UVODNIK: �TA JE SAJBERPSIHOLOGIJA
Nenad Gol�evski
Centar za prou�avanje informacionih tehnologija Beogradske otvorene �kole Ovaj broj e-volucije posve�en je prikazu pojedinih aspekata psiholo�ke problematike upotrebe Interneta i njegovog mesta u na�im �ivotima. Svakako da ovu slo�enu nau�nu oblast koja se neprestano �iri nije mogu�e predstaviti u okviru jednog broja �asopisa, te tekstove koje ovde donosimo treba shvatiti kao neku vrstu uvoda i ilustracije problema koje psihologija interneta ili sajberpsihologija u ovom trenutku obuhvata. Oblast psihologije interneta jo� uvek nema ni izbliza definisane granice, kako u odnosu na mati�nu nauku i njene poddiscipline, tako i prema ostalim srodnim dru�tvenim naukama i njihovim "sajber" pandanima. U referentnoj literaturi mogu�e je tako na�i mno�tvo autora koji pi�u�i pod firmom sajbersociologije, antrpologije ili filozofije, pa i sajberkulture uop�te, zalaze duboko u domen psiholo�kih pojava i problema. Nau�nici koji deluju na ovom polju, �ak i ne pokazuju zainteresovanost da domen svog rada jasno ome�e, sistematizuju i defini�u. Uzroci za to mogu biti razli�iti. Poznato je, naime, da svaka nau�na oblast, u prvim godinama svog razvoja kre�e u �irinu, u "osvajanje" prostora svog delovanja, te da je u tom periodu mnogo manje interesovanja, a mo�da i mogu�osti, za analizu i sistematizaciju do tada u�injenog. Sa druge strane, kao i u psihologiji, pa i nauci uop�te i u sajberpsihologiji preovladava trend da se istra�iva�i vezuju za uske i vrlo specijalizovane oblasti, �to umanjuje njihovo interesovanje, pa i poznavanje srodnih oblasti a time ujedno i mogu�nost da daju �iri i obuhvatniji pogled na njih. Drugi va�an razlog za nemogu�nost davanja zadovoljavaju�eg odgovora na pitanje "�ta je sajberpsihologija?", ti�e se upravo pomenute problemske, teorijske i istra�iva�ke �irine oblasti o kojoj je re�, te samog procesa �irenja koji se poslednjih godina odvija neverovatnom brzinom i kako izgleda nema nameru da se uskoro zaustavi. U takvim uslovima, gde je ono �to se otkrije, ustvrdi ili pretpostavi danas, za nekoliko meseci ve� vi�estruko razgranato i produbljeno, te�ko je postaviti jasne granice i predlo�iti adekvatne definicije, jer one vrlo skoro mogu postati preuske, zastarele i sputavaju�e. Kona�no sajberpsihologija u ovoj, upravo opisanoj trci, nije sama. Ona ima svog "zeca", koji je celu tu trku i poveo i koji se od po�etka nalazi nekoliko koraka ispred nje. Zec u ovoj metafori predstavlja, naravno, sam internet, a njegovo neprestano uslo�njavanje i oboga�ivanje novim modusima delovanja na njemu i kroz njega, kombinovano sa ljudskom ma�tovito��u u iznala�enju novih na�ina upotrebe i me�usobnog kombinovanja ve� postoje�ih funkcija ove mo�ne tehnologije, predstavljaju, bar kako sada izgleda, nepresu�ni izvor pojava i problema koje najpre treba uo�iti kao takve a tek zatim ih podvrgnuti nau�noj analizi i prou�avanju ili ih barem, iole valjano, ozna�iti i opisati. U tom smislu zala�em se za prefomulaciju pitanja iz naslova, te bi ono sada umesto "�ta je sajberpsihologija?", glasilo "�ta je sve sajberpsihologija?". U istom duhu, odgovor ne mo�e biti jasan, niti jednozna�an, ve� mora odra�avati rascepkanost, fragmentarnost, neodre�enost i nedefinisanost, koje su trenutno, izgleda, karakteristike inherentne samoj disciplini. U okviru ovog broja e-volucije nalaze se tri teksta koja se bave umnogome razli�itim problemima vezanim za psiholo�ke aspekte upotrebe interneta. Prvi od njih, ti�e se koncepta identiteta koji je, prakti�no, nose�i u ovoj novoj nau�noj oblasti. Druga dva teksta bave se znatno specifi�nijim temama - fenomenom zavisnosti od interneta i odnosom interneta i tradicionalnih medija . Za njih je, me�utim, karakteristi�no to �to su se obe poslednjih godina nalazile u centru, mo�da ne toliko stru�nih, koliko javnih i medijskih diskusija u pogledu psiholo�kih i inih promena koje internet donosi u na�e �ivote. U tom smislu, nadamo se da �e vam ovi tekstovi omogu�iti kvalitetan uvid u neke od klju�nih ta�aka ove nove psiholo�ke oblasti i da �e vas podsta�i da na druga�iji na�in sagledate i da bolje razumete neke fenomene sa kojima se svakodnevno susre�ete u sajberprostoru. Naredni odeljci predstavlja�e stoga poku�aj da se prikazom fizi�kog, socijalnog i pre svega psiholo�kog konteksta u kome se predmet prou�avanja sajberpsihologije odvija - sajberprostora, kao i sa�etim pregledom dva trenutno nalaktuelnija problema nove nau�ne oblasti, problema identiteta u sajberprostoru i problema >zavisnosti< od interneta, pru�i uvid u tematsku �irinu i posebnost sajberpsihologije i, koliko je to u ovom trenutku mogu�e, nazna�i domen pojmovnog i fenomenolo�kog polja u kome ona operi�e. Poseban deo bi�e posve�en analizi osnovnih epistemolo�kih problema sa kojima se susre�e psiholo�ko prou�avanje sajberprostora i to delom kroz osvrt na nasle�e koje ono nosi sa sobom iz mati�ne nauke, a delom kroz prizmu specifi�nosti saznajnih problema, nametnutih prirodom fenomena o kome je re�. Kao posledica �injenice da se sajberpsihologija nalazi na samom po�etku svog razvoja, te sledstvene nerazvjenosti i nestruktuiranosti njenih nau�nih odrednica, ni pregled koji sledi ne mo�e imati kvalitativno vi�e aspiracije, zbog �ega �e, u ve�oj meri, predstavljati slobodnu deskripciju nego li strogu nau�nu analizu, bacanje mre�e da bi se ispitalo lovi�te, pre nego lov na unapred utvr�eni cilj. |