetičkim i pripovednim obrascima? >>>
DIGITALNO DRUŠTVENO...............................................................................
Dr Zorica Tomić
Možemo li se složiti sa tezom da živimo u civilizaciji u kojoj ima sve više informacija a sve manje smisla? U neku ruku, može se reći da informacija proizvodi smisao (njen negentropski učinak), ali da ne uspeva da kompenzuje naglo gubljenje značenja u svim oblastima. Uprkos sve jačoj informatičkoj mreži koja multiplikuje sadržaje, propadanje smisla se odigrava brže od njegovog ponovnog ubrizgavanja, a upravo u toj činjenici sadržana je ideologija slobodne reči, odnosno, modernih medija svedenih na bezbrojne individualne emisione ćelije, piratske stanice i privatne programe.>>>
EKSTRA-DIGITALNA AXIS MUNDI : MIT, MAGIJA I METAFORA U LAPTOP MUZICI..................................................................................................
Glen Bah*
Muzika su naši snovi pretvoreni u zvuk, a laptop muzika predstavlja jedinstveni tip sanjarenja koji se čini potpunijim upravo zato što je neophodna poslednja reč tehnike da se napravi i izvede. Kako se sastoji iz zvukova ogoljenih do srži, ili kompozicija čije je svako zrnce pravljeno na mikroskopskom nivou, "post-digitalna" muzika dopušta vrtoglavi niz do sada nepoznatih struktura i zvučnih boja. Kao termin koji se koristi da razdvoji laptop muziku i ograničenja muzičkog pop spektakla, "post-digitalno" nagoveštava i kritiku digitalne culture, te evolutivnu istoriju koja nastavlja digitalnu revoluciju.
Kao alternativu, ponudio sam izraz "ekstra-digitalno" kojim se opisuje muzika izvan i iznad 'ili-ili' ograničenja binarnog koda, paralelnu istoriju koja prethodi pojavi kompjutera i ponovo ispisuje vezu između mitova i kulturnih uverenja koji su postojali i mnogo ranije, arhetipe koji će nastaviti da uspevaju i pošto "digitalno" postane mrtvo slovo na papiru. Udaljimo li se od proučavanja brojnih primera laptop muzike koje je fokusirano na unutrašnjost, tada nailazimo na plodno tle mističkih osnova tehnologije, mitoloških referenci i magije. >>>
PRIKAZ KNJIGE "PROTUGEOGRAFIJE GLOBALIZACIJE" SASKIJE SASEN..................................................................................................................
(Zagreb, Multimedijalni institut, 2003)
Iva Nenić
Tri eseja sociološkinje Saskije Sasen, objavljena u izboru i prevodu zagrebačkog Multimedijalnog instituta, skiciraju teorijski model globalizacije kroz posmatračku optiku koja podjednako uzima u obzir ulogu institucija koliko i gustu mikrokontekstualnost življenih praksi. Paralelno razmatrajući različite strukturacije i međudejstva ekonomskog, kulturalnog, lokalnog i subjektivnog, autorka formuliše instrumente mišljenja različitih instanci globalnog preko analize tri osnovna punktuma - mesta, mikrookruženja sa globalnim dometom i uklopljenosti globalnog u nacionalno. Saglasno stavu da je "globalno nepotpuno, premda strateško" , diskusija globalizacije kao poretka i procesa vođena je sa namerom da se prikaže mnogostrukost/naslojenost njenih dimenzija, bez teleološke redukcije i sa brižljivim iscrtavanjem aktuelnih transformacija kojima je podvrgnuto svakodnevno iskustvo. >>>
KATALOG LINKOVA ......................................................................................... |